پیش‌بینی می‌شد که اختلاف بر سر بودجه، اسرائیل را به چهارمین انتخابات پارلمانی بکشاند. اکنون این بحران همراه با اختلافات موجود در احزاب حاکم ادامه زمامداری دولت را ناممکن کرده است. پارلمان بر سر بودجه به توافق نرسید و منحل شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنست، پارلمان اسرائیل ـ اکتبر ۲۰۱۹ – عکس از Shutterstock

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی عدم توافق پارلمان اسرائیل (کنست) بر سر تمدید مهلت بررسی و تصویب بودجه سالیانه، انحلال کنست از چهارشنبه ۲۳ دسامبر / ۳ دی لازم‌الاجرا شد و انتخابات پارلمانی در این کشور برای چهارمین بار طی دو سال اخیر در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ / ۳ فروردین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

بدین ترتیب ائتلاف دو حزب لیکود متعلق به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی و آبی و سفید به رهبری بنی گانتس، وزیر دفاع کنونی تنها هشت ماه دوام آورد.

پس از برگزاری سه انتخابات و رقابت تنگاتنگ این دو حزب، آن‌ها سرانجام در بهار گذشته برای پایان دادن به طولانی‌ترین بحران سیاسی اسرائیل و ایجاد دولت ائتلافی توافق کردند. براساس توافق انجام‌شده قرار بود پس از ۱۸ ماه پست نخست‌وزیری از نتانیاهو به گانتس برسد.

حزب لیکود بودجه‌ای یک ساله و با فراگیری کمتری را پیشنهاد داده بود، اما حزب آبی ‌و سفید موافق لایحه بودجه برای دو سال و براساس توافق‌های صورت‌گرفته در کابینه بود.

نتانیاهو و گانتس پیش از این پیشنهاد داده بودند که مهلت سه‌شنبه برای دستیابی به توافق درباره بودجه دو هفته دیگر تمدید شود اما اعضای احزاب آن‌ها به این پیشنهاد رأی مخالف دادند.

علاوه بر همه‌گیری ویروس کوویدـ۱۹ و رکود اقتصادی، مبارزات انتخاباتی آینده متأثر از دادگاه فساد مالی بنیامین نتانیاهو، که اغلب به تعویق افتاده است، خواهد بود.

نتانیاهو با چالش دیگری نیز از درون اردوگاه خود روبه‌روست. اوایل ماه جاری گیدئون ساعار، عضو سابق کنست از حزب لیکود جدا شد و خواستار برکناری نخست‌وزیر با حکمرانی طولانی‌مدت شد. انتظار می‌رود چندین عضو حزب نتانیاهو که با پیشنهاد تمدید مهلت رسیدگی به بودجه مخالفت کردند به صفوف حزب جدید گیدئون ساعار بپیوندند.

حزب بنی گانتس، رقیب اصلی نتانیاهو که در مورد ورود به دولت ائتلافی با نتانیاهو اختلاف نظر داشت نیز پس شرکت در دولت از شمار طرفدارانش کاسته شد. این حزب که در نظرسنجی ماه سپتامبر ۲۰۱۹ در رتبه نخست قرار داشت بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها اکنون در جایگاه ششم یا حتی هفتم قرار دارد.

حزب لیکود بنیامین نتانیاهو همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و  حزب جدید گیدئون ساعار مقام دوم را به خود اختصاص داده است. حزب راست افراطی «یامینا» متعلق به نفتالی بنت، وزیر دفاع سابق نیز در رقابت‌های انتخاباتی آینده از رقبای نتانیاهو خواهد بود.

با انتخابات پارلمانی آینده کابینه جدید تشکیل خواهد شد و تا تشکیل دولت جدید بنیامین نتانیاهو کفیل نخست وزیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: