به‌دنبال قتل یک معلم تاریخ در حومه پاریس، دولت فرانسه علیه اسلام‌گرایان افراطی دست به اقدام‌های جدیدی زد و قصد دارد امنیت مدارس را هم بهبود بخشد. پلیس بازداشت اسلام‌گرایان تندرو را آغاز کرد و چندین نهاد و انجمن اسلامی نیز قرار است منحل شوند.

پلیس فرانسه ـ عکس از آرشیو

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از قتل یک معلم تاریخ وجغرافیا توسط یک جوان تندرو اسلام‌گرا از لایحه‌ای برای مقابله با «جدایی‌طلبی مذهبی» و جلوگیری از نفوذ دیدگاه‌های افراطی اسلامی خبر داده و گفته بود قصد دارد با لغو نظام آموزش و تربیت امام‌های مساجد و واعظان مذهبی در خارج از کشور، اسلام در کشورش را از نفوذ خارجی آزاد کند.

دولت فرانسه دوشنبه ۱۹ اکتبر / ۲۸ مهر اعلام کرد که اقدام‌های شدیدتری را علیه رادیکالیزه کردن اسلام آغاز کرده و ایمنی در مدارس را بهبود خواهد بخشید.

ساموئل پاتی، معلم تاریخ در مدرسه‌ای در حومه پاریس جمعه گذشته به دلیل نشان دادن کاریکاتور‌های پیامبر اسلام و صحبت درباره آزادی بیان، توسط یک مهاجم جوان ۱۸ ساله چچنی‌تبار به قتل رسید و پلیس نیز فرد مهاجم را از پا در آورد. از آن روز تاکنون ۱۱ نفر در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند، از جمله پدر یک دختر دانش‌آموز مدرسه‌‌ای در «کنفلان-سنت-اونورین» که فتوای قتل معلم را صادر کرده بود.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه از عملیات پلیس این کشور علیه ده‌ها‌ نفر در راستای تحقیقات درباره قتل ساموئل پاتی خبر داد.

به‌گفته دارمنن این عملیات براساس تصمیم‌های روز یکشنبه شورای دفاع انجام شد و تنها به قتل ساموئل پاتی مربوط نمی‌شود.

دارمنن گفت فتوا علیه پاتی توسط یک اسلام‌گرای دیگر به نام عبدالکریم صفریوی نیز صادر شده بود.

وزیر کشور فرانسه افزود چندین نهاد و انجمن اسلامی در این کشور به‌زودی منحل خواهند شد.

پس از حمله روز جمعه، نیروهای امنیتی ۸۰ پیام تهدیدآمیز آنلاینی را شناسایی کردند که با حمله روز جمعه ارتباط داشتند.

روز گذشته ده‌ها هزار فرانسوی در سراسر کشور علیه قتل ساموئل پاتی تظاهرات کردند، یاد او را گرامی داشتند و از آزادی بیان حمایت کردند.

ماه گذشته نیز مردی با استفاده از چاقوی قصابی جلوی دفتر سابق شارلی ابدو دو نفر را به سختی مجروح کرد.

بیشتر بخوانید: