گفت‌وگوهای رهبران مالی گروه ۲۰، پشت درهای بسته در فوکوكا و مذاكرات موازی در مورد تجارت و مسائل اقتصادی دیجیتال در تسوکوبا، شهری در شمال توکیو در حالی انجام می‌شود که دو اقتصاد بزرگ جهان در جنگ تعرفه‌ای بر سر تجارت و فن‌آوری هستند. مذاکرات این دو کشور پس از ۱۱ دور متوقف شده است. هر دو طرف یکدیگر را به اقدامات بیشتر تهدید می‌کنند و این تهدیدها به عدم اطمینان و بحران در بازارهای مالی منجر ‌شده است.

دیدار استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با گانگ یی، رییس بانک مرزی چین در اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن

وزرای امور مالی و اقتصادی گروه ۲۰ روز یک‌شنبه ۹ ژوئن/ ۱۹ خرداد در ژاپن ملاقات کردند. موضوع این نشست بدهی‌های مالیاتی و هوش مصنوعی بود. چین و ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از تغییر نظر خود در زمینه تجارت و فن‌آوری نشان ندادند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفته که او در جریان دیدار با رهبران مالی در شهر فوکوکا، ملاقات سازنده‌ای با گانگ یی، رییس بانک مرکزی چین داشته است.

او در یک پستی توییتری نوشته: «بحثی جدی در مورد مسائل تجاری داشتیم.»

منوچین جزییات بیشتری ارائه نداده.

او قبلا از چین خواسته بود تا دوباره به مذاکرات بپیوندد. تاکنون هیچ حرفی در مورد مذاکرات آینده زده نشده است. وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته که هر گونه پیشرفت عمده در حل و فصل این مناقشه، احتمالا در جلسه دونالد ترومپ و جی جین پینگ در اجلاس گروه ۲۰ در اواخر ژوئن در اوزاکا صورت خواهد گرفت.

منوچین گفته ترامپ هنوز تصمیم نگرفته که بیش از ۲۵ درصد تعرفه برای صادرات چین به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار وضع کند.

چین در مورد دیدار بین یی و منوچین اطهارنظری نکرده.

پس از آنکه دولت ترامپ تعرفه ۲۵۰ میلیون دلار واردات چین را به ۲۵ درصد رساند و غول مخابراتی چین، هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داد، چین هم تعرفه صادرات زمینی خود به ایالات متحده را افزایش داد و تهدید کرد صادراتش را به طور کامل متوقف می‌کند.

هفته گذشته، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد به زودی یک لیست از شرکت‌های غیرقابل اعتماد خارجی را به عنوان پاسخی به تصمیم آمریکا مبنی بر مجازات هوآوی برای نقض حق مالکیت معنوی و فرار از تحریم‌های ایران منتشر می‌کند.

روزنامه مردم، روزنامه حزب کمونیست چین هم روز یک‌شنبه اعلام کرد پکن، فایروال قدرتمندی برای تقویت توانایی چین در زمینه نوآوری و تسریع در توسعه تکنولوژی‌های کلیدی ایجاد می‌کند.

این روزنامه بدون این که به طور مستقیم به ایالات متحده اشاره کند نوشته:

«چین … هرگز اجازه نخواهد داد که کشورهای خاصی از فن‌آوری این کشور برای محدود کردن توسعه چین و سرکوب شرکت‌های چینی استفاده کنند.»

ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، برای اولین بار میزبان اجلاس گروه ۲۰ است.

گزارش‌ها می‌گویند مقامات بر سر نیاز به اصلاح نظام‌های مالیاتی، تعیین مقررات در حوزه‌هایی از قبیل هوش مصنوعی، اصلاح قانون تجارت سازمان تجارت جهانی و اطمینان از شفافیت در مورد میزان بدهی‌هایی که کشورهای در حال توسعه متحمل شده‌اند، به توافق رسیده‌اند.

فوکوكا، محل برگزاری جلسه، مرکز شكوفایی استارت‌آپ‌ها در ژاپن است. در جلسات گروه ۲۰ در سال جاری، تمرکز زیادی بر چگونگی تطبیق سیستم‌های مالیاتی با مقررات کسب و کار رو به افزایش دیجیتال در جهان شده است.

جنگ تعرفه‌ای چین و‌ آمریکا اما بر سراسر این نشست سایه انداخته است.

منوچین قبلا بر نگرانی در میان رهبران دیگر کشورها در زمینه کاهش رشد جهانی اذعان کرده بود، هر چند گفته بود این امر به دلیل اختلافات آمریکا با پکن بر سر تجارت و فن‌آوری نیست.

او و سایر اعضای دولت ترامپ معتقدند میلیاردها دلار تعرفه‌ای که واشنگتن برای صادرات چین در سال گذشته وضع کرده است، فرصت‌های کسب و کار جدیدی را برای سایر بنگاه‌های تجاری در ایالات متحده و دیگر کشورها ایجاد می‌کند.

گروه ۲۰ شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپاست.


  • در همین زمینه
https://www.radiozamaneh.com/445016