فرانسیسکو تولِدو که آثاری در سبک نقاشی اکسپرسیونیسم پدید می‌آورد، هم به خاطر آثارش و هم به دلیل فعالیت‌های اجتماعی‌اش از نقاشان نام‌آور مکزیک بود در هفتاد و نه سالگی درگذشت.

فرانسیسکو تولِدو، نقاش مکزیکی (عکس: توییتر)

آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهوری مکزیک جمعه ۱۵ سپتامبر/ ۶ اوت با انتشار پیامی در توییتر نوشت که دنیای هنر از درگذشت تولدو عزادار است. لوپز از تولدو به عنوان یکی از حامیان طبیعت، سنت‌ها و آیین‌های مردمان مکزیک یاد کرد.

تولدو در آثار اکسپرسیونیستی خود، در جهانی که پر رمز و راز به نظر می‌رسد، به جهان حیوانات و همچنین به سنت‌های اوکاسای مکزیک توجه ویژه دارد. در این آثار انواع حشرات و گربه‌ها در متن یک جهان اساطیری با رنگ‌هایی که از طبیعت اوکاسا نشان دارند قرار می‌گیرند.

تولدو از حامیان حفظ میراث فرهنگی و طبیعی اوکاسا هم بود.

او با موهای آشفته و ریش بلند برای حفظ دیرها و سایر آثار میراث فرهنگی اوکاسا که از دوران استعمار به جای مانده‌اند و همچنین برای حفظ باغ‌ها و مراتع تلاش می‌کرد.

در سال‌های نخست دهه قرن بیست و یکم او از مخالفان ایجاد شعبه‌های رستوران‌های فست‌فود در مرکز شهر اوکاسای مکزیک بود. آلیاندرا فراستو ، وزیر فرهنگ مکزیک درباره او گفته است: «با هر قدمی که تولدو برمی‌داشت، چیزی شکفته می‌شد.»