بنا بر اعلام آژانس محیط زیست سازمان ملل، شبکه‌ها و سازمان‌هایی که نمایندگی بیش از هفت هزار نهاد دانشگاهی و آموزش عالی را در جهان برعهده دارند، از اعلام «وضعیت اضطراری اقلیمی» و مقابله فوری با تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین حمایت کرده‌اند. تاکنون صدها شهر و فرمانداری محلی وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرده اند.

فعالان محیط زیست دانش‌آموز اسپانیایی در جمعه‌های اعتراضی‌شان پارچه‌نوشته «وضعیت اضطراری اقلیمی» را در دست دارند ــ عکس: AFP

سم برت، نماینده محیط زیست سازمان ملل چهارشنبه ۱۰ ژوئیه / ۱۹ تیر در نشستی در این سازمان اعلام کرد که هفت هزار نهاد دانشگاهی مربوطه نامه‌ای به ابتکار سازمان ملل را امضا کرده‌اند که به وضعیت اضطراری اقلیمی اشاره دارد. سازمان ملل امیدوار است که حمایت ۱۰ هزار نهاد آموزش عالی را تا پایان سال جاری میلادی جلب کند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ذهن‌های جوانی که نهادهای ما به آنها شکل می‌دهند، باید به دانش و مهارت و توانایی برای پاسخ به چالش‌های روزافزون تغییرات اقلیمی مجهز باشند.»

این نامه نهادهای آموزشی را متعهد به حمایت از طرحی سه ماده‌ای می‌کند که شامل بسیج منابع برای پژوهش درباره تغییرات اقلیمی، افزایش آموزش برای حفاظت از محیط زیست و به صفر رساندن انتشار کربن تا ۲۰۳۰ ــ یا حداکثر ۲۰۵۰ ــ می‌شود.

تغییرات اقلیمی عاملی انسانی دارند و عمدتاً ناشی از گرمایش زمین هستند. گازهای گلخانه‌ای همچون دی اکسید کربن، حاصل فعالیت‌های انسانی، بزرگترین عامل گرمایش زمین هستند.

دانشگاه‌های گوناگونی از سرتاسر جهان این نامه را امضا کرده‌اند؛ از جمله: دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در ایالات متحده، دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند، دانشگاه استراسمور در کنیا، دانشگاه تونگجی در چین، مدرسه عالی کسب و کار KEDGE در فرانسه، دانشگاه زاید در امارات متحده عربی، و …

چه کسان دیگری از وضعیت اضطراری اقلیمی حمایت کرده اند؟

فعالان محیط زیست در کشورهای مختلف به دنبال آن هستند که دولت‌ها با اعلام بحران اقلیمی، وضعیت اضطراری اعلام کنند و امکانات را برای مقابله با تغییرات اقلیمی بسیج کنند.

پارلمان بریتانیا یکم مه در حرکتی نمادین وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرد. پارلمان ایرلند طرح مشابهی را ۱۰ مه از تصویب گذراند.

اما بیش از پارلمان‌های ملی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌های محلی به این ابتکار عمل پیوسته اند. نیویورک ۲۶ ژوئن وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرد و پاریس نیز دو روز پیش سه‌شنبه ۹ ژوئیه گامی مشابه برداشت.

تا کنون ۶۵۰ شهرداری و فرمانداری محلی در سرتاسر جهان وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرده اند.


در همین زمینه: