مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که ایران در حال تولید واکسن کرونا است اما یک عضو ستاد ملی کرونا می‌گوید چون کشورهای غربی تکنولوژی تولید واکسن را به ایران نمی‌دهند، نمی‌توان به تولید واکسن کرونا در داخل امیدوار بود.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد این‌که چقدر می‌توان به واکسن ایرانی کرونا امیدوار بود، گفت:

«بیش از ۲۰ سال است که در ایران از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنیم. یک شرکت داخلی هست که هر سال می‌گوید من مراحل تجربی و… واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن را در اختیار مردم می‌گذارم. اگر شما این واکسن را دیده‌اید، من هم دیده‌ام! بنده به شما قول و اطمینان می‌دهم که این شرکت نخواهد توانست. راحت به شما بگویم که اصلاً کشورهای غربی تکنولوژی آن را به ما نمی‌دهند. بنابراین روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت، ۲۲ مردادماه سال جاری با اشاره به تلاش‌های ایران برای ساخت واکسن کرونا گفته بود واکسن ساخت ایران به‌زودی وارد فاز کارآزمایی بالینی می‌شود.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا نیز ۲۴ مرداد اعلام کرد که تحقیقات واکسن ایرانی کرونا آماده ورود به فاز حیوانی است. قانعی گفته بود:

«مقداری طول می‌کشد که به تهیه واکسن کرونا برسیم و هنوز هیچ واکسنی برای تزریق به انسان حتی تا یکی دو ماه آینده آماده نشده است.»

مسعود مردانی در ادامه سخنان خود افزود:

«کمیته ملی واکسن کرونا سه، چهار روز پیش حکم‌اش را از وزیر بهداشت گرفت، اگر این کمیته از همین الان به‌جد کار کند، شاید تا یک سال دیگر هم نتواند واکسن را به مرحله‌ای برساند که روی انسان آزمایش شود. قرار نیست ما در همه چیزها در دنیا سرآمد باشیم.»

به گفته او در دنیا ۱۵۲ شرکت تولیدکننده واکسن هست که آن‌ها را سازمان جهانی بهداشت تأیید کرده است و می‌توانند روی ساخت واکسن کار کنند. از جمله این شرکت‌ها آسترا زنکاست که با کمک چند کشور اروپایی ۸,۵ میلیارد یورو برای ساخت واکسن کرونا بودجه گذاشته است.

مردانی در این‌باره افزود:

«فرض کنید ما بخواهیم سرآمد باشیم و خودمان واکسن کرونا را آماده کنیم، اصلاً این پول را داریم؟!»

جمعه ۲۱ شهریور وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرد که از روز گذشته تا امروز دو هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که در نتیجه تاکنون ۳۹۷ هزار و ۸۰۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۹۱۳ نفر رسیده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی کرونا در ایران، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید: