ده‌ها تن از شهروندان افغانستان برعليه آن‌چه که دخالت ايران در امور افغانستان و اعدام افغان‌ها در اين کشور خواندند،‌ در کابل تظاهرات کردند.

اين تظاهرات روز گذشته چهارشنبه ۱۷ خردادماه برگزار شد. تظاهرکنندگان پس از راهپيمايی در مرکز شهر و سر دادن شعارهايی عليه حکومت و مقامات ايران،‌ در مقابل سفارت اين کشور تجمع کردند و پرچم جمهوری اسلامی ايران را به آتش کشيدند.

شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات ضمن سر دادن شعارهايی چون ” مرگ بر حکومت ايران”، “مرگ بر خامنه‌ای”، “مرگ بر قم” و “مرگ بر جاسوسان ايران”،‌ طی قطعنامه‌ای هشت ماده‌ای “دخالت‌های حکومت ايران” در افغانستان و “فعاليت جاسوسان ايران در ادارات دولتی افغانستان” را محکوم کردند و از دولت افغانستان خواستند از آن جلوگيری کند.

ماه گذشته ابوالفضل ظهره‌وند،‌ سفير ايران در کابل،‌ آشکارا از رئيس مجلس سنای افغانستان خواسته بود که شورای ملی افغانستان نبايد پيمان استراتژيک افغانستان با آمريکا را تأييد کند.

سفير ايران گفته بود در صورتی که اين پيمان از سوی شورای ملی افغانستان تأييد شود،‌ افغانستان دچار مشکل خواهد شد و ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد.

در دو سال گذشته شهرهای کابل،‌ جلال‌آباد و هرات شاهد تظاهرات مشابهی بر عليه سياست‌های جمهوری اسلامی ايران بوده است

همچنين هفته گذشته نصب بيلبوردهايی با تصوير بزرگ آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران، و دعوت از مردم افغانستان برای شرکت در مراسم بيست‌وسومين سالگرد درگذشت وی،‌ باعث جنجال بسياری در اين کشور شد.

در حالی که هواداران آيت‌الله خمينی برگزاری اين مراسم را پيروی از “شخصيت جهانی” او عنوان می‌کردند مخالفان،‌ برگزاری اين مراسم را در راستای توسعه نفوذ ايران خوانده و در يک تجمع اعتراضی در روز چهارشنبه، آن را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان اين روز با اشاره به شيوه برخورد حکومت ايران با مهاجران افغان و اعدام شهروندان افغانستان در اين کشور،‌ برگزاری اين مراسم را نيز غيرقابل توجيه خواندند.

اسرار کريم‌زی،‌ از شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات،‌ گفت: “در حالی که ايران با افغان‌ها رفتاری نادرست دارد و شهروندان افغانستان را اعدام می‌کند،‌ تصاوير آيت‌الله خمينی در افغانستان نصب می‌شود و برای او مراسم گرفته می‌شود.”

وی افزود که اين‌گونه اقدامات بايد محکوم شود و نبايد صورت بگيرد.

اين تظاهرات که از سوی انجمن “افغان يون” برگزار شده بود تحت تدابير شديد امنيتی برگزار و به‌طور مسالمت‌آميز به پايان رسيد.

در دو سال گذشته شهرهای کابل،‌ جلال‌آباد و هرات شاهد تظاهرات مشابهی بر عليه سياست‌های جمهوری اسلامی ايران بوده است.