زلزله شديدی به قدرت ۷,۳ ريشتر در طول شمال شرقی ژاپن رخ داد که تا توکيو را لرزاند و سونامی‌ای به ارتفاع يک متر ايجاد کرد. اين زلزله سبب شد تا بخشی از مردم ساکن اين نواحی از محل زندگی خود بگريزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين زمين‌لرزه در ساعت ۱۷ و ۱۸ دقيقه به‌وقت محلی (هشت و ۱۸ دقيقه به‌وقت گرينويچ) در طول کرانه توهوکو واقع در شمال شرقی ژاپن رخ داد و گفته می‌شود تا ۱۰ کيلومتر نيز عمق داشت.

مقام‌های دولتی دقايقی پس از اين زمين‌لرزه اعلام کردند هيچ‌کدام از نيروگاه‌های هسته‌ای که در زلزله سال گذشته آسيب ديده بودند صدمه‌ای نديدند.

اين زلزله بسياری از مناطق ژاپن، به‌ويژه مناطقی که در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ با زمين‌لرزه ۹ ريشتری لرزيدند تکان داد. در زلزله سال گذشته که باعث ايجاد سونامی عظيمی شد، ۲۰ هزار نفر کشته شدند.

آژانس هواشناسی ژاپن اطمينان داد که سيستم آگاه‌سازی مردم از زلزله قريب‌الوقوع به‌خوبی عمل کرده و مقام‌های دولتی و رسانه‌ها بلافاصله آژير خطر را به‌منظور هشدار به ساکنان اين منطقه به‌صدا درآوردند.

آژانس هواشناسی هشدار داد که سونامی می‌تواند در مناطقی تا دو متر ارتفاع داشته باشد. چهار سلسله موج که بلندترين آن‌ها يک متر ارتفاع داشت بر مناطق می‌ياگی، ايواته و فوکوشيما برخورد کرد

زنگ خطر تا پنج دقيقه پس از زلزله برای تمامی کرانه شمال شرقی کشور که بيش از ۵۰۰ کيلومتر از شمال تا جنوب درازا دارد به‌صدا درآمد.

آژانس هواشناسی هشدار داد که سونامی می‌تواند در مناطقی تا دو متر ارتفاع داشته باشد. چهار سلسله موج که بلندترين آن‌ها يک متر ارتفاع داشت بر مناطق می‌ياگی، ايواته و فوکوشيما برخورد کرد.

در ساعت ۱۹ به‌وقت محلی (۱۰ به‌وقت گرينويچ) شبکه تلويزيونی ان‌اچ‌کی ژاپن اعلام کرد ۹ نفر در توهوکو در حال فرار زخمی شدند که همه به بيمارستان منتقل گرديدند.

در ميناميسانريکو، يکی از شهرهای قربانی سونامی سال گذشته از توابع می‌يانگی شهروندان خانه‌های خود را به‌سرعت ترک کردند و به بلندی‌ها پناه بردند.

يک مقام شهرداری اين شهر ساحلی گفت: ما در راديو مردم را فرامی‌خوانيم که خود را نجات دهند و به مناطق مرتفع بروند.”

وی افزود همه تلفن‌ها قطع شده و اکنون که هوا تاريک شده ما اطلاع نداريم که مردم خود را نجات داده‌اند يا خير.”

اين مقام دولتی همچنين گفت: “اين زلزله به‌شدت زمين‌لرزه سال گذشته نبود اما خيلی طول کشيد. گروه‌های امداد از سوی شهرداری به محل رفته‌اند.”

مقام‌های هسته‌ای نيز اطمينان دادند که سه نيروگاه هسته‌ای منطقه، فوکوشيما دائيچی که پس از سونامی مارس سال گذشته فاجعه اتمی به‌وجود آورد، فوکوشيما دائينی و اوناگاوا به‌نظر نمی‌رسد که آسيبی ديده باشند.

در سونامی سال گذشته موج عظيمی به بلندای ۱۵ متر به روی مرکز اتمی فوکوشيما دائيچی که مالک آن تپکو، شرکت برق توکيو بود، پاشيد و سيستم خنک‌کننده راکتور و ژنراتورهای پشتيبان را که در زير زمين کار گذاشته شده بودند از کار انداخت و در پی آن فاجعه اتمی شکل گرفت.

يک سال‌ونيم پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشيما و در پی اعتراضات گسترده عليه استفاده از انرژی هسته‌ای، سرانجام دولت ژاپن تصميم گرفت که تا سال ۲۰۳۰ ميلادی تمامی فعاليت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

زمين‌لرزه امروز يوشيهيکو نودا، نخست‌وزير ژاپن را که در مبارزات انتخاباتی به‌سرمی‌برد غافلگير کرد. انتخابات مجلس ژاپن ۹ روز ديگر برگزار می‌شود.

نخست‌وزير ژاپن بلافاصله خود را به توکيو رساند؛ جايی که با وجود صدها کيلومتر دوری از منطقه زلزله بر اثر ارتعاشات آن امروز لرزيد.