کارگران و کارکنان بوئینگ، شرکت صنایع هوافضایی و صنایع جنگ‌افزاری چندملیتی آمریکا، به پیشنهاد این شرکت مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی دستمزد طی چهار سال رأی منفی دادند. ۶۴ درصد کارگران معترض به این پیشنهاد رأی منفی دادند.

 کارگران بوئینگ همچنین تصمیم گرفتند که به اعتصاب بیش از پنج هفته‌ای خود ادامه دهند. این تصمیم ضربه‌ای به برنامه کلی اورتبرگ، مدیرعامل جدید برای تقویت مالی این شرکت هواپیماسازی است. اورتبرگ در ماه اوت گذشته با تعهد به همکاری نزدیکتر با کارگران نسبت به پیشینیانش، سمت مدیرعاملی بوئینگ را برعهده گرفت.

کارگران معترض می‌گویند که پیشنهاد مدیریت بوئینگ کمتر از خواسته آن‌ها مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی دستمزد طی سه سال است. پیش از این نیز پیشنهاد اولیه کارفرما افزایش ۱۲ درصدی دستمزدها بود اما در جریان مذاکرات با اتحادیه کارگران آن را افزایش داد اما این افزایش نیز به نتیجه نرسید.

حدود ۳۳ هزار نفر از کارگران و کارمندان شرکت بوئینگ از ۲۳ شهریور / ۱۳ سپتامبر در اعتراض به میزان دستمزدهای خود نسبت به تورم دست به اعتصاب زدند و تولید پرفروش‌ترین مدل این شرکت یعنی بوئینگ مکس ۷۳۷ و بدنه‌های پهن مدل‌های ۷۶۷ و ۷۷۷ را متوقف کردند. این اعتصاب نخستین اعتصاب کارگران بوئینگ در ۱۶ سال گذشته است.

زمان برای بوئینگ، بزرگترین صادرکننده هواپیما در ایالات متحده آمریکا و بزرگترین اتحادیه آن برای رسیدن به توافق پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر، رو به پایان است.

شرکت بوئینگ و اتحادیه کارگری در اوایل ماه جاری میلادی به بن‌بست رسیدند و جولی سو، سرپرست وزارت کار ایالات متحده به ارائه آخرین پیشنهاد این شرکت برای رأی‌گیری کارگران کمک کرد. او هفته گذشته در سیاتل در مذاکرات حضوری با هر دو طرف شرکت کرده بود.

شرکت بوئینگ سال آشفته‌ای را گذرانده و بارها به دلیل مشکلات فنی هواپیماهای تولیدی‌اش در صدر خبرها قرار گرفته است. هواپیماهای ساخت این شرکت در سال جاری با حوادث متعددی از جمله جدا شدن درِ هواپیمای بوئینگ خطوط هواپیمایی آلاسکا در هنگام پرواز تا آتش گرفتن موتور و فرودهای اضطراری هواپیماهای این شرکت مواجه بوده است.