در شبانه‌روز گذشته ۷۱۲۰ ایرانی دیگر مبتلا به بیماری کووید۱۹ شدند تا رقم رسمی ابتلا به این بیماری در یک سال گذشته به بیش از یک میلیون و ۵۱۰ هزار نفر برسد.

همزمان با رشد آمار مبتلایان جدید، ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که رشد کرونا در استان خوزستان نگران‌کننده است و این استان به رنگ قرمز درآمده است.

رنگ قرمز به آن معناست که در درجه‌بندی اجرای مقررات کرونا، این استان باید سختگیرانه‌ترین مقررات را اجرایی کند و برخی از مشاغل مجددا تعطیل شوند.

۹ شهر خوزستان قرمز شدند

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد که ۹ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند: «شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر وضعیت شکننده خوزستان تاکید کرد و گفت: «متاسفانه دیدیم که یکی از استان‌های ما قرمز شده است و این موضوع یک اعلام خطر برای ماست بنابراین همه باید مراقبت کنیم و از این خطر جلوگیری کنیم که وارد موج چهارم نشویم و بدانیم که به هر حال حتی اگر واکسیناسیون انجام شود و همه تجهیزات آماده باشد، هنوز هم تا یکسال دیگر باید مراقبت کنیم؛ اصل این است که ما سبک زندگی را به گذشته بازنگردانیم.»

کنترل مرزی افزایش می‌یابد

با فوت یک بیمار مبتلا به نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در استان قزوین، نگرانی برای شیوع این گونه جدید نیز افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که آمار ابتلا به کرونا در قزوین صعودی شده است. البته هنوز مشخص نیست که این افزایش به دلیل شیوع جهش جدید رخ داده است یا نه.

علیرضا رئیسی درباره اقدامات وزارتخانه‌اش برای مقابله با جهش جدید در قزوین گفت: «اطرافیان بیمار همگی تست شده و نتایج آزمایش تا فردا آماده خواهد شد تا ببینیم آیا اطرافیان که مبتلا شده‌اند هم به نوع ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند یا خیر.»

او گفت که قرنطینه ۱۴ روزه مسافران ورودی به کشور الزامی است.

حسن روحانی نیز بر کنترل بیشتر مرزها تاکید کرد و گفت: «در جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا باز هم تاکید شد که مراقب نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل به ویژه کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند با دقت بیشتری انجام شود و با تلاش بیشتر مقررات را به طور کامل از طریق صدا و سیما روزنامه‌ها و هواپیمایی‌ها اعلام و تکرار کنند تا هر کسی که  وارد کشور می‌شود بداند قانون و مقررات اعم از تست و قرنطینه را باید رعایت کنند. این موضوع  قابل گذشت نیست چون مساله جان میلیون‌ها انسان در میان است.»

او همچنین از مقام‌های محلی در استان‌ها و شهرستان‌ها خواست تا افرادی که تازه از خارج کشور آمده‌اند شخص جدیدی را آلوده نکنند: «شناسایی زود هنگام مخصوصاً‌ نسبت به ویروس جهش یافته بسیار ضرورت دارد. فردی که وارد یک استان یا شهرستان می‌شود، فرماندار، بخشدار و سایر افراد باید مراقبت کنند که افراد جدیدی که از خارج آمده‌اند که شخص جدیدی را آلوده نکند و اگر کسی آلوده شده مسأله قرنطینه اعمال شود.»

روند فوت نزولی است

به‌رغم انتشار اخبار ناگوار از احتمال وقوع موج چهارم کرونا در کشور، مسئولا بهداشتی از تداوم سیر نزولی مرگ در اثر کرونا هم خبر دادند.

رییسی در این باره گفت: «مرگ و میرها همچنان دو رقمی و بین ۵۰ تا ۶۰ نفر است. با وجود پایین بودن موارد فوتی، معمولا دو هفته بعد میزان بستری و چهار هفته بعد میزان فوتی بالا می‌رود. با انجام اقدامات از اول آذر ماه که منجر به کاهش ورودی بیمارستان‌ها شد، اثر خود را نشان داده است.»

استان‌های در معرض خطر کدامند؟

وزارت بهداشت اعلام کرده است که علاوه بر خوزستان، در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است. استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد.

معاون وزارت بهداشت  گفت که در استان‌های هرمزگان و مازندران شیوه بیماری تا حدودی کنترل شده است و «از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده است.»

وی ادامه داد: «در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.»

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/574452