آلبوم جدید محسن چاوشی با نام «ابراهیم» که انتشار آن از یک طرف به خاطر سانسور و از طرف دیگر به دلیل کمبود مواد اولیه تولید، چاپ و بستهبندی در اثر تحریم اقتصادی ایران به تعویق افتاده بود، سرانجام با حذف یک قطعه درباره تجارت دختران به دبی منتشر شد. علاقمندان به موسیقی پاپ یک سالی درگیر انتشار یا عدم انتشار این آلبوم بودند.
رسانههای داخلی گزارش دادهاند که یکشنبه ۱۱ شهریور، نهمین آلبوم رسمی محسن چاووشی با نام «ابراهیم» منتشر شد. این آلبوم ابتدا به خاطر حذف برخی کلمات از شعر ترانهها و به دلیل مخالفت ارشاد اسلامی با ترانه «مسلخ» پشت در بسته اداره موسیقی مانده بود. وقتی هم که بالاخره مجوز گرفت، به تحریمها برخورد.
هفته گذشته وزارت ارشاد اسلامی مجوز انتشار آلبوم «ابراهیم» را صادر کرده بود اما نسخه فیزیکی آلبوم به کتابفروشیها نرسید. نسخه بیپتیوز آلبوم پیشفروش شده بود.
به گفته مدیر برنامههای چاووشی مشکل نبود مواد اولیه تولید، چاپ و بستهبندی باعث شد که انتشار آلبوم مدتی به تعویق بیفتد.
نهمین آلبوم محسن چاووشی شامل شش قطعه است: «بِبُر به نام خداوندت»، «در آستانه پیری»، «همراه خاک اره»، «لطفا به بند اول سبابهات بگو»، «ای ماه مهر»، «جهان فاسد مردم را».
این قطعات همگی از سرودههای حسین صفا هستند. موسیقی این آلبوم نیز به طور کامل برعهده خود چاوشی بوده و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر با او همکاری کردهاند و میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند. هادی حسینی تهیهکنندگی آلبوم «ابراهیم» را به عهده داشته است.
بعد از آنکه وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرد به آلبوم «ابراهیم» چاووشی مجوز نمیدهد، این خواننده شناختهشده اعلام کرده بود که اگر مجوز نگیرد، آلبوم را خودش منتشر میکند.
ابوالفضل صادقینژاد، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، درباره سانسور آلبوم «ابراهیم»، گفته بود:
«۷ قطعه در قالب آلبومی با عنوان ابراهیم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده. پس از بررسی، ۲ قطعه تأیید و پنج قطعه نیز اصلاحیه خورد. تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یادشده انجام نگرفته. بنابراین اگر ۹۰ ماه هم این موضوع ازسوی مؤسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوزی به این آلبوم نمیدهد.»
اما ظاهراً دستاندرکاران با اصلاحیهها و حذف یک قطعه موافقت کردند و «ابراهیم» به بازار آمد. قطعهای که حذف شد، «مسلخ» نام دارد. سایتهای نزدیک به سپاه پاسداران خبر داده بودند که سازمان رسانهای «اوج» (سازمان رسانهای سپاه پاسداران) موزیک ویدیوی این قطعه را تولید کرده است. این نماهانگ در انتقاد از تجارت دختران به دبی است.
در روزهای گذشته رسانههای نزدیک به دولت گزارشهایی از مردان عراقی که در پوشش «توریسم مذهبی» به مشهد سفر میکنند اما در پی سکس ارزانقیمت هستند منتشر کرده بودند. در این گزارشها گفته شده بودکه به دلیل سقوط ریال در برابر دلار آمریکا، بازار صیغه در مشهد رونق گرفته است. احمد علمالهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی دو روز قبل گفته بود که انتشار چنین خبرهایی توطئه دشمنان برای جریحهدار کرد حس ناموسپرستی ایرانیان و ایجاد اختلاف بین شیعیان ایرانی و عراقیست.
بیشتر بخوانید:
ترانه خواندن در باره تجارت دختران به دبی قطعااز سفارشات یکی از آقایان به چاووشی بوده. گفته خواندن ترانه های این چنینی باعث خوشایند حکومت است و میشود سند محکم اخذ مجوز. اما ظاهرا چاووشی فریب خورده و آن ترانه ای که قرار بوده برایش امتیاز بیاورد حالا خودش گیر کرده.
اصلا یکی نیست از چاووشی بپرسه تجارت دختران به دبی چه ربطی به ترانه پاپ دارد؟ اگر فرض کنیم این شایعات درست است یعنی روسپی گری فقط در دبی بد است؟ این از حرفهای امثال رائفی پور است برای تیز کردن آتش کینه ایرانی نسبت به غیر ایرانی؟ و همیشه همین پدیده را تکرار میکنند. بهتر نبود آقای چاووشی اگر میخواست ترانه ای مثلا اجتماعی بخواند در باره محدودیت های زنان در ایران میخواند؟ این بار از معدود جاهایی است که باید از سانسور دفاع کرد.
bijan / 02 September 2018
حدس میزدم این محسن چاووشی آدم پیش پا افتاده ایست و خودش معنی شعرهایی که از مولانا میخواند را نمیفهمد. بلکه کس دیگری آنها را انتخاب میکند.
حالا با این خبر که ترانه ای در باره تجارت دختران به دبی خوانده سطح فکر و عمق نگاه خواننده محترم عیان شد. مثلا درد مسایل اجتماعی رادارد؟ روسپی بودن در ایران اشکالی ندارد فقط در دبی بد است چون آنها عرب هستند؟ این تفکر بظاهر مسئولانه از ارتجاعی ترین و شوینیست ترین ذهنیات بروز میکند. در کشوری این هم آلوده فساد و بی قانونی و ظلم وبیداد یکی نگران تجارت دختران به دبی شده
بیژن / 02 September 2018
باید درباره زائران مشهدم بخونه.این همه مردم داد میزنن کیه که بشنوه صدای این مردمو تجارت با عراق دارن میخوان لا پوشونی کنن.
حمید / 30 September 2018
در ضمن اون کسی که گفت چاوشی دغدغه نداره اشتباه میکنه .چاوشی قبلا هم درباره خوزشتان خونده.و خودش هم انتخاب میکنه چه اهنگیو بخونه
حمید / 30 September 2018
بدور از هر تعصبي روي جناب آقاي چاووشي عزيز وكارها وسبكشون انكار اينكه ايشون يك خواننده باتجربه و درعين حال عالم به علم موسيقي كه كارنامه ي هنريشون حداقل باتوجه به ميزان علاقمندانش درخشان هست ،كم لطفي است واما بصورت خاص در مورد اين آهنگ مسلخ(دبي) ميخوام از دوستاني كه انتقاد كردن سؤال كنم ايااين شعر و اهنگ رو يكبار با گوش خالي از پيش داوري شنيدن ؟اين شعر اقاي ياغي تبار بهانش اعتراض به تجارت دختران ايراني در دبي هست ولي يك مخاطب تيز بين باكمي علم به تاريخ حقيقي وبي تأليف وكمي تعمق ،توي هربيتش ميتونه دنيايي ازحرفهاي مگو كه ايشون در نهايت زيركي در نوع بيان شون در غالب ابياتي كوتاه پنهان كردن رو ببينه كه اگه دوستان عزيزم تمال داشته باشن حتما اونهارو به اشتراك ميذارم .
منصور / 20 November 2018
بيژن عزيز دوست بزرگوار من ،فكرنميكنيد ارتجاعي ترين نوع تفكر ميتونه اين باشه كه كسي رو بر اساس حدس وگمان (به فرمايش خودتون)يعني بدون آگاهي وشناخت فرد قضاوت بفرماييد؟توي همين شعر مسلخ ميگه غيرت من خار(كه مفهومي دوپهلو از خوار و بي ارزش هم هست) بيابون شده بي تو كفن خواب خيابون شده ، كه اشاره به زنان خياباني كه درخود ايران هستن ميكنه .دوست من آگاهانه وباشناخت قضاوت كن ،در نهايت همه ي عرايض بنده نه به خاطر تعصبم به جناب آقاي چاووشي بلكه به بهانه ايشون در جهت اصلاح فرهنگ قضاوت كردن همديگه بدون شناخت و بي توجه به شرايطي كه افراد توش قرار دارن هست ،باور بفرماييد گاهي قضاوتهاي ما ميتونه زندگي آدمهارو نابود كنه
منصور / 20 November 2018
حميد عزيز جايي در آهنگ از باغ بي بر وبي برگ و غربت اهوي جوون مرگ ميگه كه با بيت بعدي منظورشو كامل ميكنه وسراغ ناجي موعود و ضامن اهو رو ميگيره قابل توجه شماكه فرموديد چرا از اتفاقات مشهد اهنگي نميخونه ميخوام بپرسم با توجه به اهوي جوون مرگ كه كنايه از دختران جوان هست وشهر وجايگاه ضامن آهو كي ميتونست اينقدر ظريف و موجز در دوبيت كوتاه اينهمه حرف بزنه ؟ حالا فكر كنم درك عمق اين سوال اعتراضي شاعر و ظرافت در بيان مفهومي عميق از يك معضل اجتماعي ومعنوي وسياسي فقط دردوبيت كوتاه براتون سخت نباشه
منصور / 22 November 2018
بعضی از کامنت گذاران ادعای بی طرفی و عدم تعصب میکنن ولی در عمل دارن این آهنگ رو
سفیدنمایی میکنند. بیت ” دست عجم خار رطب میخوره شیره ی نخلا رو عرب میخوره”
هم نژادپرستی هست و هم کاملا در تضاد با روح هنر .
ضمنا منم چقدر از ترانه های چاوشی رو دوست دارم ولی دلیل نمیشه هر کاری کنه براش
کف و دست و هورا بکشم
مرتضی / 17 May 2020