شب گذشته تنها یک جایگاه برای تماشای بازی فوتبال ایران و کامبوج به زنان اختصاص داده شده بود که بلیت‌های آن به سرعت فروش رفت. صبح جمعه ۱۲ دی در کمتر از یک ساعت بلیت سه جایگاه دیگر در نظر گرفته شده برای زنان در ورزشگاه آزادی فروخته شد. مجموع بلیت‌های فروخته شده به زنان ۳۵۰۰ تاست. هنوز مشخص نیست که آیا تعداد جایگاه‌های مخصوص زنان بیشتر خواهد شد یا نه.

مجموع بلیت‌های فروخته شده به زنان ۳۵۰۰ تاست

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت های ۲۰۲۳ چین در ورزشگاه آزادی و در روز هجدهم مهرماه به مصاف کامبوج می‌رود.

بازی ایران و کامبوج برای فوتبال‌دوستان بازی مهمی به شمار نمی‌آید و تاکنون تنها چهارهزار مرد بلیت این بازی را خریده‌اند اما این بازی به دلیل اینکه اولین حضور زنان در ورزشگاه پس از سال‌ها ممنوعیت در آن اتفاق می‌افتد، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

هیات اعزامی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) پس از بازدید از ورزشگاه آزادی و بازگشت از تهران، شنبه، ۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد استادیوم آزادی آمادگی پذیرش بدون محدودیت زنان را برای مسابقه پیش‌روی تیم‌های ملی ایران و کامبوج دارد و زنان ایرانی باید اجازه ورود به استادیوم‌های فوتبال را داشته باشند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا پیش از این گفته بود که مقامات فدراسیون فوتبال ایران به او اطمینان داده‌اند که زنان می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال اعلام کرده هیأتی برای اطمینان یافتن از ورود زنان به ورزشگاه آزادی در مرحله مقدماتی جام جهانی بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج در تاریخ ۱۰ اکتبر /۱۸ مهر به تهران اعزام می‌شود.

 در هفته‌های اخیر مرگ سحر خدایاری، معروف به دختر آبی، که به دنبال حضور او در ورزشگاه و برخورد پلیس با او و سپس در روند پیگیری پرونده قضایی او منجر به خودسوزی او شد، واکنش‌های زیادی را برانگیخت و باعث اعتراض‌ها و همدلی‌های ملی و بین‌المللی با او و زنان ایرانی محروم از حضور در ورزشگاه‌ها شد.

گروه‌های مختلفی از فعالان حقوق زنان و علاقه‌مندان به ورزش در سال‌های گذشته کمپین‌هایی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها راه انداحته بودند که اغلب با سرکوب حکومتی روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید: