در سالهای گذشته تغییرات چشمگیری در نحوه برگزاری عزاداری حسین بن علی و خاندانش صورت گرفته. امسال هم مانند سالهای گذشته کاربران شبکههای اجتماعی در قالب پستهایشان انتقادهایی را در رابطه با شیوه عزاداری برخی از شهروندان مطرح میکنند. از نوع پوشش و ظاهر عزاداران گرفته تا نوحههایی که بیشتر یادآور ترانههای پاپ روز است.
از دوران آلبویه تا به امروز در مقاطع مختلف تاریخی شاهد برگزاری مراسم عزاداری محرم در ایران بودهایم. در هر دوره تاریخی این عزاداریها با انگیزههای مختلف از جمله اعتراض به وضعیت سیاسی یا اجتماعی روز برگزار میشده. گاهی هم این عزاداریها نشانه قدرتنمایی شیعیان بوده است. آیا این شیوه های نوین عزاداری نوعی واکنش اعتراضی به وضعیت کنونیلست؟ یا صرفا زاییده زندگی مدرن است؟
در این مورد با امین بزرگیان، تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی گفتوگو نشستهایم:
در تعجب از مردمی هستم که بخاطر صرفا یک حادثه خود را میزنند و می آزارند . حاثه ای که اصلا راست و دروغش معلوم نیست و تمامی داستان حسین و کربلا ساخته و پرداخته مشتی انگل اجتماع است و یا از کتب تاریخنویسانی همچون طبری و ابن هشام گرفته شده که به هیچکدام آنها نمیتوان اعتماد کرد و بر اساس یافته های امروز تاریخی ساخته شده توسط خلفای عباسی است . عاشورا سقوط مردمی است که در توهمات خویش فکر میکنند دارای یک تمدن کهن هستند ولی از اینکه سگ یک فرد عرب شوند که حتی او را درست هم نمیشناسند برایشان افتخار است. ایرانی بودن در این روز های عاشورایی چقدر نفرت انگیز و تهوع آور است.
سروش
سروش / 09 September 2019
آیا می دانستید ایرانیان در حال حاضر تنها ملتی هستند دشمنان خود را می پرستند و پرچم رسمی آنها زبان دشمنانشان است ؟
آیا می دانستید که دو پسر علی ، حسن و حسین مردم ایران را کشتار کردند و دختران را تجاوز کردند؟
در تاریخ طبری، جنایتی که علیه مردم گرگان صورت گرفته است، بدین صورت به نگارش در آمده است:
” سعید ابن عاص لشگری راهی گرگان نمود. مردم آنجا از راه صلح آمدند، سپس صد هزار درهم خراج و گاه دویست هزار درهم خراج به اعراب میدادند.
لیکن قرارداد از طرف ایرانیان برهم خورد و آنان از دادن خراج به مدینه سرباز زدند و از اسلام گریزان شدند.
یکی از شهرهای کرانه جنوب شرقی دریای خزر شهر “ تمیشه ” بود که به سختی با سپاه اسلام نبرد کرد.
“سعید ابن عاص” شهر را محاصره کرد و آنگاه که آذوقه شهر به اتمام رسید مردم از گرسنگی زنهار ( امان ) خواستند، به آن شرط که سپاه “سعید ابن عاص” مردمان شهر را نکشد، لیکن بعد از عقد قرار داد سعید تمام مردمان شهر را به جز یک نفر را در دره ای گرد آورد و تمام افراد شهر را از لب تیغ گذراند.
در این کشتار عبدالله پسر عمر – عبدالله پسر عباس – عبدالله پسر زیبر – حسن ابن علی ( امام حسن ) – حسین ابن علی ( امام حسین ) در راس لشگر اسلام قرار داشتند. ( تاریخ طبری جلد پنجم صفحه ی ۲۱۱۶).تا کنون هیچ منبع و ماخذ و سند معتبری از طرف دوستان مسلمان و شیعه دال بر رد این جنایت و حضور نداشتن حسین ابن علی و حسن ابن علی در آن کشتار، ارائه نشده است ولی تحلیل های بسیاری از سر تعصب و برای ماله کشی بر این جنایت تاریخی نوشته شده که حتّی ارزش تامّل کردن نیز ندارند
عون برادر ناتنی حسن وحسين نيز دز حمله به آذربايجان فرمانده لشكر بود كه توسط سربازان ايران كشته شد و مقبره وی هم اكنون در تبريز ميباشد.
حاج شيخ عباس قمی در كتاب سفينته البحار و مدينه الاحكام و الاثار صفحه 164 نوشته:حسين بن علی امام سوم شيعيان میفرمايد:
“ما از تبار قريش هستيم و هوا خواهان ما عرب هستند.روشن است كه هر عربی از هر ايرانی بهتر و والاتر و هر ايرانی از دشمنان ما هم بدتر است.ايرانيها را بايد دستگير كرد و به مدينه آورد.زنانشان را بفروش رسانيد و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت!”
کشتار و جنایت امام حسین در ایران / 10 September 2019
کشته شدن عثمان و تاخیر 6 ساله فتوحات اسلام در ایران :
عثمان در روز 18 ذوالجه سال 35 هجری به دست یک گروه 2000 نفری از ناراضیان که بر ضد او شوریده بودند توسط يك دلاور ايرانی بنام بهزاد همدانی به هلاکت رسید . که به گفته تاریخ نویسان عرب جسدش 3 روز در کوچه ها رها شده بود و کسی حق برداشتن جسدش را نداشته است . ولی در نهایت با پادرمیانی امام علی شبانه جسد را برداشتند – ولی شورشیان جنازه اش را سنگباران نمودند و اجازه دفن او را در گورستان مسلمانان ندادند و او را در گورستان «حش کوکب» یهودیان دفن کردند . بعد از وی امام علی به خلافت رسید . با روی کار آمدن وی شورش «طلحه و زبیر» بر ضد او صورت گرفت . که در سال 36 هجری به جنگهای خونین «جمل» انجامید . سپس معاویه بر ضد علی شورید و به جنگ کشتارگرانه «صفین» و «حکمیت» انجامید . بعد از او خوارج علیه علی شوریدند.
بلاذری مینوسید
«اشعث ابن قیس» آذربایجان را فتح کرد و درب آن شهر را به روی سپاه اسلام گشود . در زمان عثمان وی والی آذربایجان شد و در زمان امام علی هم در سمت خود ابقا شد . او شماری زیادی از خانواده های عرب را روانه آذربایجان کرد تا در آنجا سکنی گزینند . عشایر عرب از بصره و کوفه و شام راهی آذربایجان شدند . به گفته وی عده معدودی از عربان زمینهای عجمان را خریدند . لیکن اکثر عربان برای مصادره کردن زمینهای مجوسان با یکدیگر مسابقه نمودند – یعنی هر گروهی هرچه میتوانست مصادره میکرد . بدین صورت اموال و زمینهای ایرانیان یکی پس از دیگری به تاراج گذاشته شد و امام علی خلیفه وقت با آن مخالفتی ننمود
کشتار و جنایت امام حسین در ایران / 10 September 2019
در اينجا ميخواهم به استناد به چند سند معتبر تاريخی که گوشه ای از اسناد جنايات اين تازيان است را برای شما بياورم تا بيشتر با چهره زشت و کثيف تازيان آشنا شويد.
