گروه تروریستی بوکوحرام مسئولیت ربودن صدها دانش‌آموز در شمال غربی نیجریه را برعهده گرفت. این ادعا نگرانی از نفوذ گروه‌های اسلام‌گرای افراطی در شمال غرب نیجریه را افزایش داده است.

ابوبکر شکاو، رهبر گروه اسلام‌گرای بوکوحرام سه‌شنبه ۱۵ دسامبر/۲۵ آذر در یک پیام صوتی اعلام کرد او و «برادرانش» مسئول آدم‌ربایی روز جمعه در استان کاتسینا هستند.

جمعه گذشته نزدیک به ۱۰۰ مرد مسلح موتور سوار به مدرسه علمی دولتی در روستای کانکارا حمله کرده و پس از تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی و درگیری با آن‌ها صدها پسر دانش‌آموز را به فرار و پنهان شدن در جنگل‌های اطراف مجبور کردند.

به گفته شاهدان محلی تعداد کمی از دانش‌آموزان موفق به فرار شدند اما مردان مسلح بیشتر آن‌ها را گروگان گرفته، به چند گروه تقسیم کرده و با خود بردند. دست کم ۳۳۳ پسربچه پس از این حمله گم شده‌اند.

خانواده‌های دانش‌آموزان روز شنبه در مدرسه فوق گردهم آمدند و از مقامات خواستند برای بازگرداندن صحیح و سالم دانش‌آموزان کاری کنند. پدر یکی از دانش‌آموزان به رویترز گفت:

«اگر دولت به ما کمک نکند، ما هیچ راهی برای نجات فرزندانمان نداریم.»

پس از آن دولت اعلام کرد پلیس، نیروی هوایی و ارتش از شنبه عملیات مشترکی را برای نجات دانش‌آموزان ربوده‌شده آغاز کرده‌اند.

گروه بوکوحرام در سال ۲۰۱۴ نیز صدها دختر دانش‌آموز را در منطقه چیبوک ربوده بود.

گزارشگران می‌گویند ربودن دانش‌آموزان با اهداف این گروه همخوانی دارد چرا که نام این گروه از اساس بوکو به معنای آموزش و حرام است و بوکو حرام هدف ممانعت از آموزش غیراسلامی به کودکان را دنبال می‌کند.

با وجود ادعای رهبر این گروه، هنوز درباره دخیل‌بودن بوکوحرام در ربایش دانش‌آموزان تردید وجود دارد.

بوکوحرام پیش از این به اتفاق شاخه آفریقای غربی داعش در شمال شرقی نیجریه حضور داشتند و تصور می‌شد موفق به نفوذ در شمال غربی نیجریه نشده‌اند.

حمله به مدرسه کانکارا هم ابتدا به گروه‌های مسلح محلی موسوم به «راهزنان» نسبت داده شده بود چرا که در این منطقه آدم‌ربایی در قبال دریافت پول امری معمول به‌شمار می‌رود.

اما اگر ادعای ابوبکر شکاو صحت داشته باشد، مسئله حضور بوکوحرام در شمال غربی نیجریه و ربودن دانش‌آموزان در استان زادگاه محمدو بوهاری، رئیس جمهوری این کشور می‌تواند ورق را به نفع این گروه برگرداند.  

بوهاری به‌رغم این‌که مبارزه با گروه بوکوحرام را در اولویت قرار داده، نتوانسته وضعیت امنیت در نیجریه را بهبود ببخشد. او حمله روز جمعه را محکوم کرد و دستور به افزایش تدابیر امنیتی در مدارس داد.

در همین زمینه: