همايش “دوستان سوريه” با حضور وزرای امور خارجه و ديگر مقام‌های ۷۰ کشور غربی و عربی گشايش يافت.

به گزارش رويترز، اين همايش با هدف اعمال فشار هر چه بيشتر بر بشار اسد، رئيس جمهور سوريه برای پايان دادن به خشونت‌ها در اين کشور، امروز يکشنبه يکم آوريل (۱۳ فروردين) در استانبول، پايتخت ترکيه افتتاح شد.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه در سخنرانی خود به هنگام گشايش اين همايش اظهار داشت: “همين‌جا و همين حالا خواسته‌های بر حق ِ مردم سوريه بايد برآورده شود.”

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز در سخنان خود در اين همايش، از حکومت سوريه خواست که خشونت‌هايی را که شهروندان در آن هدف قرار می‌گيرند، متوقف کند و گفت که در غير اين صورت، مقام‌های سوريه بايد در انتظار پيامدهای جدی باشند.

حدود ۵۰ تن از حاميان اسد در مقابل محل برگزاری اين همايش با بالا بردن پرچم‌های سوريه، روسيه و چين و تصاوير بشار اسد تجمعی اعتراضی تشکيل دادند

به گفته کلينتون، ايالات متحده افزون بر ساير کمک‌هايش به مخالفان سوری، در حال تأمين تجهيزات بی‌سيم‌ برای آن‌هاست.

وی همچنين اسد را به دليل عمل نکردن به توافق‌هايش درباره برنامه صلحی که توسط کوفی عنان، سفير ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب ارائه شده بود، تقبيح کرد.

کلينتون اظهار داشت: “نزديک به يک هفته از آن تاريخ گذشته است و ما ناچاريم اين چنين نتيجه‌گيری کنيم که حکومت سوريه می‌خواهد يک بدقولی ديگر را نيز به طومار بدقولی‌هايش اضافه ‌کند.”

ايالات متحده و متحدان عربش در خليج فارس، از بيم آن که اسد مدام زمان اجرای اين برنامه را به تعويق بيندازد، روز شنبه از عنان خواستند در صورتی که آتش‌بسی اتفاق نيفتد، يک زمان‌بندی برای برداشتن “گام‌های بعدی” در نظر بگيرد.

با وجود ميانجی‌گری‌های کوفی عنان، اعمال خشونت‌ در سوريه همچنان به قوت خود باقی است.

فعالان مخالف اسد اعلام کرده‌اند که امروز دست کم ۱۶ تن کشته شده‌اند که اغلب اين کشتارها در درگيری‌هايی در مناطق شمال غربی و شرق سوريه اتفاق افتاده است.

رسانه‌های سوری امروز همايش استانبول را به سخره گرفتند و حدود ۵۰ تن از حاميان اسد نيز در مقابل محل برگزاری اين همايش با بالا بردن پرچم‌های سوريه، روسيه و چين و تصاوير بشار اسد تجمعی اعتراضی تشکيل دادند.

پيش از آن‌که پليس ترکيه اين معترضان را متفرق کند، آن‌ها شعارهايی نظير “الله، سوريه، بشار، همين درست است” و “مرگ بر آمريکا” سر دادند.