یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، سیاست انتخاباتی سپاه را تشریح کرد. او در بخشی از این گفت‌وگو به کاندیداتوری سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم هم اشاره کرد و گفت که برکناری او از سمتش به دلیل تخلف از مقررات داخلی سپاه بود:

«سپاه به جد با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

جوانی گفت که براساس راهبردهایی که در آبان ۹۹ از سوی نماینده علی خامنه‌ای در این نهاد برای انتخابات ۱۴۰۰ تدوین شده است، سپاه اجازه ندارد به صورت مصداقی به حمایت از یک کاندیدای انتخابات بپردازد:

«سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است.»

او همچنین شهرت سعید محمد به عنوان کاندیدای سپاه در انتخابات را نتیجه فعالیت رسانه‌های خارج از کشور دانست:

«این فضایی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و بویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.»

دکترین رفتار سیاسی سپاه، راهبردهای علی خامنه‌ای

با اینکه ورود سپاه به عرصه انتخابات و دخالت و حمایت از چهره ها و جریان‌های سیاسی از میانه دهه ۶۰ و با انتخابات مجلس سوم آغاز شده و هنوز تداوم دارد، معاون سیاسی سپاه گفته این نهاد هیچ‌گاه دخالت مصداقی در انتخابات نداشته است.

او گفته علاوه بر سند بالادستی «دکترین رفتار سیاسی سپاه»، مجموعه راهبردهای این نهاد برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز از سوی عبدالله حاجی صادقی، نماینده علی خامنه‌ای در سپاه به همه رده‌ها ابلاغ شده است:

«در آبان سال ۹۹ اهداف و سیاست‌های سپاه در قبال انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه و فرمانده کل سپاه به همه رده‌های سپاه ابلاغ شد. این یک سند ابلاغی است مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله دکترین رفتار سیاسی سپاه. در سند مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ پنج هدف راهبردی تعریف شده و ۲۵ اقدام بایدی و ۱۷ سیاسیت منعی و نهی‌ای که این کارها نباید بشود و اگر هر کسی انجام دهد باید کمیسیون پیگیری فرامین حضرت امام و رهبر انقلاب به‌عنوان یک امر تخلفی رسیدگی و برخورد کند.»

عبدالله حاجی‌صادقی که از سال ۱۳۹۶ به عنوان نماینده خامنه‌ای در سپاه منصوب شده است یکی از چهره‌های تندرو و حامی جریان اصولگرایی در ایران است. او در انتخابات سال ۱۳۹۲ در سمت جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه از فعال‌ترین چهره‌های حامی مداخله سپاه در انتخابات بود. او معتقد است که رئیس‌جمهور باید فرمانبردار مطلق ولی فقیه باشد و کسی از صندوق‌ها بیرون بیاید «که نه ارادت بخواهد و نه اشارت، بلکه اراده رهبری را بفهمد و سر دهد.»