به ‌دنبال انتشار فیلم رقصیدن غلامرضا طیبی، مسئول روابط عمومی اداره پست استان هرمزگان در محل کارش، خبرگزاری‌‌های داخلی ایران از بازداشت او توسط دادستانی این استان خبر دادند.

بر اساس ویدئویی که روز چهارشنبه سوم دی‌ ماه ۹۹ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مسئول روابط عمومی اداره پست استان هرمزگان در مقابل زنانی که احتمالاً همکاران او هستند، اقدام به رقصیدن می‌کند.

به دنبال انتشار این ویدئو، منابع خبری نزدیک به نهادهای حکومتی در ایران روز گذشته از اخراج طیبی از محل کارش خبر دادند که این خبر توسط مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت ملی پست ایران تکذیب شد اما به‌ نوشته خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالله عبدلی، مدیرکل پست هرمزگان درباره خبر اخراج مسئول روابط عمومی این ارگان دولتی از کار گفته بود:

«کلیپی در فضای مجازی با محتوایی خارج از عرف و ناشایست در ساختمان اداری این اداره کل منتشر شد که ضمن عذرخواهی و اظهار تأسف و تأثر از رخداد چنین اتفاقی اعلام می‌کنم فرد مذکور به دلیل اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی و اداری در محل کار از سمت خود برکنار و به واحد تخلفات اداری معرفی می‌شود.»

بسیج دانشجویی استان هرمزگان از جمله نهادهایی است که با صدور یک بیانیه خواستار برخورد قضایی با مسئول روابط عمومی اداره پست هرمزگان شد.

این نهاد وابسته به بسیج مستضعفان در بیانیه خود از مقامات دولتی و قضایی استان خواست تا برای «برخورد جدی» با این کارمند اداره پست، وارد عمل شوند: 

«از استاندار هرمزگان به عنوان نماینده عالی دولت در استان و دادگستری استان به عنوان مدعی العموم مطالبه می‌کنیم با ورود جدی به موضوع و برخورد با مسببان این اقدام هتاکانه و جریان منتشر کننده آن که به دنبال قبح شکنی فضای اجتماعی استان است، مانع از تکرار چنین وقایع تلخی گردند.»

انتشار فیلم رقص غلامرضا طیبی در شبکه‌های اجتماعی، واکنش برخی از مدیران ارشد دولتی را هم به ‌دنبال داشته است.

حسن عمیدی، مدیر کل دفتر روابط عمومی شرکت ملی پست ایران با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، ضمن تکذیب خبر اخراج مسئول روابط عمومی اداره پست هرمزگان از کارش نوشت: 

«پست و پستچی‌ها، همواره پیام‌‌آوران دوستی و آرامش برای مردم دنیا بوده و هستند. خبری که درباره اخراج یکی از کارشناسان پست هرمزگان در فضای مجازی منتشر شده است، صحت ندارد. در خصوص رفتار خارج از عرف، تخلف وی در نظام انضباطی اداری پیگیری خواهد شد.»

انتشار خبر برخورد با مسئول روابط عمومی اداره پست هرمزگان در حالی‌ست که در روزهای گذشته اظهارنظر یک کارشناس تلویزیونی در مورد فواید رقص در برنامه‌ای به مناسبت شب یلدا که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، منجر به واکنش‌هایی شده بود.

مهدی فهیمی، عضو انجمن استراتژی ایران و رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین‌المللی طب سنتی اسلامی ایرانیان در این برنامه گفته بود: 

«از مردم خواهش می‌کنم برقصند چرا که حرکات جسمی باعث می‌شود حداقل شب‌ها سبک‌تر بخوابند و در شب یلدا، در کنار هم بودن، شعر خواندن و رقصیدن، باعث می‌شود بخشی از استرس‌های ایجاد شده در ماه‌های اخیر به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا کم شود.»

پخش این فیلم اما واکنش‌های زیادی را از سوی برخی مقامات حکومتی و نهادهای مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی به دنبال داشت به ‌نحوی که مجری این برنامه تلویزیونی وادار به عذرخواهی شد.

مجری در جلوی دوربین‌ تلویزیون، پیشنهاد رقص مطرح شده از سوی کارشناس برنامه را «یک اشتباه لفظی» توصیف کرد و گفت:

«به جای کارشناس برنامه برای عنوان چنین موضوعی که در شأن برنامه و بینندگان نبود عذرخواهی می‌کنم.»

تهیه‌کنندگان برنامه‌های صداوسیما از دعوت دوباره فهیمی به عنوان کارشناس منع شده‌اند.

نمایش و پخش رقص در تلویزیون از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران ممنوع شده است اما استفاده از رقص در تولیدات ایدئولوژیک و تبلیغی با استفاده از ترکیب «حرکات موزون» انجام می‌گیرد.

پیش از این هم مواردی از برخورد با رقصندگان یا کسانی که ويدئوهایی از رقص خود منتشر کرده‌اند صورت گرفته و به پخش اعترافات اجباری آنان نیز منجر شده است.

  • در همین زمینه