پس از آغاز دور تازه اعتراضات دانشجویی در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، معترضان را «تروریست» خواند و تهدید کرد که اجازه نخواهد داد اعتراضات ضد دولتی تبدیل به اعتراضاتی نظیر رویدادهای «پارک گزی» در سال ۲۰۱۳ در استانبول شود.

از یک‌ماه گذشته تاکنون دست‌کم ۱۶۰ دانشجوی معترض در دانشگاه بغازیچی به‌دلیل اعتراض به انتصاب ملیح بولو، عضو ارشد حزب عدالت و توسعه و از چهره‌های نزدیک به اردوغان، به‌عنوان رئیس جدید این دانشگاه، توسط پلیس بازداشت شده‌اند. رسانه‌های محلی هم از بازداشت صدها نفر از شهروندان مرتبط با این اعتراضات در شهرهای دیگر از جمله در آنکارا پایتخت این کشور خبر داده‌اند.

استادان دانشگاه بغازیچی نیز هم‌صدا با دانشجویان، انتصاب ملیح بولو را اقدامی غیردموکراتیک توصیف کرده و اعلام کرده‌اند این اقدام دولت در انتصاب فردی سیاسی به ریاست یکی از مهم‌ترین مراکز علمی ترکیه، در طول ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

عکس از AFP

رجب طیب اردوغان اما روز پنج‌شنبه چهارم فوریه/ ۱۶ بهمن‌ماه، در واکنش به مطالبات معترضان، در یک کنفرانس ویدئویی در کنگره استانی حزب حاکم عدالت و توسعه، آنها را «تروریست» و فاقد «ارزش‌های ملی و دینی ترکیه» خطاب کرد و گفت: 

این کشور توسط تروریست‌ها اداره نخواهد شد. ما برای جلوگیری از این کار هر آنچه لازم باشد انجام خواهیم داد.

اردوغان در روزهای پیش از آن هم دانشجویان معترض را «ال جی بی تی» و «تخریب‌گر» خطاب کرده و گفته بود: 

ما نسل جوان ترکیه را مانند نسل‌های باشکوه گذشته، به آینده معرفی خواهیم کرد، نه به‌عنوان یک جماعت همجنسگرا.

او همچنین خطاب به «نسل جوان ترکیه» گفته بود:

شما جوانان ال‌جی‌بی‌تی نیستید. شما اموال عمومی را تخریب نمی‌کنید.

روز شنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۱ بهمن ماه و درادامه اعتراضات، چهار تن از دانشجویان دانشگاه بغازیچی به دلیل انتشار عکسی از کعبه در کنار تصویری از «شاه‌ماران» به‌عنوان نمادی اسطوره‌ای در ادبیات ترکیه و پرچم دگرباشان جنسی، توسط نیروهای لباس شخصی وابسته به سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه معروف به «میت» بازداشت شدند.

ساعاتی پس از بازداشت این چهار دانشجو، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هم با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، بازداشت‌شدگان را «همجنس‌بازان منحرف» خواند و اعلام کرد که آنها به اتهام «توهین به اعتقادات مردم» بازداشت شده‌اند.

او همچنین در سخنان دیگری و در واکنش به درخواست آزادی این چهار دانشجوی بازداشت شده گفته بود:

ال جی بی تی و همجنسگرایی، جایی در فرهنگ ترکیه ندارد و این موضوعی است که در گذشته توسط کشورهای غربی به مردم ترکیه تحمیل شده است.

سویلو، «مبارزه با ال جی بی تی‌ها و همجنسگرایان» را از وظایف خود و دولت برشمرده و گفته بود:

در کشوری که روزی پنج بار اذان گفته می‌شود، عده‌ای تخریب‌گر و همجنسگرا، درهای دانشگاه را شکستند تا دفتر رئیس آن را اشغال کنند. حتی اگر همه دانشگاه هم معترض باشد، تا وقتی وزارت کشور بر عهده من است، چنین اجازه‌ای نخواهم داد.

سرکوب گسترده معترضان توسط نهادهای امنیتی در ترکیه، واکنش‌های بین المللی را هم به دنبال داشته است.

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه سوم فوریه/ ۱۵ بهمن ماه، ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان در ترکیه، گفته بود: 

ما از بازداشت دانشجویان و سایر معترضان نگرانیم و مواضعی که علیه دگرباشان جنسی در پی این اعتراضات اتخاذ شده را شدیدا محکوم می‌کنیم.

گفته می‌شود اعتراضات دانشگاه‌ بغازیچی استانبول، جزو بزرگ‌ترین اعتراضات شکل گرفته علیه سیاست‌های حزب حاکم ترکیه در ۱۰ سال اخیر است که با وجود سرکوب‌های شدید همچنان ادامه دارد.