مجتبا یوسفیپور – با پایان ماه رمضان، بعد از کشمکشهای فراوان ناشی از درگیری میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری، فیلمهای تازه راهی پرده سینماها شدند و توانستند سینماها را از خواب یکماهه خود درآورند. در گزارش این هفته نگاهی داریم به ماجراهای درگیریهای حوزه هنری و شورای صنفی نمایش بر سر اکران عید فطر، محروم شدن پردیس سینما آزادی از نمایش فیلمها، جمعآوری کمک برای زلزلهزدگان آذربایجان توسط سینماگران و بالاخره خرید دیگر فیلمهای توقیفی توسط سازمان سینمایی. چون همیشه خبرهای کوتاه تولید و اکران سینمای ایران دیگر بخشهای این گزارش هستند.
جنگ در اکران عید فطر
ماه رمضان در حالی به پایان رسید که همچنان دعوای میان شورای صنفی نمایش با حوزه هنری تبلیغات اسلامی و شهرداری ادامه دارد و آتش این جنگ دامن اکران عید فطر را نیز گرفت و فیلمهای اکران عید فطر با تأخیر روی پرده رفتند.
حبیب کاوش: اگر قرار است «کلاه قرمزی و بچه ننه» در گروه سینمایی استقلال اکران شود، حوزه هنری باید اعلام کند این فیلم ارزشی است.
پیشتر علی سرتیپی، پخشکنندهای که مسئولیت پخش سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «بیخداحافظی» و «ضد گلوله» را بر عهده دارد خبر از بستن قرارداد با سینما استقلال، از سینماهای زیر مجموعه حوزه هنری برای اکران فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» در اکران عید فطر داده بود. اما در ادامه درگیریهای شورای صنفی با حوزه هنری، این شورا از صدور پروانه نمایش برای این فیلم به سرگروهی سینما استقلال سر باز زد و در آخرین روزها اعلام شد که سرگروهی فیلم به سینما قدس انتقال یافته است. حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش در این خصوص گفت: «در جلسه شورای صنفی نمایش که نهم مرداد تشکیل شد، به پخشکننده و تهیهکننده این فیلم اعلام کردیم اگر قرار است “کلاه قرمزی و بچه ننه” در گروه سینمایی استقلال اکران شود، حوزه هنری باید اعلام کند این فیلم ارزشی است. اما از آنجایی که حوزه تا ۲۳ مرداد ارزشی بودن این فیلم را تأیید نکرد، شورای صنفی نمایش مقرر کرد به جای سرگروهی استقلال، قدس سرگروه اکران فیلم ایرج طهماسب شود.»
اما از سوی دیگر امیرهوشنگ پاسبانیان، مدیر سینما استقلال خبر از نمایش فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» در این سینما داد و گفت: «ما همچنان با فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” و با دفتر فیلمیران قرارداد داریم و بر اجرای این قرارداد تأکید میکنیم.»
به گفته او «شورای صنفی که دم از قانونمداری میزند، چطور میتواند تا این اندازه بیقانونی کند؟ فیلمی که از یک ماه پیش قراردادش با سینما استقلال بسته شده، دو روز مانده به اکران، چطور سرگروهیاش به سینمای دیگری سپرده میشود؟ من از شورای صنفی نمایش میپرسم که چنین اقدامی قانونی است؟ اصلا این شورا حق ورود به محتوای فیلمها را ندارد و بر اساس مضمون فیلمها نمیتواند تصمیمگیری کند.»
اما جالبتر اینکه پاسبانیان به طور ضمنی تهدید کرد که «از آنجایی که ما با فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” و دفتر فیلمیران از یک ماه پیش قرارداد داریم و کسی هم این قرارداد را فسخ نکرده است، از روز چهارشنبه ۲۵ مرداد این فیلم روی پرده سینما استقلال میرود. اگر اتفاقی بیفتد که جلوی اکران کردن این فیلم گرفته شود، ممکن است حوزه هنری هیچ کدام از فیلمهای عید فطر را در سینماهای زیرمجموعهاش اکران نکند. من حتی شنیدهام تا زمانی که شورای صنفی نمایش به این کارها ادامه دهد، پردیسهای شهرداری هم همه فیلمهای روی پرده را بایکوت میکنند. آقایان شورای صنفی نمایش با این کار حاشیهها را بیشتر میکنند و سینما را به جایی میکشانند که نباید کشیده شود.”
اما این تهدیدها نیز بیپاسخ نماندند و ضیا هاشمی، رئیس شورای صنفی در جواب تهدید مدیر سینما استقلال و مسئولان حوزه هنری اعلام کرد: «انتقادها هیچ تأثیری در مواضع قانونی شورای صنفی در اکران عید فطر ندارد، حتی اگر سینماهای حوزه هنری یا شهرداری بخواهند فیلمها را اکران نکنند ما از اینکار استقبال میکنیم. کسی که میخواهد زور بگوید سینمایش را تعطیل کند اما پیشنهاد ما این است که سینما آزادی تعهد بدهد که دیگر تخلف نمیکند.»
«ضد گلوله»، از فیلمهای اکران عید فطر که بعد از حاشیههای بسیار سرانجام به روی پرده رفت.
هاشمی همچنین با اشاره به صحبتهای مدیران حوزه هنری در مصاحبههای رسانهای و به ویژه در «برنامه سینمایی هفت» در خصوص ممانعت از نمایش فیلمهای ضد ارزشی در سینماهای حوزه هنری افزود: «مگر در تلویزیون نگفتند که باید فیلمهای ارزشی اکران شود تا ما از آنها حمایت کنیم؟ اکنون ما هم به حرف خودشان استناد میکنیم و میگوییم از نظر ما “کلاه قرمزی و بچه ننه” به هیچ وجه ارزشی نیست. اگر میتوانند ما را قانع کنند که “کلاه قرمزی” یک فیلم ارزشی است.»
به هر حال این دعوا به آنجا کشید که بر خلاف گفته سخنگوی شورای صنفی، فیلمهای اکران عید فطر نمایش عمومی خود را از روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه آغاز نکردند. علی سرتیپی، پخشکننده این سه فیلم دلیل عدم اکران آنها را آماده نبودن کپیهای فیلمها برای نمایش عنوان کرد و حبیب کاوش نیز تأکید کرد که شورای صنفی این موضوع را پیگیری خواهد کرد. بعدتر خبر رسید که جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی برای حل مشکل اکران تصمیم به پرداخت خسارت به این سه فیلم بابت اکران نشدن فیلمهایشان در پردیسهای سینمایی شهرداری گرفته است و از سازندگان این سه فیلم خواسته است در هر شرایطی فیلمهای خود را روانه سینماها کنند.
روز ۲۵ مرداد حوزه هنری با انتشار یادداشتی از علاقه خود به نمایش سه فیلم برگزیده انتخاب عید فطر خبر داد و نوشت: «سازمان سینمایی سوره علاقهمند به اکران بیقید و شرط فیلمهای سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بیخداحافظی» در سینما آزادی، استقلال و زیرمجموعههای این دو سینما در تهران و شهرستانها است.» در این مطلب با بیان اینکه شورای صنفی نمایش حقوق حوزه هنری و خواستههای فیلمسازان را زیر پا گذاشته است آمده است: «شرایط به گونهای پیش رفته که اختیارات و امکانات دولتی برای فسخ قرارداد صاحبان فیلم با سینماهای حوزه هنری هزینه میشود و کمکهای مالی به این سینماگران به شرطی تعلق میگیرد که همسو با اهداف سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش حرکت کنند.»
با این حال ضیا هاشمی همچنان تأکید دارد که «حوزه هنری یا به مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای صنفی نمایش تمکین کرده و ضمن تعهد به شکل قانونی برای پذیرش فیلمهای مورد تایید وزارت ارشاد و عدم برخورد سلیقهای با اکران فیلمها به شرایط عادی خود بازمیگردد و یا تا زمانی که تمکین نکند سینماهایش تعطیل شده و یا به اکران فیلم «راه بهشت» ادامه میدهد.»
سینماگران: قربانیان جنگ
اما از سوی دیگر سینماگران کسانی هستند که از این درگیری بیشتر آسیب را میبینند و فیلمهایشان قربانی جنگ میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش میشود. هرچند شورای صنفی برخی از سینماگران را عامل اتفاقهای اخیر میداند و به گفته حبیب کاوش، سخنگوی این شورا «اتاق فکری با حضور همایون اسعدیان، منوچهر محمدی و سید هادی منبتی شکل گرفته است که با تصمیمگیریهای خود بر سر عقایدشان پافشاری میکنند و به اختلافات دامن میزنند.»
علی سرتیپی: در سال حمایت از تولید ملی قرار بود سه فیلم از بخش خصوصی در اکران عید فطر نمایش داده شود اما حالا چند ارگان دولتی با یکدیگر بر سر این آثار مشاجره میکنند!
در همین زمان کارگردانها و تهیهکنندگان فیلمهایی که قرار بود در اکران عید به روی پرده بروند با نوشتن نامه سرگشادهای خطاب به مسئولان ارشاد و حوزه هنری خواستار رسیدگی فوری به وضعیت موجود اکران شدند. در این نامه این سینماگران خطاب به مسئولان نوشتند: «ما تولیدکنندگان بخش خصوصی سینمای ایران در سال تولید ملی تصمیم گرفتهایم، پس از پنج ماه رکود سینما با هزینه شخصی سه فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه”، “ضد گلوله” و “بیخداحافظی” را همزمان با عید فطر به اکران سراسری درآوریم تا در این وانفسای سینما امیدی برای سینمادوستان ایران اسلامی باشیم. (…) با توجه به بضاعت اندک اینجانبان که در تهدید منازعات نهادهای فرهنگی و هنری در حال نابودی است، انتظار داریم شما عزیزان که دعوی کار فرهنگی هنری دارید به خاطر سینمای نجیب ایران اسلامی و به مناسبت عید فطر سر سفره سینمای ایران بنشینید تا آخرین نفسهای سینما را به نظاره ننشینیم.»
محمد نشاط، تهیهکننده فیلم «بیخداحافظی» نیز در گفتوگو با «سینماپرس» با بیان اینکه پخشکننده فیلم (فیلمیران) در حال پیگیری موضوع برای رفع مشکلات است، در خصوص با ماجراهای اخیر گفت: «صدمه اصلی به ما صاحبان فیلمهای عیدفطر میخورد زیرا شورای صنفی که یک شورا است و حوزه هنری هم که چیزی از جیب خود نمیگذارد که نگران بازگشت آن باشد و تنها صاحبان فیلمها هستند که در این میان لطمه میخورند.»
علی سرتیپی، پخشکننده این سه فیلم نیز در این زمینه به «مهر» گفت: «در سال حمایت از تولید ملی قرار بود سه فیلم از بخش خصوصی در اکران عید فطر نمایش داده شود اما حالا چند ارگان دولتی با یکدیگر بر سر این آثار مشاجره میکنند! بهتر است کمی به فکر سینما باشیم که در این شرایط نامناسب قرار گرفته است.»
مصطفی کیائی، کارگردان فیلم «ضدگلوله» نیز با انتقاد از وضعیت فعلی و شکایت از تقلیل تعداد سینماهای نمایشدهنده فیلمش از ۳۰ سینما به ۲۰ سینما به علت این مشکلات، با بیان اینکه «نیت هیچ کدام از نهادهایی که با هم اختلاف پیدا کردهاند، خیر نیست» در این ارتباط میگوید: «دعواهای اخیر یکی نوع درگیری مدیریتی و سلیقهای است و معلوم نیست بحث اصلی این آقایان سر قدرت است یا قانون. دود همه این اتفاقات تنها در چشم صاحبان فیلمها میرود. (…) آقایان به جای حمایت از کارگردانان و تهیهکنندگان بخش خصوصی و حمایت از فیلمسازان مستقل آتش دعواها را بیشتر میکنند و این فقط به ضرر سینمای ایران است.»
اما سعید شرفیکیا، دیگر تهیهکننده سینما در این خصوص با وزارت ارشاد همسو است و اعتقاد دارد «متاسفانه شرایط فعلی در سینما سبب شده تا سرمایهگذار ساخت فیلم را یک ریسک دانسته و اعتمادی به بازگشت سرمایه خود نداشته است. این روزها نیز حوزه هنری تصمیم به اکران نکردن فیلمهای سینمایی گرفته است، این در حالی است که اکثر سالنهای سینمایی در شهرستانها متعلق به این حوزه بوده و این تصمیم تنها به سینماگران و فیلمها صدمه میزند.» به گفته او «مسئله مهم این است که چرا وقتی که سازمانی مانند سازمان سینمایی کشور وجود دارد، نهادهای دیگری مانند حوزه هنری باید برای اکران و یا عدم اکران یک فیلم تصمیم بگیرند. مدیران ارشد سینمایی باید آنقدر قدرتمند باشند که به هیچ نهادی از جمله حوزه هنری اجازه تصمیمگیری ندهند.»
به هر حال سرانجام بعد از همه این کشوقوسها این سه فیلم با تاخیر و بدون نمایش در سینماهای حوزه هنری و شهرداری، اکران خود را آغاز کردند تا در این مرحله از جنگ، شورای صنفی پیروز باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند هرچند بهای آن را قرار است سینماگران با از دست دادن بخت فروش بهتر فیلمهایشان بپردازند.
سینما آزادی محروم شد
اما در قسمت دیگر از این درگیریها، شورای صنفی نمایش علاوه بر لغو سرگروهی سینما آزادی، به تازگی تمامی پنج سالن این سینما را از نمایش فیلمهای سینمایی محروم و تمامی زیرگروههای این سینما را از چرخه اکران حذف کرده است. به گفته حبیب کاوش «به دلیل تخلفات سینما آزادی هم سرگروهی سینما آزادی از آن مجموعه گرفته شده و هم سالنهای زیر گروه آن سینما فعلا حق نمایش هیچ فیلمی را ندارند.»
ضیا هاشمی: هر کس به قانون احترام نگذارد با او برخورد میکنیم. فعلاً ما قانون هستیم و خط قرمزها را تعیین میکنیم، چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید.
ضیا هاشمی، رئیس شورای صنفی نیز در توضیح برخی از تخلفات سینما آزادی گفته است: «طبق ماده ۳۲ آئیننامه (ماده ۲۵ آئیننامه قدیم شورا) سینما «آزادی» موظف بود بعد از پایان اکران فیلم سینمای سرگروهش، قرارداد بعدیاش را به ما اعلام کند اما این کار را نکرد. ما با استناد به قانون، دو فیلم را برای اکران به مدیر این سینما معرفی کردیم اما باز هم به قانون تمکین نکردند. (…) همچنین سینما آزادی، «شور شیرین» را بدون مجوز نمایش اکران کرد و بارها اعلام کردند که به قانون تمکین نخواهند کرد. اینها تنها بخشهایی از تخلفات این سینماست که به خاطرش جریمه شده است.» هاشمی همچنین تاکید کرده است که: «در هر صورت هر کس به قانون احترام نگذارد با او برخورد میکنیم. فعلا ما قانون هستیم و خط قرمزها را تعیین میکنیم، چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید.»
با این حال هادی منبتی، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر با بیان اینکه «این وظایف برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نمیتواند به شورای صنفی واگذار شود. باید شورای صنفی تخلفات این سینما را به وزارت ارشاد اعلام میکرد و این وزارتخانه با دستور کتبی تصمیمات اتخاذ شده خود را به سینما آزادی اعلام میکرد تا با تغییر کاربری از این سینما استفاده دیگری میکردیم» و با اشاره به گفتههای ضیا هاشمی، تهدید به تعطیلی سالنهای نمایش پردیس آزادی کرده و گفته است: «بعد از صحبتهای رئیس شورای صنفی که پردیسهای سینمایی راه تنفس سینمای ایران را گرفتهاند تصمیم گرفتیم این راه تنفس را باز کنیم. تا به حال فکر میکردیم پردیسها به چرخه سینمای ایران کمک میکنند اما وقتی از سوی رئیس عقول سینمای ایران که شامل برترینهای صنوف است چنین اعلام نظری میشود ما هم ترجیح میدهیم این پردیسها را تعطیل کنیم. حتی به باقی مدیران پردیسهای سینمایی که مربوط به شهردای نیستند هم گفتهایم که اجازه دهند این راه تنفس باز شود.»
با این تحریم، پردیس سینما آزادی به اجبار همچنان به نمایش فیلمهای قدیمی ادامه میدهد و هنوز فیلم جدیدی را روانه پرده سینماهای خود نکرده است.
«زمهریر» برای فروش
هفته گذشته اعلام شد که بر اساس سیاست جدید سازمان سینمایی مبنی بر خرید آثار توقیفی، اعمال ممیزی بر آنها و سپس اکران در زمان مناسب، این سازمان فیلم سینمایی «زمهریر» ساخته علی قویتن به تهیهکنندگی ضیا هاشمی را نیز خریداری کرده است.
با این حال، ضیا هاشمی با ابراز بیاطلاعی از این اتفاق آن را تکذیب کرد و گفت: «در شرایط کنونی نه فقط به اکران فیلم امیدی ندارم که اساساً آن را به صلاح نمیدانم و به همین دلیل از خرید فیلم توسط سازمان سینمایی استقبال میکنم، هرچند هنوز این اتفاق رخ نداده است.»
از سوی دیگر علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی نیز این خبر را تکذیب کرد و گفت: «این خبر صحت ندارد و نمیدانم منبع آن کجاست؟ این موضوع بیشتر یک گمانهزنی رسانهای است و ما بعد از “گزارش یک جشن” فیلم دیگری نخریدیم.»
«زمهریر» از جمله فیلمهایی است که نمایش آن در جشنواره فیلم فجر با حاشیههای بسیار روبرو شد و انتقادها نسبت به فیلم تا حدی بالا گرفت که منجر به توقیف فیلم شد و علی قویتن، کارگردان فیلم نیز پس از نشست جنجالی این فیلم در جشنواره فجر اعلام کرد از فیلمسازی کناره گرفته است.
سینماگران و زلزله
جعفر پناهی، رضا میرکریمی و کمال تبریزی در مراسم جمعآوری کمکهای مردمی برای زلزلهزدگان آذربایجان توسط سینماگران
جمعی از سینماگران روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته با حضور در سینما آزادی کمکهای نقدی را برای یاری به زلزلهزدگان استان آذربایجان شرقی جمعآوری کردند.
پرویز پرستویی، کمال تبریزی و رضا میرکریمی از اعضای کمیته برگزاری این مراسم بودند و سینماگرانی چون رضا کیانیان، رضا عطاران، جعفر پناهی، رویا تیموریان، مهدی فخیمزاده، فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمانآرا، رخشان بنیاعتماد، حمید فرخنژاد، ترانه علیدوستی و مسعود رایگان در این مراسم حاضر شدند و کمکهای مردمی را جمعآوری نمودند.
پرویز پرستویی، بازیگری که پیش از این در هنگام روی دادن زلزله در شهر بم نیز به آنجا سفر کرده بود و اینبار از بانیان برگزاری این مراسم بود، درباره این اتفاق گفت: «در این حادثه هم دست یاری به سوی مردم دراز میکنیم و سعی میکنیم کمکها به صورت سامانیافته و مستقیم به دست این عزیزان برسد و خود نیز به این مناطق خواهم رفت تا از نزدیک با این عزیزان همدردی کنم.»
او همچنین افزود: «این اتفاقات هشداری است برای یادآوری شرح وظایف ما و باید هر کاری که از دستمان برمیآید برای کمک به آسیبدیدگان انجام دهیم. (…) این موضوع ربطی به دعواها و اختلافات ندارد و یک مسأله عمومی است که به همه مربوط میشود.»
همایون اسعدیان، کارگردان نیز در ارتباط با این برنامه و حضور خود در آن به «فارس» گفت: «این برنامه یکی از قشنگترین برنامههایی است که هنرمندان آن را میان این همه جنگ و دعوا و بحران انجام میدهند. این یک کار انسانی است که وسط این همه ماجرا در حال انجام است. (…) اگر بگویم در چند ماه گذشته تنها ساعت مفید عمرم همین ساعت بوده، اغراق نکردهام.»
این مراسم نخست قرار بود تا در مقابل سینما آزادی برگزار شود، اما با استقبال فراوان مردم، نیروی انتظامی خواستار تعطیلی سینما آزادی و مراسم شد که در نهایت با انجام مذاکرات و به شرط انتقال مراسم به داخل سینما، با ادامه جمعآوری کمکهای مردمی توسط سینماگران موافقت شد. بنا به آنچه اعلام شده در این مراسم مبلغ ۱۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان وجه نقد به همراه مقداری کمکهای غیرنقدی توسط سینماگران برای کمک به زلزلهزدگان جمعآوری شد.
خبرهای کوتاه
علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موافقت مشروط این کمیسیون با ساخت پروژه سینمایی «لاله» اعلام کرد: «چنین ادعایی صحت ندارد و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با تهیهکننده و یا عوامل تولید این فیلم سینمایی به هیچ توافقی برای ساخت این فیلم سینمایی نرسیده است.» به گفته او قرار است در هفته آینده نتیجه تحقیقات این کمیسیون اعلام شود.
علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی خبر رد شدن فیلمنامههای مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی را تکذیب کرد و گفت: «آقای مهرجویی که تازه درخواستشان را ارایه کردند و آقای کیمیایی هم مدت کوتاهی قبل از ایشان و هنوز این دو درخواست در جلسه شورای پروانه ساخت مطرح نشده. در این مدت به تعطیلات خوردیم و تغییر و تحولات مدیریتی هم اتفاق افتاد و کارهای مربوط به پروانه ساخت به مدیریت آثار منتقل و همین تراکم درخواستها را بالا برد. در جلسه بعدی شورای پروانه ساخت سعی میکنیم همه متنهای ارایه شده از جمله پروژههای این دو بزرگوار را بررسی و پاسخشان را اعلام کنیم. هر چند با توجه به اینکه هر دو پروژه را مطالعه کردهام بعید میدانم مشکلی برای دریافت پروانه ساخت داشته باشند.»
شورای صدور پروانه ساخت برای دو پروژه پروانه ساخت صادر کرد. دو فیلم «به خاطر پونه» به تهیهکنندگی عباس گردان و کارگردانی هاتف علیمرادی و «قیم» به تهیهکنندگی سعید مترصد و کارگردانی عطا سلمانیان پروژههایی هستند که این هفته پروانه ساخت خود را دریافت کردند.
نادیا دلدار گلچین، بازیگر سینما و تلویزیون صبح روز ۲۵ مرداد پس از ۹ روز کما در سن ۵۲ سالگی در بیمارستان عرفان درگذشت.
خبرهای تولید
خسرو سینایی به زودی پیشتولید تازهترین فیلمش «در قطار زمستانی» را آغاز میکند.
خسرو سینایی از ساخت فیلم «در قطار زمستانی» خبر داد. این کارگردان قدیمی سینما از به توافق رسیدن با بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت مالی از فیلم خبر داده است و به گفته او از آنجا که فیلم به صورت مشترک با کشور لهستان ساخته خواهد شد، هم اکنون تهیهکننده لهستانی مشغول برنامهریزی و جذب سرمایه است به زودی پیشتولید فیلم آغاز خواهد شد. سینایی همچنین درباره ترکیب احتمالی بازیگران فیلم از به توافق رسیدن با عزتالله انتظامی و یک بازیگر لهستانی برای نقشهای اصلی فیلم سخن گفته و قرار است ۶۰ درصد فیلم در لهستان و باقی آن در ایران فیلمبرداری شود. داستان فیلم در ارتباط با مهاجرت مهاجران لهستانی به ایران در زمان جنگ جهانی دوم است.
نیکی کریمی، بازیگری که در سالهای اخیر به فیلمسازی روی آورده قرار است یک مجله تصویری با عنوان «روزی روزگاری فوتبال» با همکاری فدراسیون فوتبال برای عرضه در شبکه نمایش خانگی تهیه کند.
خبرهای اکران
«کلاه قرمزی و بچه ننه» در دو روز اول اکران در تهران ۱۰۴ میلیون تومان فروش کرد.
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، هفته گذشته فیلمهای قدیمی اکران به نمایش عمومی خود پایان دادند و سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب، «ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی و «بیخداحافظی» ساخته احمد امینی نمایش عمومی خود را آغاز کردند.
تا روز پنجشنبه فیلم «خوابم میآد» ساخته رضا عطاران توانست بعد از ۵۷ روز نمایش عمومی در تهران به فروشی حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان دست یابد. «آزمایشگاه» بعد از ۶۴ روز توانست حدود ۳۵۰ میلیون تومان در تهران فروش کند. «همه چی آرومه» بعد از ۲۸ روز به فروش حدود ۲۰۵ میلیون تومان، «شور شیرین» بعد از ۳۵ روز به فروش حدود ۱۵۰ میلیون تومان، «راه بهشت» بعد از ۲۸ روز به فروش حدود ۴۰ میلیون تومان و بالاخره «نامزد آمریکایی من» بعد از ۱۵ روز به فروش ۲۵ میلیون تومان در تهران دست یافتند.
اما سه فیلم تازه اکران نیز با وجود محدودیت سالنهای نمایش توانستند بعد از مدتها تکانی به جدول فروش سینماهای تهران بدهند و در دو روز اول نمایش عمومی خود فروش نسبتاً خوبی داشته باشند. «کلاه قرمزی و بچه ننه» در دو روز اول توانست ۱۰۴ میلیون تومان در تهران فروش کند. «بیخداحافظی» نیز در این دو روز ۲۳ میلیون تومان و «ضد گلوله» حدود ۱۳ میلیون تومان فروش داشتند.
با این آغاز، بسیاری امید دارند که «کلاه قرمزی و بچه ننه» بتواند رکورددار فروش امسال شود.
در همین زمینه:
مجتبا یوسفیپور در رادیو زمانه