یک روز پس از آن‌که کره شمالی اعلام کرد که حاضر نیست با وزیر خارجه آمریکا مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد، مایک پمپئو در پاسخ بر ادامه مذاکرات با حضور «تیم» خود تأکید کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

به‌گزارش رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، جمعه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در حاشیه دیدار با وزیر خارجه و وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که ایالات متحده همچنان به‌تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ادامه می‌دهد و تیم او همچنان مأمور این کار است.

پمپئو به خبرنگاران گفت: «چیزی تغییر نکرده است. ما به تلاش‌های خود برای مذاکره ادامه می‌دهیم. و من همچنان مسئول تیم مذاکره‌کننده هستم. بدیهی است که رئیس‌جمهور ترامپ نظارت کلی را دارد اما مسئولیت با من خواهد بود.»

خبرگزاری دولتی کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل به‌نقل از کوون جونگ ـ گون مقام بلندپایه وزارت خارجه این کشور نوشته بود که پیونگ‌یانگ دیگر مایل نیست با مایک پمپئو مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را پیش ببرد و مایل است با مسئولی مذاکره کند که «در گفت‌وگوها مدبرتر و پخته‌تر باشد».

این مقام مسئول همچنین گفته بود که اگر واشنگتن «دلایل اصلی» که کره شمالی را به توسعه برنامه هسته‌ای کشاند نپذیرد، «هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی در شبه‌جزیره کره رخ خواهد داد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بدن آن‌که به طور مستقیم به درخواست کره شمالی مبنی بر جایگزینی مایک پمپئو اشاره کند، اعلام کرد که «آمریکا آماده ادامه گفت‌وگو با کره شمالی در چارچوب مذاکرات سازنده است.»

پمپئو نیز روز جمعه گفت همچنان معتقد است که فرصت واقعی برای دستیابی به خلع هسته‌ای کره شمالی وجود دارد.

مایک پمپئو در سال گذشته میلادی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره چهار بار به کره شمالی سفر کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شنبه ۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین به آمریکا تا پایان سال جاری فرصت داده بود که راه حلی قابل قبول برای دو طرف ارائه دهد. او افزوده بود که شکست در گفت‌وگوها با آمریکا خطر بالا رفتن تنش‌ها را افزایش داده است و او در صورتی به دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علاقه‌مند است که این کشور رفتار درستی در پیش بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون ۹ اسفند /  ۲۸ فوریه گذشته در هانوی ویتنام دومین دیدار خود را برگزار کردند. این اجلاس بدون هیچ توافقی درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا به پایان رسید.

نخستین دیدار آن‌ها در ماه ژوئن سال گذشته در سنگاپور نیز با شکست مواجه شد.

بیشتر بخوانید: