امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان می‌گوید «آمریکا ناامنی در عراق و سوریه را با عناصری به نام داعش راه انداخت و آن نقشه را با عنوان درویش در تهران تکرار کرد.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان

احمد علم‌الهدی در نماز جمعه ۴ اسفند مشهد با اشاره به اعتراضات اخیر دراویش که به درگیری خونین با نیروهای امنیتی کشیده شد، گفت: «موضوع دراویش عرفان نیست و انحرافی است که دشمنان درست کرده‌اند.»

علم‌الهدی این گفته برخی از مسئولان حکومتی که رویدادهای اخیر کار «اراذل ‌و اوباش» است را رد کرد و گفت: «[این‌که] بگوییم اتفاقات تهران توسط اراذل ‌و اوباش بوده و ارتباطی به دراویش ندارد حرف غلطی است.»

دراویش گنابادی دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یک درویش ۶۷ ساله‌ گنابادی، در برابر ساختمان کلانتری پاسداران تهران تجمع کردند و برای دقایقی با نشستن بر کف خیابان مانع تردد خودروها شدند. به گفته یکی از شاهدان عینی پلیس پس از شلیک هوایی برای پراکندن معترضان، به تجمع‌کنندگان به صورت مستقیم شلیک کرد. پس از آن یک خودروی سواری و یک اتوبوس نیروهای پلیس را زیر گرفتند و به گفته سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی سه مأمور نیروی انتظامی و یک بسیجی کشته شدند. بسیجی دیگری نیز با «سلاح سرد» کشته شد.

احمد علم‌الهدی دراویش گنابادی را وابسته به بریتانیا دانست و افزود: «این دراویشی که به آن‌ها گنابادی می‌گویند در اصل ملاسلطانی هستند که برای منحرف کردن اذهان نام خود را عوض کردند. ملاسلطان عنصری بود که توسط انگلیسی‌ها ساخته و در بیدخت گناباد مستقر شد و جریان دراویش را با عنوان عرفان راه انداخت.»

به‌گفته این عضو مجلس خبرگان، «جریان‌های درویشی بعد از تحریم تنباکو درست شد و انگلیسی‌ها که از قدرت روحانیون آگاه شدند موضوع انحراف را از طریق درویش‌بازی راه انداختند و حامی آن‌ها نیز رجال سیاسی دست‌نشانده انگلیس و آمریکا بودند.»

این در حالی است که گفته می‌شود تاریخ دراویش گنابادی به قرن هشتم هجری (چهاردهم میلادی) برمی‌گردد و شاه نعمت‌الله ولی بنیانگذار آن‌ها بوده است. دراویش گنابادی خود را پیرو شیعه دوازده امامی‌ می‌دانند و تمام شعائر شیعیان از جمله نماز و روزه را اجرا می‌کنند.

با این حال امام ‌جمعه مشهد دراویش گنابادی را به دو دسته تقسیم کرد: کسانی که دنبال «دین بدون نماز و روزه هستند» و کسانی که «می‌خواهند از این فرقه برای رسیدن به منافع خود استفاده کنند».

علم‌الهدی گفت: «آمریکا ناامنی در عراق و سوریه را با عناصری به نام داعش راه انداخت و آن نقشه را با عنوان درویش در تهران تکرار کرد و دستگاه‌های امنیتی ما باید قوی برخورد کنند.»

او اعتراضات دراویش را «غائله دشمن» خواند و هدف از آن را دو چیز دانست: «مسئولان را درگیر جریانی کرده تا در ماه آخر سال نتوانند به مسائل شب عید مردم رسیدگی کنند و از سوی دیگر جریان جاسوسی موشکی که با پوشش محیط‌زیست افشا شد را به حاشیه رانده و اذهان عمومی را منحرف کنند.»

در چند روز اخیر مقامات جمهوری اسلامی حملات شدیدی را علیه دراویش گنابادی آغاز کرده و خواهان مجازات سنگین برای آن‌ها شده‌اند. مسئولان حکومتی در این مدت تلاش کرده‌اند که اعتراضات دراویش را به «دشمنان» و خارج از کشور نسبت دهند. در اعتراضات دوشنبه گذشته ۳۰۰ نفر از دراویش دستگیر شدند.

بیشتر بخوانید: