دیمیتری شوستاکویچ، یکی از آهنگسازان و پیانیست‌های مطرح قرن بیستم است. با شنیدن موسیقی‌ او می‌توان تاریخ شوروی را آموخت.

شوستاکویچ با حمایت لئون تروتسکی در شوروی به شهرت رسید، اما اغلب رابطه‌ پیچیده و سختی با دولت داشت.

شوستاکویچ تحت تأثیر پروکوفیف، مالر و استراوینسکی بود و در سبک ترکیبی از نئوکلاسیک و پست رمانتیسیسم آهنگسازی می‌کرد. موسیقی شوستاکویچ تونال است، اما عناصر آتونال هم در آن دیده می‌شود.

شوستاکویچ  در سال ۱۹۰۶ در سنت پیترزبورگ، در روسیه متولد شد. از کودکی نشانه‌هایی از نبوغ در او دیده می‌شد. در سیزده‌سالگی به کنسرواتوار پتروگراد رفت. پس از پایان تحصیلاتش به صورت حرفه‌ای به نوازندگی پیانو و آهنگسازی پرداخت. اوایل سال‌های دهه‌ ۱۹۳۰ نخستین اپرایش به نام «لیدی مکبث» را نوشت که مورد توجه دستگاه حکومتی قرار گرفت و طبعاً اقبال زیادی هم پیدا کرد. اما در عین حال مشکلات سیاسی او هم آغاز شد. پس از بازدید استالین از اپرا، حمله‌ روزنامه‌ها به شوستاکویچ شروع شد. حتی خبرنگارانی که در ابتدا از کار تعریف کرده بودند، با دستور استالین مجبور شدند از این اپرا انتقاد کنند.

در زمان جنگ جهانی دوم سمفونی هفتم‌اش را با تم میهن‌پرستی درباره مقاومت مردم در برابر نازی‌ها نوشت. این سمفونی توسط ارکستر رادیوی لنینگراد زیر محاصره نیروهای آلمانی نواخته شد.

پس از جنگ دوباره مورد غضب دستگاه قرار گرفت و به نوشتن موسیقی فرمالیستی و نامناسب متهم شد.

از اواخر سال‌های دهه‌ ۱۹۶۰ به بیماری مزمنی دچار شد و دست راستش از کار افتاد و کم کم توانایی نواختن پیانو را از دست داد. در همین دوران یک سمفونی نوشت که در آن از تم‌های دوازده صدایی و پلی فونی عمیق استفاده کرد و اوج زبان هنری او به شمار می‌رود.

دیمیتری شوستاکویچ چندین بار سکته کرد و سرانجام در سال ۱۹۷۵ از دنیا رفت.

ویدئو: Shostakovich, Symphony No. 5,Bernstein