دانشجویان پذیرفته شده در دانشکده علوم پزشکی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در اعتراض به عدم ثبت‌نام‌شان توسط دانشگاه، مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع کردند.

روز چهارشنبه ۲۵ مهر، دانشجویانی که از دانشگاه آزاد در رشته پزشکی و دام‌پزشکی خبر قبولی گرفته‌اند و اکنون دانشگاه آنها را ثبت‌نام نمی‌کند جمع شدند و به مقامات این دانشگاه اعتراض کردند.

دانشگاه آزاد اعلام کرده است که «اشتباهی سیستمی» رخ داده و داوطلبان گروه پزشکی به اشتباه پیام قبولی دریافت کرده‌اند. اما محمد مهدی طهرانچی، سرپرست کنونی دانشگاه آزاد، گفته است که برخی از واحدهای این دانشگاه بنا به منافع اقتصادی خود در ظرفیت ذخیره تا جایی که می‌توانسته‌اند دانشجو ثبت‌نام کرده‌اند.

طهرانچی در ادامه گفته است که مدیران ناکارآمد مسئول این وضعیت، برکنار شده‌اند.  او نام کسانی که از سمت خود برکنار شده‌اند را نیاورده است.

سیاست‌های برخی از واحدهای دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجویان ورودی سال ۹۷ برای برخی از این دانشجویان که به دلیل دریافت خبر قبولی از رشته‌های تحصیلی خود در دانشگاه سراسری انصراف داده‌اند، گران تمام شده است.

بسیاری از این دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ثبت‌نام کرده‌اند، شهریه ترم اول را هم پرداخت کرده‌اند و به آنها کارت دانشجویی هم داده شده اما سپس به آنها اعلام شده که به علت اختلال در روند پذیرش، ثبت‌نام آنها باطل شده است.

یکی از این دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفته است: «در رشته پرستاری در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته و مشغول به تحصیل شدم. اواسط مهرماه به من اطلاع داده شد که در رشته پزشکی واحد علوم پزشکی ساری پذیرفته شدم. به همین خاطر از دانشگاه سراسری انصراف دادم و در رشته پزشکی ثبت‌نام کردم، اما هفته گذشته به من و چهار نفر دیگر از هم‌کلاسی‌هایم گفته شد اشتباهی رخ داده و ما نمی‌توانیم در این دانشگاه تحصیل کنیم.»

در مورد دانشجویان پسری که مشمول خدمت سربازی هستند موضوع پیچیده‌تر است. برخی از آنها از رشته‌های تحصیلی دیگر انصراف داده‌اند که در دانشگاه آزاد رشته‌های پزشکی بخوانند و اکنون با این بلاتکلیفی دیگر حق تحصیل ندارند و باید به سربازی بروند.

یکی از این معترضان به ایسنا گفته است که دانشگاه آزاد که ابتدا به او گفته در رشته پزشکی پذیرفته شده، امااکنون به او گفته شده که اشتباه رخ داده و می‌تواند در رشته دام‌پزشکی ثبت نام کند.

دانشگاه آزاد شفاف در مورد این اشتباه آگاهی‌رسانی نکرده و آمار دانشجویانی که ثبت‌نام آنها باطل شده، مشخص نیست. ایسنا از قول معترضان نوشته که ۱۲ هزار دانشجو شامل این شرایط ویژه هستند.

حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت گفته است که حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی مشخص است و دانشگاه آزاد به دلیل این اشتباه نمی‌تواند سقف این ظرفیت پذیرش را تغییر دهد.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده است که موضوع مشکلات پیش آمده درخصوص پذیرش داوطلبان در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد را بررسی می‌کند.