[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20121207_SamphoniZamaneh_PierreBoulez_Ahooie.mp3[/podcast]

پیر بولز موسیقیدان و رهبر ارکستر فرانسوی به پیشرفت موسیقی کمک بسیاری کرده. او در سال ۱۹۲۵ در منطقه «لوار» فرانسه متولد شد.

او از کودکی پیانو را آغاز کرد و استعداد فراوانی در موسیقی و ریاضی نشان داد. ابتدا مدتی در «لیون» ریاضی خواند و سپس به کنسرواتوار پاریس رفت و نزد «اولیویه مسیان» به تحصیل موسیقی پرداخت.

مسیان او را با سریالیسم آشنا کرد و بولز شروع کرد به نوشتن موسیقی آتونال در سبک «سریالیسم پس از وبرن». حاصل این فعالیت‌ها «کانتاتا»‌های بولز است که برای صدای زن و ارکستر نوشته شده. از آن زمان به بعد بولز تحت تعلیمات مسیان تکنیک دوازده‌صدایی را گسترش داد و چیزی را شکل داد که به نام «سریالیسم انتگرال» معروف است.

پیر بولز آثار موسیقیدان‌های بسیاری را اجرا کرده، اما عمده شهرتش به عنوان رهبر ارکستر به دلیل تفسیرهای دقیقی است که از موسیقی آهنگسازان کلاسیک قرن بیستم ارایه کرده؛ مثل دبوسی، مالر، شوئنبرگ، استراوینسکی و وارس. جالب است بدانیم که بولز هنگام رهبری هرگز از چوب استفاده نمی‌کند.

بولز به‌سرعت به یکی از رهبران فلسفی جنبش هنری پس از جنگ با گرایش به تجرید و تجربه‌گرایی تبدیل شد. امروزه بولز همچنان یکی از سردمداران موسیقی قرن بیستم است و با آثار و فعالیت‌های هنری‌اش در شکلگیری فرهنگ موسیقایی معاصر سهم به‌سزایی داشته و دارد.