هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا در سفر غير منتظره‌ای وارد طرابلس، پايتخت ليبی شد و با مقام‌های شورای ملی انتقالی اين کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از اين سفر “کمک به روند دموکراسی در ليبی، از سرگيری تبادلت دانشگاهی، کمک به نابودی باقيمانده ماشين جنگی قذافی و کمک به سربازان زخمی” اعلام شده است.
سفر روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ (۲۶ مهر ۱۳۹۰) کلينتون، نخستين سفر يک مقام دولت آمريکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون به ليبی است. پيشتر نيز نيکولا سارکوزی، رئيس‌جمهوری فرانسه، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و همچنين وزرای امور خارجه کانادا، ايتاليا و بريتانيا به ليبی سفر کرده بودند.

وزير خارجه آمريکا در يک نشست خبری در طرابلس گفت: “ما از فرايند دموکراسی در ليبی که در آن حقوق اقليت‌ها، زنان و جوانان در نظر گرفته شود، حمايت می‌کنيم.”

وی افزود: “گروه‌هايی که بخواهند دموکراسی را به چالش بکشند بايد در مقابل مردم ليبی پاسخگو باشند.” کلينتون توضيح نداد چه گروه‌هايی ممکن است در روند دموکراسی در ليبی اخلال ايجاد کنند.

وزير خارجه آمريکا: ما از فرايند دموکراسی در ليبی که در آن حقوق اقليت‌ها، زنان و جوانان در نظر گرفته شود، حمايت می‌کنيم

وزير خارجه آمريکا گفت: “آمريکا قطعات و مواد مورد نياز تجهيزات پزشکی را برای مراقبت از هزاران نفر از زخمی‌های جنگ تأمين می‌کند و موارد پزشکی دشوار را نيز به بيمارستان‌های تخصصی ايالات متحده منتقل می‌کند.”

به گفته کلينتون “آمريکا همچنين می‌خواهد برنامه‌های آموزشی را برای ليبيايی‌ها به منظور تحصيل در آمريکا گسترش دهد و برنامه‌های گسترش زبان انگليسی در ليبی و آموزش شغل به زخمی‌های جنگ را به پيش ببرد.”

وی همچين از پرداخت مبالغی به ليبی خبر داد که بايد در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گيرد.

وزير خارجه آمريکا گفت ايالات متحده برای پيوستن ليبی به اقتصاد جهانی تلاش می‌کند.

کلينتون همچينن در ديدار با مقام‌های شورای ملی انتقالی ليبی “تشکيل ارتش ملی و نيروی پليس تحت فرماندهی افراد غيرنظامی” را تنها راه جلوگيری از بروز جنگ داخلی در اين کشور اعلام کرد.

شهر بنی‌وليد و سرت جزو آخرين شهرهای ليبی هستند که نيروهای شورای ملی ليبی در حال جنگ در آن‌ها هستند.

درگيری‌ها در ليبی همچنان در شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، رهبر فراری ليبی ادامه دارد. مخالفان قذافی با اين حال اعلام کرده‌اند شهر بنی‌وليد را به‌طور کامل تصرف کرده‌اند.

اعتراضات عليه حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی، رهبر فراری ليبی از آوريل ۲۰۱۱ آغاز شد.

قذافی از هنگام حمله مخالفانش به طرابلس، پايتخت ليبی در اوت سال جاری ناپديد شده و محل پنهان شدنش نيز مشخص نيست.