دانشمندان چینی که در حال بررسی شیوع کرونا هستند، از وجود دو نوع ویروس جدید کرونا خبر داده اند. یک نوع این ویروس مهاجم‌تر و نرخ ابتلای آن بالاتر است و نوع دیگر رفتار هجومی ضعیف‌تری دارد.

تصویری از ویروس جدید کرونا ــ عکس: Flickr – NIAID-RML

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پژوهشگران دانشگاه علوم طبیعی پکن و انستیتو پاستور شانگهای در بررسی‌های ابتدایی دریافته‌اند که ۷۰ درصد انواع نمونه‌های آزمایش‌شده در شهر ووهان چین به ویروس مهاجم‌تر تعلق داشته و ۳۰ درصد آن به نوع کمتر مهاجم از کروناویروس جدید.

به گفته پژوهشگران چینی، نوع مهاجم‌تر کروناویروس جدید تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ در ووهان، مرکز استان هوبِی غالب بود اما پس از آن نوع دیگر ویروس غالب شده است.

این دانشمندان هشدار داده‌اند که تحلیل آنها مبتنی بر مجموعه محدودی از داده‌ها است و برای فهم تکامل بهتر ویروس باید مجموعه‌داده‌های بزرگ‌تری بررسی شوند.

آنها در مقاله خود که سه‌شنبه ۱۳ اسفند / ۳ مارس در «نشنال ساینس رویو» (ژورنال آکادمی علوم چین) منتشر شد، نوشته‌اند:

«این یافته‌ها نیاز اضطراری به مطالعات فوری و جامعی را ایجاب می‌کنند که داده‌های ژنتیکی، اپیدمیولوژیک، و جداول ثبت‌شده از علائم بالینی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را در ترکیب با یکدیگر بررسی کنند.»

علاوه بر این، دو بین، رئیس شاخه مراقبت‌های ویژه پزشکی در انجمن پزشکی چین چهارشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس زمان نهفتگی بیماری کرونا (covid-19) را بین ۵ تا ۷ روز (و حداکثر تا ۱۴ روز) اعلام کرد.

ادامه روند کاهشی شمار مبتلایان در چین

کمیته ملی سلامت چین اعلام کرد که تعداد مبتلایان جدید به کرونا سه‌شنبه ۱۳ اسفند در این کشور به ۱۱۹ مورد رسید. دوشنبه موارد جدید ابتلا ۱۲۵ مورد گزارش شده بود.

آمار جدید تأیید دوباره‌ای است بر روند کاهش شمار مبتلایان به کرونا در چین که از میانه ماه فوریه آغاز شد.

اکنون شمار روزانه موارد ابتلا به کرونا در خارج چین بیش از آن در داخل چین است. پکن در تلاش برای کنترل ورود کرونا از خارج مرزها به داخل کشور است.

شمار کل مبتلایان به کرونا در سرزمین اصلی چین به ۸۰ هزار و ۲۷۰ تن رسیده است که تا سه‌شنبه ۲ هزار و ۹۸۱ تن از آنها درگذشتند.

تمام موارد مرگ به جز یک مورد در چین در استان هوبِی، کانون شیوع رخ داد.

تا کنون ۹۴ هزار و ۲۴۹ تن در سرتاسر جهان به کرونا مبتلا شده اند و از آن میان سه هزار و ۲۲۰ تن جان‌شان را از دست داده اند.

سازمان بهداشت جهانی سه‌شنبه نرخ مرگ‌و‌میر کرونا را به ۳,۴ درصد افزایش داد. پیش از این بر اساس تخمین‌ها نرخ مرگ و میر در میان مبتلایان ۲ درصد اعلام شده بود.

پس از چین، کره جنوبی با پنج هزار و ۶۲۱ بیمار، ایران با دو هزار و ۹۲۲ بیمار و ایتالیا با دوهزار و ۵۰۲ بیمار دیگر کانون‌های شیوع کرونا هستند.

کیانوش جهان‌‌پور ظهر چهارشنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران تایید شده و از میان آنها ۱۵ تن جان‌شان را از دست داده اند.

تا کنون مجموعاً ۹۲ تن در ایران بر اثر این بیماری درگذشته اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، در میان مبتلایان جدید در یک روز گذشته، استان تهران با ۲۵۳ تن بیشترین شمار را دارد و پس از آن قم با ۱۰۱ بیمار، گیلان با ۳۵ بیمار و خوزستان با ۲۷ بیمار قرار دارند.


در همین زمینه: