حسن حبيبی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از يک دوره بيماری طولانی از دنيا رفت.

منابع خبری ايران گزارش دادند، حسن‌ ابراهيم حبيبی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بامداد امروز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه هنگام ۷۵ سالگی به علت ايست قلبی در بيمارستان باهنر تهران درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) احمد دانيالی، قائم مقام بنياد ايران‌شناسی در اين زمينه گفت: “وی از چهار سال پيش به بيماری ديابت مبتلا بود و چند بار نيز دچار مشکل قلبی شد اما تحت درمان بود و به‌عنوان رئيس بنياد ايران‌شناسی کار روزمره‌اش را در اين بنياد انجام می‌داد.”

حسن حبيبی که دارای مدرک دکتری حقوق و جامعه‌شناسی از دانشگاه سوربون بود از ابتدای پيروزی انقلاب ايران در سمت‌های مختلف سياسی حضور داشته است.

وی تا روزهای پايانی عمر رياست بنياد ايران‌شناسی را برعهده داشت و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ وزير فرهنگ و آموزش عالی‌ دولت مهدی بازرگان، نخستين نخست‌وزير پس از پيروزی انقلاب ايران بود.

حسن حبيبی در سال‌های نخست انقلاب ايران عضو ستاد انقلاب فرهنگی بود تا آن‌چه را که حکومت ايران “انقلاب فرهنگی” می‌ناميد در اين ستاد هدايت کنند

حسن حبيبی به همراه کسانی چون علی شريعتمداری، محمدجواد باهنر، مهدی ربانی املشی، عبدالکريم سروش، شمس آل احمد و جلال‌الدين فارسی در سال‌های نخست انقلاب ايران عضو ستاد انقلاب فرهنگی بود تا آن‌چه را که حکومت ايران “انقلاب فرهنگی” می‌ناميد هدايت کنند.

اين “انقلاب فرهنگی” در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ خورشيدی موجب ممنوعيت فعاليت دانشجويان مخالف و تعطيلی دانشگاه‌های ايران شد و با هدف اسلامی کردن دانشگاه‌ها و پاک‌سازی استادان و دانشجويانی که از ديد حکومت جمهوری اسلامی ايران، “غرب‌زده” به‌شمار می‌رفتند، صورت پذيرفت.

حبيبی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ وزير دادگستری دولت ميرحسين موسوی و نيز معاون اول دو دوره دولت اکبر هاشمی رفسنجانی (از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶) و دولت نخست محمد خاتمی (از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰)، دو رئيس‌جمهور پيشين ايران بود.

وی همچنين از جمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ايران، پيش‌نويس متن قانون اساسی را تهيه کرد.

حبيبی نخستين رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که ‌در مردادماه سال ۱۳۶۹‌ به عضويت پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.

ارديبهشت ۱۳۸۸ وی پس از مدت‌ها سکوت سياسی در سخنانی گفت: “بنده در دولت‌های آقايان موسوی، هاشمی و خاتمی بوده‌ام و اين دولت‌ها توانستند با ارقام پايين و ۹ ميليارد دلار کشور را مديريت کنند.”

وی افزوده بود: “در آن دوره‌ها هم اشتباهاتی وجود داشت ولی در حدی نبود که به چشم بيايد. ما در آن زمان در مقاطعی کوتاه ميوه ضروری مردم را وارد می‌کرديم ولی از انگور برزيلی و پرتقال چينی خبری نبود.”