منطقه باب العامود در مرکز بیت‌المقدس طی روزهای اخیر صحنه درگیری نیروهای امنیتی اسرائیل با ساکنان فلسطینی شرق بیت‌المقدس بود. این منطقه در جوار مسجدالاقصی قرار دارد. فلسطینی‌ها می‌گویند اجازه نمی‌دهند اسرائیل این منطقه را با هدف یکدست‌سازی شهر مسدود کند.

از طرف دیگر دادگاهی در اسرائیل حکم اخراج ۳۰ خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در نزدیکی مسجدالاقصی را صادر کرده است. دولت اسرائیل قصد دارد بعد از مصادره این خانه‌ها، آن‌ها را در اختیار شهرک‌نشینان یهودی قرار دهد.

درگیری‌های شامگاه گذشته نگرانی‌ها از وقوع درگیری‌های تازه در روز دوشنبه را که مصادف است با «روز اورشلیم» افزایش داده است. در این روز اسرائیل سالگرد تصاحب اورشلیم در سال ۱۹۶۷ را با برگزاری راهپیمایی جشن می‌گیرد.

پلیس اسرائیل با وجود ناآرامی‌ها مجوز برگزاری راهپیمایی «روز اورشلیم» را صادر کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حاشیه برگزاری نشست اضطراری کابینه اسرائیل گفت: «دولت اسرائیل به نیروهای افراطی اجازه نمی‌دهد اورشلیم را بی‌ثبات کنند.»

نتانیاهو در ادامه این سخنان گفت دولت اسرائیل همچنان به ساخت‌و‌سازها در بیت‌المقدس ادامه می‌‌دهد.

واکنش آمریکا به خشونت‌ها در بیت‌المقدس

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی تلفنی با مئیر بن شبات همتای اسرائیلی خود «نگرانی جدی واشنگتن» را از برخوردهای خشونت‌آمیز به ویژه خشونت‌ها در نزدیکی مسجدالاقصی ابراز کرد.

بر اساس بیانیه دفتر سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد با مقامات اسرائیلی و مقامات فلسطینی و برخی دولت‌های منطقه برای توقف خشونت‌ها در بیت‌المقدس و بازگشت آرامش در تماس است.

سالیوان در این تماس تلفنی اعلام کرد آمریکا از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح نگران است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین راکت‌پراکنی حماس از غزه و ارسال بالون‌های آتش‌زا به اسرائیل را محکوم کرد.

همزمان با این تحولات اسرائیل از شلیک چند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های یهودی‌نشین در اطراف غزه در بعد از ظهر یکشنبه خبر داده‌ بود. ارتش اسرائیل اعلام کرد دست‌کم چهار راکت را رهگیری و منهدم کرده است. در پاسخ به این حملات بامداد دوشنبه ۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت ارتش اسرائیل با جنگنده یا حملات توپخانه‌ای به مناطقی در شرق رفح حمله کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد اخراج فلسطینی‌ها از منازلشان ممکن است به‌عنوان جنایت جنگی شناسایی شود. اردن نیز روز یکشنبه بر ضرورت حفظ اماکن مذهبی در بیت‌المقدس و دسترسی مسلمانان به این اماکن تأکید کرد و اقدامات نیروهای امنیتی اسرائیل در مقابله با معترضان فلسطینی را «وحشیانه» خواند.

شنبه گذشته در اعتراضات در اورشلیم ۱۲۰ نفر از معترضان از جمله یک نوزاد یک ساله مجروح شدند.

دولت اسرائیل در تلاش است فلسطینی‌ها را به تدریج از شرق بیت‌المقدس بیرون کند و خانه‌های آن‌‌ها را با هدف یکدست‌سازی شهر در اختیار شهرک‌نشینان یهودی قرار دهد.

فلسطینیان خواهان قدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور فلسطین در آینده هستند. اسرائیل اما بدون توجه به قوانین و تعهدات بین‌المللی ادعا می‌کند کل شهر را به‌عنوان پایتخت جاودانه و غیر قابل تقسیم خود در اختیار دارد.

پنج‌شنبه گذشته فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی هشدار دادند: «اگر تصمیم اسرائيل برای پیشبرد شهرک‌سازی در هارحوما که بین بیت‌المقدس شرقی و بیت لحم واقع شده اجرایی شود، آسیب بیشتری به چشم‌انداز تشکیل کشور فلسطین خواهد زد.»

دولت ترامپ آذر ۹۶ بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.