فتوح البلدان- بلاذری صفحه ۳۰۳
زندگانی امام حسين – زين العابدين رهنما – جلد دوم – فصل سوم – صفحه ۲۰
در سال س ام هجری يعنی هفت سال پس از خلافتش ( عثمان ) آن فرمانده ماجراجوی عرب ( سعيد بن عاص ) را با نيروی تازه نفس از کوفه بسوی طبرستان فرستاد. دو فرزند علی امام حسن و امام حسين هم بسمت مجاهدان اسلامی که اين جهاد برای هر خاندان مسلمان وظيفه بشمار ميامد زير دست اين فرمانده اموی حرکت کردند…. اين نيروی تازه نفس به حدود طبرستان رسيدو نخست با دژ مستحکم و قلعه ناگشودنی آن برخورد کرد. سعيد بن عاص دانست که تصرف اين دژ ناممکن است. سعيد هيئتی را به قلعه فرستاد و تقاضای صلح و تاديه جزيه نمود.
پس از گفتگوی بسيار سپهبد قلعه برای جلوگيری از خونريزی پيشنهاد صلح او را پذيرفت بشرط اينکه نيروی تازيان به مردم قلعه و دفاع کنندگان اين دژ آسيبی نرسانند. اين شرط پذيرفته شد و سپهبد دستور گشودن دروازه های کوه پيکر قلعه را داد. هنگام باز شدن دروازه بزرگ قلعه که چندين گز طول و عرضش بود و با کبکبه و وقاری آهسته آهسته روی پايه های قطور آهنی ميچرخيد و باز ميشد عربها به تماشای آن ايستاده و حيرت زده بودند! سعيد بن عاص فرمانده عرب با تمام نيروی خود به درون قلعه آمد و مطابق نقشه ای که قبلا طرح ريزی کرده بودند دستور داد بيدرنگ نقاط بلند و سخت قلعه را اشغال کنند و نيروی ايران را خلع سلاح نمايند. فردای آن روز يکايک مدافعان قلعه را گرفت بعضی را در زنجير نگاه داشت و بيشتر آنها را کشت. کشتاری بيرحمانه در قلعه انجام داد.
زندگانی امام حسين – زين العابدين رهنما – جلد اول – فصل بيست و نهم – صفحه ۱۸۳
کشتار و جنایت امام حسین در ایران / 10 September 2019
ارينب ( ۱ ):
آری او ( حسين ) را ديده ام از مردانگی و شجاعتهای او هم در جنگهای آفريقا و هم در نبرد طبرستان چيزها شنيده ام.
(منظورش از مردانگی کشتار و بزور مسلمان کردن مردم در ایران وشمال آفریقا بوده)
پيامبر – زين العابدين رهنما – جلد سوم – صفحه ۶۵۹ – در مورد خسناء شاعره عرب
اين زن شاعره ( خسناء ) آنقدر در ايمانش قوی و در عقيده اش به اسلام پايدار ماند که در جنگ قادسيه با چهار فرزندش شرکت کرد و آن وصيت مشهور را نمود و آنها را به صبر و مقاومت در برابر دشمن تحريص و تشويق کرد تا هر چهار نفر آنها کشته شدند….
پاورقی:
۱- ارينب- زنی که نخست نامزد يزيد ميشود و چون حسين او را گمراه ميکند و با گول زدن سوی خود ميکشد بدينگونه کينه جويی يزيد برانگيخته ميشود و حسين خود را بر سر اين زن به کشتن ميدهد.
کشتار و جنایت امام حسین در ایران / 10 September 2019
متاسفانه در طول بیش از هزار سال عرب نژادهای عمامه به سر به عنوان علمای دینی در ایران آن چنان در روح و روان مردم کشور ما اعمم از بی سواد – کم سواد و تحصیلکردگان ما نفوذ و رخنه کرده اند که همه را در یک خرافه نامبارک و
نادانی غرق کرده است که هیچ امیدی برای رهایی از این بی عقلی و بی خردی دیده نمی شود.
تا زمانی که مردم خرند – آخوندان رهبرند.
احمد سروش / 10 September 2019
با درود
به تاریخ نویسان خیلی نمیشه اعتماد کرد. چه به گفته های حکومت فعلی ایران و چه به نوشته های شما! نمیشه اعتماد کرد! به نظر میاد یه حد وسط بگیریم از شماها بهتر میشه به واقعیت پی برد.
ناشناس / 10 September 2019
این شیوه های عزاداری زاییدهء ذهنی بیمار ست
که نسبت به قتل و عام همنوعان خود در زندانهای
خلافت اسلامی بی تفاوت ولی به افسانهء بی سروته
۱۴۰۰ سال پیش برای گرفتن جیره و مواجب شرکت فعال دارد.
reza / 10 September 2019
جناب ناشناس شما به عقل سلیم خودتان رجوع کنید و ببینید که آیا اسلام در ایران از ۱۴۰۰ سال پیش, یا دوران صفویه, یا ۴۰ سال اخیر, غیر از توحش عریان و خونریزی گسترده چیز دیگری بوده است؟
مغول بکشت و سکندر بسوخت و عرب غارت کرد. نکرد آنچه که ملا هر سه یکجا کرد.
غریبه / 11 September 2019
حماسه عاشورا نماد بزرگترین فرزند انسان با ستمگرانی است که حتی خود را پشت پرده دین پنهان می کردند و امام حسین فدای مطلق خود و یارانش مرز بین اسلام راستین و اسلام ریایی را نشان داد وبا تحلیل های مغرضانه هیچ خدشه ای بر این قیام وارد نمی شود .
جواد / 18 September 2019
جناب جواد متاسفانه یا خوشبختانه قضیهء کربلا و محرم, و به طور کُلی تاریخ اسلام و فرقهء شیعه, کاملا برعکس این روایت و استدلال شماست.
عاشورا یک صحنه از جنگی داخلی بود بین رهبران (طبقات حاکم امپراتوری اسلام) مسلمانان, جنگی داخلی که ۱۴۰۰ سال است که ادامه دارد.
پیروزیهای اسلام در مقابل ساسانیان, روم و در شمال آفریقا به دلیل مقابله با سیستمهای فاسدی بود که تحرک رو به بالای اجتماعی (Upward Social Mobility) در آنها از بین رفته بود.
اسلام با عرضهء “جهاد” ابزار و وسیلهء تحرک رو به بالای اجتماعی را برای مسلمین فراهم آورد.
اولین طیف و صف پیروان اسلام از میان بازرگانان مکه بود: موج دوم پیروان اسلام شیعیان بودند که هیچگاه از جهاد چندان سودی نبردند (یا حداقل چنین تصور می کردند), اصل جریان عاشورا این نزاع بین طبقات حاکم است.
بقیه اش فقط مقداری افسانه و قهرمان پروری کاذب می باشد.
در کتاب “سرمایهء تجاری و اسلام” (چاپ دانشگاه تگزاس) محمود ابراهیم, با رجوع به منابع تاریخی دست اول چگونگی این در هم آمیختگی سرمایهء تجاری بازرگانان مکه و دین و مذهب اسلام را مستند و متفکرانه عرضه می کند.
حداقل یک بار خواندن این تاریخ اسلام ,از زاویهء و ساحت سرمایهء تجاری, به تمامی خواهران و بردران توصیه می شود.
در مورد اسلام راستین هم؛ از زمان صدر اسلام تا شیعه شدن زورزورکی ایرانی (صفویه) تا ۴۰ سال اخیر, نشان می دهد که یک خشونت نهادینه شده (Institutionalized) و شاید حتی غریزی, همواره یکی از عناصر اصلی تسلسل, پیوستگی و استمرار در تاریخ اسلام است.
و حتی شاید عنصر غالب درتاریخ و گفتمان اسلامی باشد.
جناب, شما می توانید تمامی این تاریخ, فرهنگ و گفتمان خشن و خونین را به حساب “تحلیل های مغرضانه” بگذارید, اما در اصل قضیه و تاریخ مدون این همه خونریزیهای (نهادینه شدهء) اسلام هیچ تغییری نمی دهد.
ایرج / 20 September 2019