با گذشت بیش از دو ماه از کشتار معترضان آبان‌، هنوز نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی از اعلام شمار رسمی کشته‌شدگان سر باز می‌زنند. حسن روحانی گفته بود آمار در دست پزشکی قانونی است. رئیس پزشکی قانونی مسئولیت را به گردن دولت انداخت و گفت «ما نکته‌ای در این رابطه نداریم».

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران در آبان ۱۳۹۸ خیلی زود به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد. – عکس از آرشیو
اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران در آبان ۱۳۹۸ خیلی زود به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد. – عکس از آرشیو

عباس مسجدی آرانی، رئیس پزشکی قانونی ایران دوشنبه ۲۸ بهمن در واکنش به سخنان حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری مبنی بر این‌که آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه در اختیار پزشکی قانونی است گفت: «دولت باید این آمار را اعلام کند. ما نکته‌ای در این رابطه نداریم. براساس مصوبه شورای امنیت ملی وظیفه دولت است که این آمار را اعلام کند.»

مسجدی آرانی افزود: «ما به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و هیچ وظیفه‌ای مبنی بر اعلام عمومی آن نداریم و همان‌طور که گفتم، در مصوبه شورای امنیت ملی که زیرمجموعه دولت است و وزیر کشور رئیس آن است، مشخص شده است که چه کسی باید این آمار را اعلام کند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته، یکشنبه ۲۷ بهمن در نشست خبری خود گفته بود آمار کشته‌شدگان «در اختیار پزشکی قانونی کشور است. اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتاً در این مدت باید روشن باشد آن‌ها می‌توانند این مسئله را اعلام کنند و مشکلی نیست.»

رئیس پزشکی قانونی درباره وجود افرادی در میان کشته‌شدگان آبان‌ماه که هویت‌شان مجهول است گفت: «همه اطلاعات در اختیار شورای عالی امنیت ملی است. تمام اطلاعات در این رابطه را می‌توانید از آقای وزیر کشور سئوال کنید.»

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران در آبان ۱۳۹۸ تبدیل به یکی از بحران‌های بزرگ سال‌های اخیر حکومت جمهوری اسلامی شد. این اعتراض‌ها در روز جمعه ۲۴ آبان و در پی افزایش قیمت و سهمیه‌بندی ناگهانی بنزین بالا گرفت و بنا بر اعلام حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس، بیش از هفت هزار نفر از شهروندان معترض در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری و همچنین آمارهای استخراج شده از گفته‌های مقامات قضایی و امنیتی ایران اما خبر از بازداشت هشت هزار و ۶۰۰ تن در ۲۲ استان ایران می‌دهد.

خبرگزاری رویترز پیشتر با اتکا بر ۶ منبع آگاه، شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان  را بالغ بر ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد و سازمان عفو بین‌الملل نیز از کشته شدن دست‌کم ۳۰۴ نفر خبر داد.

حسن روحانی روز گذشته درباره این آمار گفته بود: «در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق کردند و عددی اعلام کردند و چیزی به آن‌ها گفته نشد و رقم را بالا بردند که از هزار بالا رفت. این ارقام نادرست است و من از ابتدا گفتم آن افراد از نیروهای خودی مثل انتظامی و بسیج و مردم عادی و عابر هستند که مورد هدف قرار گرفته‌اند مشخص شود و آن‌هایی که جزو معترضان بودند و به مراکز نظامی تهاجم کردند به مردم اعلام شد.»

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از اعلام آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: