آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ در پی تشدید اختلاف‌های قدیمی با ایالت تیگرای، ۴ نوامبر / ۱۴ آبان نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی به این منطقه فرستاد. او جبهه آزادی‌بخش تیگرای را به حمله به یک پایگاه نظامی دولت فدرال متهم کرد.  جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای (TPLF) در این منطقه بر شش میلیون نفر جمعیت حکومت می‌کرد.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه «خنت» بلژیک (Universiteit Gent) با بررسی شهادت‌های خانواده و دوستان قربانیان و همچنین با تکیه بر گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده و با استفاده از منابع محلی در تدارک فهرستی از قتل‌عام‌هایی است که در جریان درگیری‌های سال گذشته در اتیوپی اتفاق افتاد. گاردین می‌نویسد این فهرست یکی از کامل‌ترین فهرست‌ها درباره قتل عام‌ها در تاریخ است. انتظار می‌رود که انتشار این فهرست فشارهای بین‌المللی بر آبی احمد را به طرز چشمگیری افزایش دهد. در این فاصله ارتش آزادیبخش تیگرای کنترل مکله، مهم‌ترین شهر منطقه را به دولت مرکزی واگذار کرده و درگیری‌ها خاتمه یافته است.  

محققان دانشگاه خنت بلژیک تنها در ماه گذشته ۲۰ قتل عام را به عنوان کشتارهای تصادفی که در جریان آن بیش از پنج نفر به قتل رسیده‌اند شناسایی کرده‌اند. در یکی از این قتل‌عام‌ها، در جریان پاکسازی‌های قومی در طی کمتر از سه روز بیش از ۲۵۰ نفر در حومرا از شهرهای مهم و از مراکز اقتصادی و استراتژیک در غرب تیگرای کشته شده‌اند.  

هفته گذشته سربازان اریتره‌ای در جریان یک قتل عام در دهکده‌ای در ۵۰ کیلومتری مکله ۱۵ نفر از جمله سه مرد حدودا ۵۰ ساله و یک نوجوان ۱۵ ساله و یک جوان ۲۰ ساله را کشتند.  

سربازان ارتش اتیوپی – عکس از shutterstock

محققان دانشگاه خنت بلژیک فهرست دو هزار تن از قربانیان را با استفاده از دو هزار تماس تلفنی و صد مصاحبه با شاهدان و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تهیه کرده‌اند. بر اساس این تحقیقات فقط ۳ درصد از قربانیان در جریان حملات هوایی و یا با آتشبار توپخانه جان خود را از دست داده‌‌اند. اغلب قربانیان در جریان بازرسی از خانه‌ها بازداشت و اعدام و یا در قتل عام‌ها کشته شده‌اند. در یکی از این قتل‌عام‌ها که در  آکسوم در شمال اتیوپی اتفاق افتاد ۸۰۰ نفر به قتل رسیدند. در قتل عام دیگری در شهر کاردا ۶۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس یافته‌های محققان ۹۰ درصد قربانیان مرد بودند. ۱۴ درصد این قتل‌عام‌ها را سربازان اتیوپی و ۴۵ درصد قتل عام‌ها را نیروهای اریتره‌ای انجام داده‌اند. شبه‌نظامیان ۵ درصد قتل‌عام‌ها را انجام دادند و ۱۸ درصد قتل عام‌ها با مشارکت سربازان اتیوپی، نیروهای نظامی ارتیره‌ای و شبه‌نظامیان انجام شده است.

آبی احمد علی برای نخستین بار اعلام کرد که ممکن است در جریان درگیری‌ها قتل‌عام‌هایی اتفاق افتاه باشد. نخست‌وزیر اتیوپی وعده داد اشخاصی که در جنایت‌‌های جنگی مشارکت داشته‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که شمار زیادی از جمعیت تیگرای در معرض گرسنگی قرار دارد. علاوه بر قتل‌عام و کمبود اقلام غذایی، زنان نیز در معرض تجاوزهای جنسی قرار گرفته‌اند. سازمان ملل متحد ماه گذشته اعلام کرد که در مراکز درمانی تیگرای ۵۰۰ زن به خاطر تجاوز جنسی تحت درمان قرار گرفته‌اند. در مراکز درمانی تیگرای دختران نوجوان با انواع شکستگی‌های استخوان که توسط ۱۵ یا ۱۶ مرد مورد تجاوز قرار گرفته‌ بودند بستری شده‌اند.