[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20121125_SamphoniZamaneh_JohnCage_Ahooie.mp3[/podcast]

جان کیج، آهنگساز آمریکایی یکی از چهره‌های مطرح موسیقی آوانگارد بعد از جنگ جهانی دوم است. او نظریه‌پرداز، نویسنده و هنرمند هنرهای تجسمی بود و از پیشگامان موسیقی سیال و استفاده غیر استاندارد از ساز است.

منتقدان و تاریخ‌نویسان جان کیج را تأثیرگذار‌ترین موسیقیدان قرن بیستم در آمریکا می‌دانند. همچنین کیج در زمینه توسعه و پیشرفت رقص مدرن نقش مهمی داشت و با مرس کانینگهام، طراح رقص همکاری می‌کرد.

بسیاری کیج را با قطعه «۴ و ۳۳» می‌شناسند که چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه به طول می‌انجامد و در آن هیچ صدا یا نتی وجود ندارد؛ نوازنده در آن هیچ کاری انجام نمی‌دهد و فقط حضور دارد. برخلاف آنچه که بسیاری فکر می‌کنند، این قطعه، چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه سکوت نیست، بلکه موسیقی، صداهایی است که شنونده در آن محدوده زمانی می‌شنود. ۴ و ۳۳ در حقیقت مفاهیم موسیقیدان، تجربه موسیقایی و پروسه ساخت موسیقی را به چالش می‌کشد و پس از گذشت چندین دهه هنوز هم در موزیکولوژی و زیبایی‌شناسی هنر و اجرای اثر هنری موضوع بحث‌انگیزی است.

جالب است که جان کیج به ایران سفر کرده و در جشن هنر شیراز هم کنسرت داده است.

سلامتی کیج از سال‌‌های دهه ۱۹۸۰ رو به وخامت گذاشت و با بیماری‌هایی مثل آرتروز، سیاتیک و تصلب شراین دست و پنجه نرم می‌کرد، تا اینکه در سال ۱۹۹۲ در اثر سکته مغزی درگذشت.

ویدئو: چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه اثر جان کیچ