آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه گفت شکی ندارد که ايران به فعاليت در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد و به همين خاطر از تحريم‌های شديد عليه ايران پشتيبانی می‌کند.

آلن ژوپه امروز، سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه، در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی آی‌تله (i-Télé) فرانسه گفت: “ايران همچنان به توسعه سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی در اين‌باره بسيار روشن است. به اين دليل فرانسه ضمن آن‌که درها را برای گفت‌وگو با ايران نمی‌بندد، خواستار تشديد تحريم‌ها است.”

وزير امور خارجه فرانسه افزود نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه نيز پيشنهاد تحريم‌های بی‌سابقه عليه ايران از جمله توقيف سپرده‌های خارجی بانک مرکزی و تحريم صادرات نفت ايران را مطرح کرده است.

وی گفت: “ما خواهان آن هستيم که کشورهای اروپايی تا روز ۳۰ ژانويه جاری اقدام‌های مناسب خود را برای نشان دادن تعهد ما تعيين کنند.”

آلن ژوپه خاطرنشان ساخت که فکر نمی‌کند شورای امنيت سازمان ملل متحد چنين پيشنهادی را رد کند.
وزير امور خارجه فرانسه افزود: “اين‌ها تحريم‌های کشورهای اروپايی و آمريکا خواهند بود و ما در اين زمينه آزادی عمل داريم.”

برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از تحريم‌های تازه آمريکا عليه بانک مرکزی ايران پشتيبانی کرد و آن را “مسيری درست” دانست

در همين حال برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نيز طی سخنانی از تحريم‌های تازه آمريکا عليه بانک مرکزی ايران پشتيبانی کرد و آن را “مسيری درست” دانست.

وی با اشاره به موضع نيکلا سارکوزی در ۲۱ ماه نوامبر گذشته مبنی بر مسدود کردن دارايی‌های بانک مرکزی ايران و تحريم صادرات نفت ايران، افزود: “گفت‌وگو‌ها در اتحاديه اروپا برای پيشبرد فوری اين پيشنهادات ادامه دارد و از پيشرفت خوبی برخوردار است.”

کشورهای بزرگ غربی و اسرائيل جمهوری اسلامی ايران را متهم می‌سازند که برنامه هسته‌ای خود را در راه دستيابی به سلاح اتمی به‌کار می‌گيرد اما تهران همواره اين اتهام را رد کرده است.

روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۰ (هشتم نوامبر ۲۰۱۱) يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آخرين گزارش خود را در مورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران در اختيار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد و اعلام کرد که نسبت به “احتمال ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ايران، نگرانی جدی وجود دارد.”

پس از انتشار اين گزارش تحريم‌های تازه‌ای از سوی کشورهای غربی عليه ايران به‌تصويب رسيد و حتی از حمله نظامی به ايران صحبت شد.

با تشديد تنش ميان جمهوری اسلامی ايران و کشورهای مخنلف در اين زمينه، هفته گذشته محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس جمهور ايران اعلام کرد که اگر صادرات نفت ايران تحريم شود، اين کشور تنگه هرمز را خواهد بست.

در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز ناوگان پنجم آمريکا اعلام کرد: “هر کسی که آزادی رفت و آمد را در تنگه بين‌المللی هرمز تهديد کند، به وضوح در جامعه جهانی جايی نخواهد داشت و هيچ‌گونه اخلالی در اين تنگه تحمل نمی‌شود.”

در ادامه اين روند مانور “ولایت ۹۰” نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از روز شنبه، سوم دی‌ماه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد که در جريان آن چندين موشک مورد آزمايش قرار گرفت.

اين مانور امروز با حضور مقام‌های نظامی ايران در مراسم رژه نيروهای دريايی پايان يافت.