کلیات بودجه سال ۹۷ با رأی مخالف اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب نشد و برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

روحانی بودجه را به لاریجانی می‌دهد ـ تصویر آرشیوی

جلسه بررسی بودجه ۱۳۹۷ یکشنبه صبح هشتم بهمن‌ماه با نشست غیرعلنی مجلس آغاز شد. نشست علنی پس از آن به دلیل بارش شدید برف با یکساعت تأخیر برگزار شد تا شمار نمایندگان به حد نصاب برسد.

در جریان تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، ۱۲۰ نماینده رأی مخالف، ۹ نماینده رأی ممتنع و  ۸۳ تن رأی موافق دادند.

در حالی که فراکسیون امید اعلام کرده بود به کلیات این لایحه رای موافق می‌دهد اما دو نماینده این فراکسیون در مخالفت با این لایحه نطف کردند. در پایان نیز  تنها ۸۳ نماینده در کل مجلس به لایحه رای موافق دادند. تعداد اعضای فراکسیون امید ۱۰۰ تن تخمین زده می شود.

علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت که این کمیسیون ۳۲ جلسه با دولت برای بررسی بودجه برگزار کرده است. او درباره افزایش واحدهای انرژی گفت که در بودجه جدید، قیمت این واحدها افزایش یافته؛ اما نه به میزانی که دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درخواست کرده بود.

به گفته او، لایحه بودجه سال آتی ایران به لحاظ درآمدی افزایش نیافته است.

مخالفان بودجه تغییرات کمیسیون تلفیق در یارانه‌های پرداختی را یکی از دلایل رأی منفی خود برشمردند. دولت در صدد است تا یارانه کسانی را که «پردرآمد» خوانده شده‌اند، حذف کند.

یکی دیگر از مخالفت‌ها به کاهش بودجه برای بخش کشاورزی باز می‌گشت. کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات آب در بخش سازه و شبکه و نیز کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات بخش کشاورزی و کاهش ۳۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده بود.

غیرواقعی‌بودن تخمین هزینه‌ها، کاهش بودجه عمرانی به طور کلی، بی‌توجهی به بودجه آموزش و پرورش به خصوص در نقاط محروم همچون سیستان و بلوچستان، عدم توجه به حل مشکلات صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی، عدم اختصاص بودجه کافی برای مقابله با تأثیرات خشکسالی، و پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷ از دیگر دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با این بودجه بود.

علاوه بر این مخالفت‌ها، فعالان مدنی ایران و برخی اصلاح‌طلبان از تخصیص بودجه هنگفت به نهادهایی که دولت بر آنها نظارت ندارد، همچون نهادهای تحت نظر بیت رهبری، انتقاد کرده بودند. برای نمونه، افزایش بودجه حوزه‌های علمیه.

افزایش سن بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز در این بودجه لحاظ شده است.

ناظران ایرانی و خارجی یکی از دلایل اعتراضات سراسری دی‌ماه را بودجه انقباضی دولت روحانی می‌دانند. سیاست اقتصادی ریاضتی در ایران به پیروی از رهبر آن «اقتصاد مقاومتی» خوانده شده است.

بنابر قانون، مجلس موظف است سه روز دیگر، چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه مجدداً در این باره رأی‌گیری کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری لایحه یک‌هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷ کل کشور را ۱۹ آذر ماه امسال تقدیم مجلس کرده بود.


در همین زمینه