نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در سخنانی که  در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایراد کرد گفت به ‌نظر می‌رسد عضویت در «ان‌پی‌تی» جز پذیرش نظارت و محدودیت هیچ مزیتی ندارد. جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که با خروج آمریکا از برجام امکان دارد از معاهده «ان‌پی‌تی» خارج شود.

رضا نجفی، نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری «ان‌پی‌تی» که در ژنو برگزار شد، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل گفت:

«به ‌نظر می‌رسد که عضویت در ان‌پی‌تی، اجرای موافقتنامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی اتمی، اعمال پروتکل الحاقی و در برخی موارد پذیرش نظارت و محدودیت‌های بیشتر هیچ مزایایی ندارد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۱ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است. با این حال به دلیل آنکه در مذاکرات برجام نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی سپاه مستثنی شده بود، رئیس جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی تا ۱۲ مه فرصت داده که با افزدن مکمل‌هایی به برجام «نواقص وحشتناک» این توافق‌نامه را برطرف کنند، در غیر این‌صورت آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران مجدداً اعمال می‌گردند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در بخشی از سخنانش به اسرائیل اشاره کرد که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و با این حال از سلاح هسته‌ای برخوردار است:

«مؤثرترین راه برای جلوگیری از خروج احتمالی کشورها از معاهده در آینده تلاش مشترک کشورهای عضو برای اجرای تمام مفاد معاهده بدون اعمال استانداردهای دوگانه و رهیافت‌های تبعیض‌آمیز است.»

رضا نجفی با استناد به ماده ۱۰ ان‌پی‌تی تلویحاً تهدید کرد که اگر منافع ایران به خطر بیفتد، احتمال خروج ایران از معاهده وجود دارد. نشست پنجشنبه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت ژنو هم برای بازنگری درباره ماده ۱۰ پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برگزار می‌شود.

پیش از این ۴ اردیبهشت علی شمخانی نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود چنانچه آمریکا از برجام خارج شود و منافع ایران از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به خطر بیفتد، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان پی تی» خارج شود. شمخانی نیز با استناد به ماده ۱۰ معاهده گفته بود “در ان پی تی حق خروج از این معاهده برای همه اعضاء در صورت به مخاطره افتادن منافعشان پیش‌بینی شده است.»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که با خروج آمریکا از برجام، ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد. روز گذشته جروزالیم پست، با انتشار دو تصویر ماهواره‌ای که صحت و سندیت آن هم توسط رسانه‌های مستقل و مراجع رسمی تأیید نشده ادعا کرده بود که تحرکاتی در تأسیسات فردو مشاهده شده است. شبکه ده تلویزیون اسرائیل هم این تصاویر را به بحث گذاشت.

ماده ۱۰ «ان‌پی‌تی» به کشورها اجازه می‌دهد در شرایطی که منافع حیاتی آن‌ها به مخاطره افتد، از معاهده خارج شوند. تاکنون فقط کره شمالی از این حق استفاده کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران نه درباره برجام مجدداً مذاکره می‌کند و نه به توافق هسته‌ای چیزی اضافه خواهد کرد. علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل هم پیش از انتشار پیام ویدیویی ظریف همین نکته را در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی تکرار کرده است.

بیشتر بخوانید: