خبرگزاری رویترز در آبان/نوامبر گذشته گزارش داده بود که ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را در زیر زمین در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده و به این آبشار گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق کرده است. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران می‌تواند صرفاً با سانتریفیژهای نسل اول به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.

بر اساس گزارش رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۵ مارس/۲۵ نوامبر به اعضا گزارش داد که ایران گازدهی به آبشار ۱۷۴ عددی از سانتریفیوژ‌های IR4   را که پیش از این در تأسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده بود با گاز هگزا فلوراید اورانیوم آغاز کرده است.

ایران سال گذشته سه آبشار از مدل‌های پیشرفته سانتریفیوژ‌های خود را از بخش رو‌زمینی تأسیسات نطنز به زیر زمین منتقل کرد.

بر همین اساس ایران به آژانس اطلاع داده که قصد نصب سانتریفیوژ‌های IR4 را دارد اما درباره گازدهی به این سانتریفیوژها سکوت کرده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی بهمن سال جاری گفته بود ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ   IR2در نطنز نصب خواهد کرد.

سانتریفیوژهای ساخت ایران در سایت هسته‌ای نطنز

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دوشنبه ۱۵ مارس/۲۵ اسفند خود به اعضا به این جمعبند رسیده که ایران در تاسیسات هسته‌ای نطنز در مجموع پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ نسل اول در ۳۰ آبشار، ۵۲۲ سانتریفیوژ نسل دوم در سه آبشار و ۱۷۴ سانتریفیوژ نسل چهارم در یک آبشار نصب و راه‌اندازی کرده و اورانیوم با غنای ۵ درصد تولید می‌کند.

ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌کند.

ایران در ادامه کاهش تعهداتش در برجام اجرای پروتکل الحاقی را به تعلیق درآورده است. طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در نشستی با سه کمیته پارلمان اروپا که به شکل ویدیوکنفرانس برگزار شد از امکان احیای برجام خبر داد اما به دشواری‌های آن به ویژه بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای این توافق نیز اشاره کرد.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره اصرار ایران بر اینکه ایالات متحده باید گام نخست را بردارد، چنین پاسخ داد: «تانگو را دونفره باید رقصید».

گروسی جمعه ۲۲ اسفند در گفت‌وگو با روزنامه «آسیا نیککی» گفته بود که ایران حدود ۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد و سه هزار کیلوگرم اورانیوم که در سطح پائین‌تری غنی شده در اختیار دارد.