مهناز افشار، بازیگر سرشناس ایرانی در پیامی ویدئویی از معتادان به مواد مخدر خواسته است که خود با تزریق آمپول نالوکسان جان‌شان را نجات دهند. او ادعا کرده که این آمپول با قیمت ارزان در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس است.

کمی بعد انجمن داروسازان ایران هشدار داد که این توصیه نادرست است و استفاده خودسرانه از نالوکسان می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد.

مهناز افشار اما کمی بعد‌تر در پیام ویدئویی جدیدی به دفاع از این سخنان پرداخت و گفت که سخنان‌شان مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است.


در این فاصله، متخصصان پزشکی و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به انتقاد از مهناز افشار پرداختند. برخی نیز به فعالیت‌های اقتصادی همسر او اشاره کردند.

یاسین رامین، همسر مهناز افشار و فرزند مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، واردکننده دارو و وسایل بهداشتی است و هم‌اکنون به خاطر واردات شیر خشک آلوده تحت تعقیب قضائی قرار دارد. او این اتهام را رد کرده. مهناز افشار نیز در ویدئوی جدیدش می‌گوید به خاطر پیوستن به یک سازمان غیردولتی ترک اعتیاد پیام پیشین را ارسال کرده و نه به خاطر هیچ گونه فعالیت‌ اقتصادی.

برای اطلاعات دقیق‌تر از داروی نالوکسان،‌ کاربرد آن و ارزیابی توصیه پزشکی این سلبریتی ایرانی سراغ دکتر نادر فاتحی،‌ پزشک متخصص اعتیاد در هلند رفتیم.

دکتر فاتحی از اظهارنظر بدون پشتوانه مهناز افشار ابراز تأسف کرد. او هشدار داد که نالوکسان در موارد اضطراری و پس از مسمومیت به کار می‌رود و کاربرد آن برای ترک اعتیاد در کلینیک‌های تخصصی باید مطلقاً تحت نظر پزشک باشد.

به گفته دکتر فاتحی، نالوکسان با نشستن بر گیرنده‌های ویژه مواد مورفینی، از جذب آنها جلوگیری می‌کند. اما استفاده از آن برای کسانی که به طور روزمره دست به سوء مصرف مواد مورفینی می‌زنند،‌ می‌تواند با قطع ناگهانی جذب مورفین حتی خطر مرگ در پی داشته باشد.

گفتگو با دکتر فاتحی را در ادامه می‌شنوید: