در پی تداوم تنش‌های انتخاباتی در آمریکا، ۱۰ وزیر دفاع پیشین این کشور با انتشار یک بیانیه مشترک نسبت به استفاده از ارتش برای مداخله در مسائل انتخاباتی هشدار دادند.

دونالد ترامپ
۱۰ وزیر دفاع سابق آمریکا به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا: ارتش باید بی‌طرف بماند

به گزارش واشنگتن پست وزیران دفاع پیشین آمریکا از دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در بیانیه خود یادآوری کردند که زمان اعتراض به نتیجه انتخابات دیگر تمام شده و به تأکید اعلام کردند، در قانون اساسی آمریکا هیچ نقشی برای ارتش در تعیین نتیچه انتخابات در نظر گرفته نشده و لذا مشارکت ارتش در اختلافات انتخاباتی به معنای نقض قانون اساسی است.

 اشتون کارتر، دیک چنی، ویلیام کوهن، مارک اسپر، رابرت گیتس، چاک هیگل، جیمز متیس، لئون پانتا، ویلیام پری و دونالد رامسفلد از امضاکنندگان این بیانیه هستند. در این بیانیه آمده است:

«ما دیدگاه مشترکی درباره تعهدات نیروهای مسلح ایالات متحده و وزارت دفاع داریم. همه ما قسم خوردیم که از قانون اساسی آمریکا در برابر دشمنان داخلی و خارجی دفاع و از آن محافظت کنیم. ما برای یک شخص یا یک حزب قسم نخوردیم.»

پیش از این مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا رسماً اعلام کرده بود که ارتش هیچ نقشی در انتخابات آمریکا ایفا نمی‌کند و نیروهای نظامی به قانون اساسی وفادارند و نه به یک رهبر یا شخصیت سیاسی.

وزیران دفاع پیشین آمریکا در بیانیه خود بدون آنکه از کشور مشخصی نام ببرند هشدار داده‌اند که جابه‌جایی قدرت در کاخ سفید در دورانی که ایالات متحده درگیر تنش‌های منطقه‌ای است نباید سبب آسیب‌پذیری نیروهای نظامی کشور و تضعیف آن‌ها شود.

افزایش تنش ایران و آمریکا در سالگرد قتل قاسم سلیمانی یکی از این بزنگاه‌های امنیتی است. بامداد دوشنبه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر آمریکایی «نیمیتز» که قرار بود از خلیج فارس خارج شود برای «مقابله با تهدیدهای ایران» در منطقه می‌ماند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران با دقت این تحرکات را زیر نظر دارد.

روز یکشنبه روزنامه واشنگتن پست مکالمه ضبط شده‌ای از رئیس جمهوری آمریکا را منتشر کرد که او به صراحت از یک مقام ارشد ایالت جورجیا می‌خواهد که نتیجه انتخابات را به نفع او تحریف کند.   

بیشتر بخوانید: