سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه ۱۹ بهمن از آغاز واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در ایران خبر داد. وزیر بهداشت گفت:

«با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.»

طبق گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از سفیر ایران در روسیه، «محموله‌های بعدی واکسن ۳۰ بهمن و ۱۰ اسفند و فروردین ارسال می‌شود» و ایران سعی دارد دوز بیشتری از این واکسن را خریداری کند.

سعید نمکی نیز اسپوتنیک-وی را «یکی از کم عیب ترین و کم خطرترین واکسن ها» خواند و گفت ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است، وارد کرده است اما  باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد شود چون این میزان واکسن جوابگو نیست.

وزیر بهداشت شروع واکسیناسیون را «شنا در اقیانوس بلا با دستان بسته و چشمان باز» خواند و درباره روند آن توضیح داد :

«واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخشهای آی سی یو هستند آغاز می شود بعد به سراغ بقیه کادر درمان و خانه های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال می رویم و همین طور مرحله به مرحله جلو می رویم.»

او درباره زمان شروع واکسیناسیون در استان‌ها توضیحی نداد اما براساس اظهارات برخی از مسئولان استانی احتمالا واکسیناسیون به صورت همزمان یا با فاصله کمی در استان‌ها نیز آغاز خواهد شد. فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در هفته جاری نخستین محموله واکسن وارد خوزستان می‌شود و این واکسن به کادر درمان بخش‌های ICU بیمارستان‌های پذیرای بیماران مبتلا به کرونا که به کرونا آلوده نشده‌اند، تزریق خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره سهمیه استان‌ها گفت:

«در مجموع در سطح کشور امکان تزریق واکسن برای ۱۰ هزار نفر وجود دارد و هنوز میزان سهمیه خوزستان مشخص نیست».

او افزود: اسامی پرستاران و کادر درمان بخش ویژه کرونا در بیمارستان‌های کرونا را برای دریافت واکسن به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم.

سایه خطر بروز «موج چهارم» کرونا بر سر ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز شنبه از تکمیل ظرفیت بیمارستان رازی اهواز و افزایش چشمگیر بیماران کووید-۱۹ نیازمند به بستری خبر داده بود. او گفته بود موارد بستری و ابتلا به کرونا در استان خوزستان نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است. مسئله‌ای که به صدور مجدد دستور دورکاری در بسیاری از شهرهای خوزستان منجر شده است.

موارد بستری و ابتلا به کرونا در استان خوزستان نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است.

شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم امروز یکشنبه از ۶۴ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که تنها در جنوب غرب خوزستان شناسایی شده‌اند.

از دیگر استان‌های دیگر ایران نیز خبرهای مشابهی منتشر شده است.

در تهران علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا یکشنبه ۱۹ بهمن اعلام کرد رقم ابتلا به کرونا در تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از سه درصد رشد داشته و از ابتدای هفته گذشته تا به امروز با شیبی ملایم در حال تغییر است.

زالی گفت آمارهای مرتبط به کلانشهر تهران نشان می‌دهد از ابتدای هفته جدید اگر تعداد بستری‌های کلی در بخش‌های تخصیص یافته به کرونا را مقایسه کنیم، هم اکنون ۲۰۹۰ بیمار در بخش‌های مختلف بستری داریم که نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن (۲۰۱۲ بیمار) حدود ۳,۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته او  در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران بستری شده اند که ۸۷ نفر از این افراد تحت درمان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

او بر اساس «تراکم جمعیت» و میزان ابتلا به ویروس کرونا، بخش‌هایی از منطقه چهار ، پنج، دو ، ۱۸ و شمال منطقه ۱۵ را «نقاط داغ کرونایی» کلانشهر تهران اعلام کرد.

در بوشهر به‌رغم بازگشت ۸۰ درصد از مناطق این استان به وضعیت آبی شیوع کرونا، گزارش‌ها از افزایش آمار بستری‌ها در شهربوشهر، و ورود این شهر به مرحله هشدار حکایت دارند.

در کهگیلویه و بویراحمد حسین کلانتری، استاندار این استان اعلام کرد برخی از شهرستان‌های این استان، به‌ویژه شهرستان‌های گرمسیری در آستانه ورود به وضعیت نارنجی و شرایط خطرناک قرار دارند. او با هشدار نسبت به وضعیت اخیر استان و افزایش مراجعه کنندگان به مراکز درمانی گفت در هفته اخیر آمارهای مراجعه کنندگان مبتلا به ویروس کرونا و شمار بستری های آن افزایش داشته که با ادامه این روند روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عادی‌انگاری و رونق گرفتن دوباره مراسم‌های عروسی و دورهمی‌ها اظهار نگرانی کرد و خواهان تشدید کنترل ترددهای شبانه و منع تردد خودروهای غیربومی شد.

در لرستان نیز موسی خادمی، استاندار این استان با اشاره به اینکه بستری مبتلایان کرونا در این استان طی یک هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است، گفت: خطر خیز مجدد کرونا وجود دارد.

درخواست سازمان حج و زیارت برای «بازگشایی راه کربلا»

در چنین شرایطی که مسئولان مختلف نسبت به «عادی‌انگاری» شیوع کرونا در ایران هشدار می‌دهند، خبرگزاری ایرنا به نقل از صحبت الله رحمانی، معاون سازمان حج و زیارت از درخواست این سازمان برای «بازگشایی راه کربلا» خبر داد. رحمانی گفته : «امیدواریم با اهتمام به رعایت شیوه نامه های تدوین شده، شاهد اعزام مجدد زائران به عراق باشیم که البته نظر نهایی برای اعزام ها به عتبات عالیات منوط به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا است.»

وزارت بهداشت یکشنبه ابتلای ۷ هزار و ۶۵ شهروند دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۵۷ تن از بیماران کووید-۱۹ را تایید کرد.

براساس اظهارات سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۵۴۴ بیمار کووید-۱۹ در مراکز درمانی بستری شده‌اند و در حال حاضر ۳هزار و ۷۸۹ تن از این بیماران در مرحله حاد بیماری و تحت مراقبت قرار دارند.

با احتساب این ارقام، تعداد رسمی مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر رسید که از این تعداد دست کم ۵۸ هزار و ۴۶۹ نفر جان داده‌اند. آمارهای روز یکشنبه وزارت بهداشت همچنین از درگیری ۳۶ شهر ایران با وضعیت نارنجی همه‌گیری کرونا و ۱۷۸ شهر با وضعیت زرد حکایت دارند. براین اساس برخی از شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد به وضعیت نارنجی بازگشته‌اند.

کرونا همچنان جان شهروندان را می‌گیرد و هنوز تکلیف واکسیناسیون مردمی و دسترسی ایران به تعداد دوز کافی واکسن خارجی مشخص نیست. ایران روز یکشنبه از دومین واکسن داخلی کرونا هم رونمایی کرد. خبرگزاری‌های رسمی ایران صبح یکشنبه ۱۹ بهمن تصاویر مربوط به رونمایی از واکسن تزریقی- استنشاقی «کووپارس» را منتشر کردند. این واکسن به استناد گزارش مقام‌های دولتی ایران در انستیتو رازی به مرحله تولید رسیده است. مقام‌های وزارت بهداشت و درمان ایران پیشتر هم از یک واکسن دیگر که در هلدینگ دارویی بنیاد برکت در دست ساخت است، رونمایی کرده بودند.