نگرانی از بالاگرفتن تنش بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در آستانه سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در حوالی فرودگاه بغداد افزایش یافته است. در ۲۴ ساعت اخیر، حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق و هشدار فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده به ایران تحولاتی نگران‌کننده بودند. یک زیردریایی اتمی آمریکایی هم با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شده است.

زیردریایی یو اس اس جورجیا ــ عکس: نیروی دریایی آمریکا، Indra Beaufort

زیردریایی اتمی یو اس اس جورجیا همراه با دو ناو جنگی آمریکایی دوشنبه ۱ دی / ۲۱ دسامبر با عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شد.

به نوشته شبکه خبری «سی ان ان»، اعلام مسیر حرکت زیردریایی اتمی از سوی نیروی دریایی ایالات متحده «یک اعلام عمومی نادر» است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود دوشنبه خلیج فارس را «خلیج عربی» خوانده و اعلام کرده که زیردریایی یو اس اس جورجیا قادر به حمل حداکثر ۱۵۴ موشک کروز دریا به زمین تاماهاوک است و می‌تواند ۶۶ نیروی عملیات‌های ویژه را میزبانی کند.

عبور این زیردریایی همراه با دورنمای احتمالی افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن است. به گزارش سی ان ان، برخی مقام‌های آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که جمهوری اسلامی در سالگرد ترور قاسم سلیمانی، علیه ایالات متحده دست به حمله بزند.

نیروی دریایی آمریکا علت حضور این زیردریایی را «تعهد ایالات متحده به شرکای منطقه‌ای و امنیت کشتی‌رانی با طیف کاملی از قابلیت‌ها برای آمادگی جهت دفاع در برابر هر تهدیدی در هر زمانی» اعلام کرده است.

قاسم سلیمانی ـ ۱۳ دی ۱۳۹۸‌/ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ در حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته شد.

چند روز پیش در ۲۶ آذر بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با خانواده سلیمانی و اعضای ستاد بزرگداشت او گفت: «آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد قطعی است».

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنت‌کام ایالات متحده یکشنبه در یک مصاحبه تلفنی از یک محل نامعلوم در منطقه با شماری از روزنامه‌نگاران به ایران هشدار داد که در صورت حمله تهران در سالگرد کشته شدن سلیمانی، واشنگتن پاسخ خواهد داد:

«ما آماده‌ایم که از خودمان، دوستانمان و شرکایمان در منطقه دفاع کنیم و آماده‌ایم که در صورت ضرورت، واکنش نشان دهیم.»

فرمانده سنت‌کام اعلام کرد که اخیراً از بغداد بازدید کرده و با فرمانده ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا و نیز فرمانده کل ارتش عراق دیدار داشته است. مک‌کنزی همچنین از سفر به سوریه و بازدید از نیروهای آمریکایی مستقر در آنجا خبر داد.

همان روز نیروهای امنیتی عراق تأیید کردند که شماری راکت یکشنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد منفجر شد.

این حمله راکتی خسارت‌هایی به تأسیسات محل اصابت آنها وارد کرد اما تلفات جانی به همراه نداشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سومین حمله به تأسیسات دیپلماتیک و نظامی آمریکایی‌ها در عراق از ماه اکتبر به این سو است که در آن نوعی آتش‌بس با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران آغاز شد.

تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران پس از خروج یک جانبه دولت دونالد ترامپ از توافق جامع اقدام مشترک (برجام) در مه ۲۰۱۸ افزایش یافت و با حمله آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی در ژانویه سال جاری بالا گرفت. ترور اخیر محسن فخری‌زاده از چهره‌های اصلی برنامه هسته‌ای ایران نیز این تنش‌ها را داغ‌تر کرده است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده که ۲۰ ژانویه به کاخ سفید قدم خواهد گذاشت، اعلام کرده که به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت.

علی اکبر صالجی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «انتخاب» در این باره گفت که تهران از بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام «استقبال» می‌کند.

در همین زمینه: