هند در روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل با ثبت ۳ هزار و ۶۴۵ مورد مرگ ناشی از کوویدـ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته رکورد جدیدی از شمار قربانیان این ویروس برجای گذاشت. براساس آمار وزارت بهداشت هند این تعداد ۳۵۰ مورد بیشتر از روز قبل است.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ابتلای نزدیک به ۳۸۰ هزار نفر به کوویدـ۱۹ در این کشور ثبت شد که این آمار نیز بی‌سابقه است.

تاکنون در این کشور ۸۳۲ هزار و ۲۰۴ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند با این حال کارشناسان می‌گویند شمار واقعی جان‌باختگان بسیار بیش از این‌هاست. تنها در ماه آوریل، این کشور بیش از شش میلیون مورد جدید ابتلا به کوویدـ۱۹ را ثبت کرده است.

بدین ترتیب در روز پنج‌شنبه شمار کل مبتلایان به کوویدـ۱۹ در هند به ۱۸ میلیون نفر رسید. در چنین شرایطی دومین کشور پرجمعیت جهان در بحران عمیقی به‌سر می برد و بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها بسیار شلوغ شده‌اند؛ کارکنان گورستان‌ها شبانه‌روز در حال دفن قربانیان هستند و در پارک‌ها و پارکینگ‌ها نیز گورهایی برای تدفین حفر می‌شود.

طغیان کرونا در هند از یک سو به جهش جدید این ویروس و از سوی دیگر به تجمع مردم به مناسبت‌های مذهبی و سیاسی نسبت داده می‌شود. بیمارستان‌ها همچنان با کمبود تخت، دارو و اکسیژن تحت فشار قرار دارند.

پروفسور ویجای راگهاوان، مشاور علمی ارشد دولت در مصاحبه‌ای با روزنامه هندی اکسپرس، اذعان کرد که دولت می‌توانست اقدامات بیشتری برای آماده‌سازی موج دوم کرونا در این کشور انجام دهد.

او در این‌باره گفت:

«دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی تلاش قابل توجهی در تقویت زیرساخت‌های بیمارستان‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در طول موج اول انجام دادند (…) اما هنگامی که این موج کاهش یافت خود را با موج دوم و فوریت‌های آن تطبیق نداد.»

راگهاوان در همین حال افزود:

«افزایش ظرفیت‌های نظام بهداشت عمومی تا سطح کافی در مدت یک سال برای کنار آمدن با آن‌چه امروز شاهد هستیم، به سادگی امکان‌پذیر نیست.»

بحران سلامت به‌ویژه در دهلی نو بسیار جدی است. مردم در این شهر در مقابل درب بیمارستان‌های شلوغ جان می‌دهند.

ارتش هند حمل و نقل تجهیزات پزشکی مهم مانند اکسیژن را به سراسر کشور آغاز کرده و امکانات بهداشتی خود را به روی غیرنظامیان گشوده است. هتل‌ها و ساختمان‌های راه‌آهن برای جبران کمبود تخت در بیمارستان‌ها به مراکز مراقبت ویژه تبدیل شده‌اند.

به‌گفته کارشناسان، بیش‌ترین امید برای مهار موج دوم کوویدـ۱۹ در هند واکسیناسیون جمعیت زیاد است. روز چهارشنبه این کشور ثبت‌نام برای افراد بالای ۱۸ سال را آغاز کرد تا از روز شنبه تزریق واکسن آن‌ها آغاز شود.

با این حال بسیاری از افرادی که تلاش کردند تا برای تزریق واکسن ثبت‌نام کنند موفق نشده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی از این بابت انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند نمی‌توانند به صورت آنلاین ثبت‌نام کنند زیرا سایت مربوطه مدام مسدود می‌شود.

دولت شامگاه چهارشنبه گفت «آمارها نشان می‌دهد که سیستم ثبت‌نام بدون هیچ‌گونه خطایی کار می‌کند».

از زمان آغاز واکسیناسیون در ژانویه تنها حدود ۹ درصد از جمعیت ۱,۴ میلیارد نفری هند یک دوز واکسن ضدکرونا دریافت کرده‌اند.

در روزهای گذشته چندین کشور برای کمک به مردم هند تجهیزاتی به این کشور ارسال کرده‌اند از جمله دو هواپیما از روسیه با باری شامل ۲۰ کنسانتره اکسیژن، ۷۵ دستگاه تهویه، ۱۵۰ مانیتور کنار تخت و دارو وارد هند شدند.

کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت ایالات متحده قصد دارد تجهیزات پزشکی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از جمله یک‌هزار کپسول اکسیژن، ۱۵ میلیون ماسک N95 و یک میلیون تست سریع تشخیصی در اختیار هند قرار دهد و ارسال این محموله‌ها از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود.

آمریکا همچنین مواد اولیه واکسن‌های آسترازنکایی را در دسترس هند قرار می‌دهد تا هند بتواند با آن‌ها بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن کوویدـ۱۹ تولید کند.

هند همچنین اولین محموله واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه را در تاریخ یکم مه دریافت خواهد کرد. روسیه با بیش از ۸۵۰ میلیون دوز واکسن با پنج تولیدکننده برجسته هند توافق‌نامه امضا کرده است.

بنگلادش نیز روز پنج‌شنبه از کمک‌های درمانی خود به هند خبر داد و آلمان نیز قرار است در زمینه تأمین اکسیژن به این کشور کمک کند.

در حال حاضر در جهان بیش از ۱۵۰ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۴۰۰ نفر به ویروس کوویدـ۱۹ مبتلا شده و حدود ۳ میلیون و ۱۶۷ هزار نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.