به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت بهداشت و محیط زیست عراق اعلام کرد که کشورش با شرکت فایزر برای واردات یک میلیون و پانصد هزار دوز واکسن کرونا قرارداد امضا کرده است. واکسن‌ها اوایل سال آینده میلادی وارد عراق می‌شوند.

واکسن کووید-۱۹ – عکس از شاتراستاک

سازمان جهانی بهداشت اکتبر/ آبان سال جاری اعلام کرده بود که دولت عراق ۱۷۰ میلیون دلار به خرید واکسن کرونا اختصاص داده است.

برای توزیع عادلانه واکسن ضد کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن ضد کرونا به طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو کواکس قرار گیرد. سازمان جهانی بداشت اعلام کرده بود که عراق به ابتکار «کواکس» پیوسته تا جزو اولین کشورهای استفاده کننده از ویروس کرونا برای شهروندان خود باشد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که ایران با پرداخت ۵۲ میلیون دلار، واکسن ضد کرونا در کواکس را که برای واکسیناسیون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران کفایت می‌کند پیش‌خرید کرده است. اما عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که ایران موفق به پرداخت پیش‌خرید واکسن به کوواکس نشده است.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز گذشته با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود به سبب آنکه ایران در فهرست سیاه FAFT  قرار دارد سهمیه واکسن ضد کرونایش باطل شده است:

«به خاطر این که در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

افشین کلاهی، رییس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران هم روز گذشته (دوشنبه یکم دی) در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با تأکید بر همین معنا گفته بود:

«در حوزه دارو مشکل تحریم نداریم اما مشکل FATF داریم، مبدا و منشا باید مشخص و سند باید وجود داشته باشد و باز باید در مورد تراکنش تحقیق انجام شود تا بپذیرند که تراکنش سالم است. در غیر این صورت روال کاری سخت‌تر و بازه زمانی مورد نیاز طولانی‌تر می‌شود.»

مسئولان وزارت بهداشت اما اعلام کرده‌اند به خاطر دشواری حمل و نقل واکسن ضد کرونای فایزر که می‌بایست در دمای منهای ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود از خرید واکسن صرف‌نظر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: