پلیس ترکیه یکشنبه ۲۱ مارس/ یکم فروردین عمر فاروق گرگرلی‌اوغلو، نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها و مدافع حقوق کردها را در دفتر مرکزی این حزب در پارلمان دستگیر کرد. او به مدت چهار شب در اعتراض به اقدام دادستان ترکیه برای ممنوع کردن فعالیت حزب دموکراتیک خلق‌ها و حذف نمایندگان این حزب از پارلمان، تحصن کرده و حاضر به ترک ساختمان پارلمان نشده بود.

حزب دموکراتیک خلق‌‌های ترکیه که دومین حزب بزرگ اپوزیسیون این کشور محسوب می‌شود، اعلام کرد ماموران پلیس ترکیه پیش از اذان صبح یکشنبه در آنکارا، گرگرلی اوغلو را در حالی‌که پیژامه به تن و دمپایی به پا داشت دستگیر کرده‌‌اند و یک فایل ویدیویی و یک سند قضایی مبنی بر آخرین اتهامات علیه این حزب را منتشر کرد.

حملات علیه حزب دموکراتیک خلق‌‌های ترکیه چهارشنبه گذشته با شکایت دادستانی ترکیه از این حزب به اوج خود رسید. بکیر شاهین، دادستان کل ترکیه اعلام کرد که کیفرخواستی علیه حزب دموکراتیک خلق‌ها تنظیم و به دادگاه قانون اساسی تقدیم کرده و خواستار انحلال این حزب شده است. شاهین در کیفرخواست خود رهبران و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها را به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرده و گفته است اظهارات و اقدامات آن‌ها با «اصول دموکراتیک و قوانین بین‌المللی یکپارچگی دولت با ملت» مغایر است.

ساعاتی پیش از شکایت دادستان ترکیه، پارلمان این کشور هم گرگری‌اوغلو را به خاطر بازنشر لینک یک خبر در توییتر به اشاعه «پروپاگاندای تروریستی» متهم و عضویتش را لغو کرد. او اما حاضر به ترک دفتر حزبش در پارلمان نشد. براساس سند قضایی منتشر شده، ماموران امنیتی او را در رابطه با شعارهایی در حمایت از پ‌ک‌ک که گفته می‌شود روز چهارشنبه در میان اعضای حزب، در حالی که از صحن عمومی به دفتر حزب می‌رفتند شنیده شده، بازداشت کرده‌اند. طبق این سند پلیس همچنین او را به خاطر اصرار بر ادامه فعالیت‌هایش در مقام یک نماینده و خودداری از ترک ساختمان پارلمان، به نقض قانون متهم کرده است.

پلیس ترکیه روز جمعه ۲۹ اسفند / ۱۹ مارس هم در یورشی برنامه‌ریزی‌شده ۲۰ نفر از مدافعان حقوق کردها از جمله چندین نماینده بلندپایه حزب دموکراتیک خلق‌ها و رئیس انجمن حقوق بشر ترکیه را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این بازداشت‌ها در استانبول و آنکارا صورت گرفت.

آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان این اقدامات را محکوم کرده‌اند.

در ترکیه هم هزاران نفر روز شنبه در حمایت از حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول به خیابان‌ها آمدند.