به دنبال تشدید نگرانی‌ها از گسترده شدن شیوع کرونا در ایران، سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد حامی کودکان کار خواستار حمایت وزارت بهداشت و دیگر نهادهای دولتی از این کودکان شده‌اند. در مقابل، سازمان‌ها و مراکز متولی دولتی نه تنها اقدام بایسته‌ای در این زمینه انجام نداده‌اند بلکه اکنون برخی مسئولان خبر از احتمال جمع‌آوری و قرنطینه این کودکان از سطح شهر می‌دهند.

کودکان کار، زباله گردی/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، امین شاهرخی، مدیر بهزیستی استان تهران، جمعه ۱۶ اسفند با اعلام خبر جمع‌آوری کودکان کار مشکوک به بیماری کرونا از طریق مأموران اورژانس‌های اجتماعی و انتقال آنان به سه مرکز نگهداری از این کودکان در تهران گفت:

«با جمع‌آوری این کودکان از خیابان در صدد برخورد ریشه‌ای با این معضل هستیم.»

شاهرخی یکی از دلایل ناموفق بودن عملکرد بهزیستی در خصوص ساماندهی کودکان کار را فعال بودن ۱۸ دستگاه‌ دولتی در این زمینه دانسته است؛

«یکی از مواردی که به نوعی تاکنون نتوانسته‌ایم ۱۰۰ درصد در این زمینه موفق باشیم، همین متعدد بودن دستگاه‌های فعال هستند. خوشبختانه در طرح جدیدی که مجددا برای این امر در نظر گرفته شده، انسجام خیلی بیشتر شده است و شهرداری تهران و استانداری و نیروی انتظامی با ما همکاری خوبی دارند و اگر شرایط فراهم باشد، این طرح از اواسط اسفند ماه دوباره اجرا خواهد شد.»

تجربه طرح‌های ارائه شده از سوی سازمان‌ها و مراکز دولتی برای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار در سال‌های اخیر نشان از عملکرد غیر‌انسانی و غیر‌اصولی این نهادها در قبال ده‌ها هزار کودک کار دارد. خبرهای رسیده از وضعیت نامطلوب مراکز یاسر و بعثت و دیگر مراکز نگهداری از این کودکان در تهران و دیگر شهرهای کشور، گواهی بر این ادعاست.

وضعیت کودکان کار در شهرستان‌ها نیز نابه‌سامان است.

حجت حاتمی، مدیر روابط عمومی بهزیستی استان همدان، چهارشنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد که به تعداد کل کودکان کار استان همدان، پک بهداشتی شامل ماسک و دستکش توزیع خواهد شد.

حاتمی اما در ادامه گفته‌های خود اعلام کرد در کل استان همدان تنها ۱۷۰ کودک کار از سوی سازمان بهزیستی شناسایی شده‌اند.

این ادعای مسئولان بهزیستی در استان همدان در حالی است که بر اساس آمار انجمن‌های حمایت از کودکان کار و خیابان در حال حاضر هزاران کودک کار و خیابان بدون دریافت خدمات اجتماعی و درمانی در این استان به حال خود رها شده‌اند.

در خبری دیگر از شهرستان یزد، امرالله سیف‌الدینی، رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد، روز ۱۴ اسفند در مورد ساماندهی کودکان کار برای جلوگیری از ابتلای این کودکان به ویروس کرونا، با نگاهی تبعیض‌آمیز در باره این کودکان گفت:

«این گروه خاص نه تنها چیزی از کرونا نمی‌دانند بلکه سطح درک و فرهنگشان به گونه‌ای است که صرفاً روی آوردن به آموزش، نمی‌تواند برای آنها موثر باشد.»

اخبار ضد و نقیض مربوط به شیوع کرونا در ایران نگرانی جدی در باره دامنه واقعی ابتلا به آن را در میان مردم ایجاد کرده است.

در این میان کمبود تجهیزات و امکانات حفاظتی برای شهروندان به‌ویژه محرومان و کودکان کار می‌تواند به قربانی شدن اقشار ضعیف جامعه در برابر این بیماری منجر شود.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر استان اصفهان اوایل اسفند ماه وعده داده بود که وسایل پیشگیری و محافظتی در برابر ویروس کرونا به زودی در میان اقشار ضعیف و کودکان کار در اصفهان توزیع خواهد شد.

نوید مسائلی، مدیر انجمن حمایت از کودکان کار اصفهان اما روز ۱۴ اسفند اعلام کرد که این کمک‌های بهداشتی همچنان به دست کودکان کار در سطح شهر نرسیده و از طرف دیگر، قرار است این وسایل بهداشتی و محافظتی تنها در میان ۲۰۰ کودک کار شناسایی شده در اصفهان توزیع شود.

خبرهای رسیده از استان کرمان نیز حاکی‌ست اکیپ‌هایی متشکل از مأموران نیروی انتظامی، کارمندان بهزیستی و مأموران شهرداری برای جلوگیری از شیوع کرونا در میان کودکان کار در استان کرمان اقدام به جمع‌آوری این کودکان از خیابان‌ها کرده‌اند.

علیرضا وحید زاده، معاون اجتماعی اداره بهزیستی استان کرمان روز ۱۰ اسفند ماه در همین رابطه گفته بود که این کودکان پس از جمع‌آوری از سطح شهرها به اردوگاه‌هایی منتقل می‌شوند تا در آنجا توسط نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی مورد غربالگری در زمینه ویروس کرونا قرار گیرند.

دیگر خبرهای رسیده از عملکرد نهادهای دولتی در قبال حفاظت از کودکان کار در سراسر ایران اما نشان‌ از شانه خالی کردن برخی مسئولان دولتی دارد.

سعید فریور، مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی روز ۲۹ بهمن و به دنبال انتشار اخبار همه‌گیری ویروس کرونا در کشور اعلام کرد:

«مسئولیت جمع‌آوری کودکان کار بر عهده بهزیستی نیست و شهرداری و نیروی انتظامی این مسئولیت را بر عهده دارند.»

او در همین راستا گفت که ساماندهی کودکان شامل پذیرش و نگهداری موقت حداکثر تا ۲۰ روز است و این مساله «در صورت نیاز» ۲۰ روز دیگر تمدید می‌شود.

پرداختن به موضوع کودکان کار در نهادهای دولتی اولین بار در سال ۱۳۷۷ آغاز شد. از آن ‌زمان تاکنون علی‌رغم ارائه طرح‌های متعدد از سوی سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای دولتی، آمار کودکان کار و مشکلات این کودکان با رشد چشمگیر روبه‌رو بوده است.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران تابستان سال گذشته با «شکست خورده» توصیف کردن تمام طرح‌های پیشین جمع‌آوری کودکان کار از خیابان‌ها گفت که برخی مسئولان حتی از لفظ «پاکسازی» در مورد جمع آوری کودکان استفاده کرده‌اند و این نشان‌دهنده عملکرد غیر‌اصولی مسئولان در این حوزه است.

با توجه به عملکرد نهادهای دولتی و متولی به نظر می‌رسد طرح اخیر اداره بهزیستی استان تهران در خصوص جمع‌آوری کودکان کار برای جلوگیری از شیوع کرونا نیز همچون طرح‌های گذشته کارگشا نباشد و تنها به تولید مشکلاتی تازه‌تر بینجامد.


  • در همین زمینه