سرکوب جنبش دموکراتیک الجزایر (حراک) توسط مقامات شدت یافته است.

در حالی که مقامات در تلاش برای سرکوب جنبش اعتراضی چندین ساله الجزایر که خواستار اصلاحات سیاسی ریشه‌ای است هستند، صدها نفر از فعالان این جنبش در الجزایر دستگیر شدند.

سعید صالحی، رئیس اتحادیه حقوق بشر الجزایر گفته که حدود ۸۰۰ نفر روز جمعه در الجزیره و ۱۹ استان دیگر در سراسر کشور بازداشت شدند.

او در توئیتر نوشت:

«اکثریت آزاد شدند اما ۴۰ نفر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.»

رسانه‌های محلی نوشته‌اند که حضور شدید پلیس در پایتخت مانع از راهپیمایی هفتگی آنها شد زیرا پلیس از صبح زود جاده‌ها و مسیرهای تظاهرات را مسدود کرد.

خبرنگاران و عکاسان مستقل نمی‌توانند به طور عادی راهپیمایی‌ها را پوشش دهند. خاموشی اینترنت مانع از پوشش رسانه‌ای در برخی از شهرها می‌شود.

حراک که جنبشی بدون رهبر است و از نظر سیاسی ساختار ندارد، در سال ۲۰۱۹ و به دلیل پیشنهاد رئیس جمهوری وقت عبدالعزیز بوتفلیقه برای پنجمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد.

بوتفلیقه هفته‌ها بعد مجبور به کناره گیری شد، اما حراک به تظاهرات خود ادامه داد و خواستار اصلاح اساسی سیستم حاکم از زمان استقلال الجزایر از فرانسه در ۱۹۶۲ است.

به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا، راهپیمایی‌ها برای حدود یک سال به حالت تعلیق درآمد، اما معترضان از ماه فوریه به خیابان ها بازگشتند.

هفته گذشته وزارت کشور گفته بود كه برگزاركنندگان حراک باید از قبل به مقامات در مورد تظاهرات اطلاع دهند، اقدامی كه در پی افزایش فشارهای دولت بر جنبش با نزدیک شدن به انتخابات زودرس مجلس صورت گرفته است.

حراک انتخابات روز ۱۲ ژوئن را تحریم کرده و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به افزایش سرکوب در آرای انتخابات نظرسنجی کردند.

طبق گفته یک وب‌سایت تحت مدیریت روزنامه‌نگاران، دست کم ۱۳۳ نفر در حال حاضر در ارتباط با جنبش حراک یا پرونده‌های مربوط به آزادی بیان بازداشت شده‌اند.

معترضان تأکید می‌کنند که ارتش باید از نقش سیاسی خود چشم‌پوشی کند و اجازه دهد انتخابات آزاد و منصفانه برگزار شود.

این جنبش انتخاب جانشین بوتفلیقه، عبدالمجید تبون، در دسامبر ۲۰۱۹ و همه‌پرسی‌ای را که او در مورد تغییرات در قانون اساسی در نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار کرد و با مشارکت ۲۵ درصدی تصویب شد، تحریم کرده بود.

با این حال، به دلیل کاهش درآمد نفت و همه‌گیری جهانی و پس از تحقق برخی اهداف سریع حراک، بسیاری از حامیان اولیه این جنبش تصمیم گرفته‌اند که اعتراض خود را متوقف کنند.