ایران در ساعت یک و بیست دقیقه بامداد هشتم ژانویه/ ۱۸ دی به وقت محلی با موشک‌های بالستیک به پایگاه عین‌الاسد در عراق و پایگاه دیگری در نزدیک فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این پایگاه‌ها مقر نیروهای آمریکایی است. هنوز از شمار تلفات احتمالی خبری نیست. قیمت نفت و طلا در بازار جهانی در پی این حمله افزایش یافت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشورهای همسایه ایران هشدار داده که اجازه ندهند ایالات متحده از خاک آنها برای حمله به ایران استفاده کند. گزارش‌‌هایی از به پرواز درآمدن هواپیماهای آمریکایی بر فراز دیرالزور در مرز عراق و سوریه خبر داده اند. ایران در نامه‌ای به سازمان ملل اعلام کرده که به دنبال جنگ نیست.

حمله تلافی‌جویانه ایران علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق ــ عکس: صداوسیما

سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و در اطلاعیه‌ای به سایر دولت‌های متحد آمریکا اخطار داد: «هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی اختصاصی ادعا کرده که سپاه از موشک‌های بالستیک قیام برای این حمله استفاده کرده است. فارس تعداد موشک‌ها را ۳۵ موشک اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی، تهران در نامه‌ای به سازمان ملل گفته که به دنبال جنگ نیست و نسبت به «هر گونه ماجراجویی نظامی» هشدار داده است.

ارتش آمریکا شلیک موشک‌های ایرانی به پایگاه عین‌الاسد را تایید کرده و گفته است که حمله ادامه دارد. وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای این حمله و نیز حمله به پایگاهی در نزدیکی فرودگاه اربیل را تأیید و اعلام کرد که «آشکارا این موشک‌ها از سوی ایران شلیک شده‌اند».

در بیانیه پنتاگون شمار موشک‌ها دست‌کم ۱۲ فروند ذکر شده است. وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه تلویزیونی اعلام کرده که در حال ارزیابی خسارت واردآمده و بر اساس آن، واکنش به این حمله است:

«تقریباً ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر هفتم ژانویه، ایران بیش از دوجین موشک بالستیک را علیه نیروهای نظامی ایالات متحده و و ائتلاف آمریکایی در عراق شلیک کرد…. این موشک‌ها از ایران پرتاب شده‌اند و حداقل دو پایگاه نظامی در عراق را هدف قرار  داده‌اند که میزبان ارتش ایالات متحده و نیروهای ائتلاف هستند. موشک‌ها، پایگاه‌های عین الاسد و اربیل را هدف قرار دادند. ما در حال ارزیابی اولیه خسارت‌های حمله هستیم. در روزهای اخیر و در پاسخ به تهدیدها و اقدامات ایران، وزارت دفاع آمریکا تمام تمهیدات لازم برای حفظ امنیت نیروهای خود و شرکای ائتلاف را انجام داده است.»

خبرگزاری فارس نیز اعلام کرده است که پس از نخستین دور حمله، حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد ادامه یافته است.

همزمان با حمله ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق صداوسیمای جمهوری اسلامی خبر داد که در حال خاکسپاری جنازه قاسم سلیمانی هستند.

خاکسپاری جنازه قاسم سلیمانی همزمان با حمله به نیروهای آمریکایی در عراق ــ تصویر از صداوسیمای جمهوری اسلامی

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق باخبر است و وضعیت را همراه با مشاوران نظامی‌اش دنبال می‌کند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که مایک پومپئو، وزیر خارجه و مارک استر، وزیر دفاع آمریکا نیز به ترامپ در کاخ سفید برای شرکت در نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی پیوسته‌اند. ما پنج ساعت پس از حمله آنها کاخ سفید را ترک می‌کنند.

به گزارش سی‌‌ان‌ان مشاوران دونالد ترامپ در تدارک بیانیه‌ رئیس جمهوری خطاب به مردم کشور خود در رابطه با حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق هستند. هرچند ابتدا اعلام شد که این بیانیه امشب قرائت می‌شود، اما سپس شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که ترامپ امشب سخنرانی نخواهد داشت.

سپاه در واکنش به تلافی‌جویی احتمالی، به دولت‌های منطقه هشدار داد که اجازه استفاده از خاک آنها برای حمله به ایران را ندهند:

«به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.»

گزارش‌های تأییدنشده‌ای از پرواز بمب‌افکن‌های بی ۵۲ از امارات متحده خبر داده‌اند. الجزیره به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه از «پرواز گسترده هواپیماهای آمریکایی در آسمان دیرالزور»، در مرزهای عراق در شمال شرقی سوریه گزارش داده است.

نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان که در روزهای اخیر سعی کرده بود از طرق قانونی از درگیری‌های نظامی میان ایران و آمریکا جلوگیری کند در پیامی در توئیتر نوشت:

«در پی بمباران نیروهای آمریکایی در عراق، در حال بررسی وضعیت از نزدیک هستم. ما باید از امنیت نیروهای آمریکایی اطمینان حاصل کنیم. از جمله به تحریکات بی‌دلیل از طرف دولت پایان دهیم و از ایران بخواهم که خشونت را پایان دهد. آمریکا و جهان نمی‌توانند هزینه جنگ را تقبل کنند.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع ناشناس در نیروهای امنیتی عراق از وجود تلفات در حمله به عین الاسد خبر داده است. همین شبکه خبری به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که آمریکایی‌ها تا کنون تلفات نداده‌اند اما آنها هنوز مشغول بررسی وضعیت هستند. دولت عراق کشته شدن شهروندان یا نظامیان عراقی در حمله ایران را تکذیب کرده است.

سی‌ان‌ان همچنین نوشت که قیمت نفت در بازار جهانی در پی این حمله چهار درصد افزایش یافت. قیمت طلا نیز در پی حمله ایران به نیروهای آمریکایی در عراق ۳۲ دلار جهش یافت.

به گفته خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه در ایران این آغاز انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی – فرمانده سپاه قدس است. آنها نام حمله را “عملیات انتقام ترور شهید سلیمانی” گذاشته‌اند و رمز آن “یا زهرا”ست.

فارس فيلمی هم از این حمله منتشر کرده است:

شبکه خبر صدا و سیما ایران هم حمله ایران به پایگاه الاسد را تایید کرد. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که به فاصله کوتاهی پس از اننشار خبر حمله موشکی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق منتشر شد، اعلام کرد:  نیروهای هوا و فضا سپاه پاسداران «با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند».

یک منبع نظامی ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است حمله به پایگاه نظامی عین‌الأسد متوقف شده است و در مجموع ایران ۳۵ مرتبه این پایگاه را مورد اصابت موشک قرار داده است.

ایان جمیز لی، خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس گزارش داده حمله به اربیل با دست‌کم دو موشک صورت گرفته، اما تلفات جانی نداشته است.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب الرمادی قرار دارد که نیروهای نظامی آمریکا از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ در این محل مستقر هستند. بیشتر حملات موشکی بامداد هشتم ژانویه به پایگاه هوایی عین الاسد بوده و برخی منابع نظامی به فاکس نیوز گفته‌اند که دست کم ۱۰ موشک از ۱۵ موشکی که آمریکایی‌ها می‌گویند ایران شلیک کرده، به این پایگاه اصابت کرده است.


در همین زمینه: