تغییرات اقلیمی از یک سو، سودجویی از سویی دیگر. قیمت میوه در بازارهای ایران ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و مردم که قدرت خرید میوه‌های مرغوب را ندارند، به میوه‌های درجه دوم و سوم روی آورده‌اند.

با افزایش قیمت میوه، مردم به میوه‌های درجه دو و سه روی آوردند (عکس: یک میوه‌فروشی. آرشیو)

حسین مشرف، رئیس اتحادیه میوه وتره‌بار یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از افرایش قیمت میوه در بازارهای ایران خبر داده است. دولت به میزان ۷۰ درصد بر بازار میوه نظارت دارد اما به سبب تغییرات اقلیمی که بر عرضه میوه در بازار ایران اثر گذاشته و همچنین به دلیل سودجویی عمده‌فروشان که به جای عرضه میوه‌های مرغوب در بازارهای داخلی، ترجیح می‌دهند این میوه‌ها را در بازارهای کشورهای همجوار عرضه کنند و دلار به دست بیاورند، قیمت میوه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و مردم هم ناگزیر به میوه‌های درجه دو و سه روی آورده‌اند. مغازه‌داران هم کمتر به خرید اقلام درجه یک تمایل دارند.

به گفته رئیس اتحادیه میوه وتره‌بار یزد قیمت گوجه به ۴۵۰۰ تومان رسیده و این افزایش قیمت بر قیمت کاهو و کلم و انواع سبزیجات نیز تأثیر گذاشته است. قیمت پرتقال تامسون به دلیل افزایش صادرات از ۲۵۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و قیمت نارنگی هم به ۷۰۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. کیوی که تا پیش از این کیلویی سه هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون به قیمت ۹۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت سیب‌ هم در هر کیلو بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به ۹۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت بادمجان دو برابر شده و قیمت پیاز مرغوب از نوع سفید به کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد از گران شدن سبزیجات به ویژه انواع خوردنی آن خبر داده: سبزیجات خوردنی ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و خورشتی ۲۳۰۰ تومان به خریداران عرضه می‌شود که در این میان، سبزی تره کمیاب شده و قیمت آن به هر کیلو ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است.

هفته گذشته علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود قیمت گوشت در ایران به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. دولت تاکنون یک میلیارد دلار ۴۳۰۰ تومانی به واردات گوشت اختصاص داده اما قاچاق دام به خارج از ایران سبب شده که قیمت گوشت همچنان افزایش یابد.

یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی تهران گفته بود برای مدیریت بازار کالاهای اساسی به «فرماندهی واحد» در مفهوم اعمال نظارت دستگاه‌های دولتی بر بازار نیاز است.

شورای عالی کار در آغاز سال جاری، پیش از سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا اعلام کرده بود که بیش از ۸۰ درصد کارگران دریافتی‌شان کمتر از ۱، ۴ میلیون تومان است. از آن زمان تاکنون تغییر محسوسی در دستمزد کارگران اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید: