ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا فرمان لغو خودمختاری کاتالونیا، انحلال پارلمان این منطقه، برکناری مقامات رسمی و برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد. اروپا و آمریکا از تصمیم مادرید حمایت کرده‌اند.

راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا دولت محلی کاتالان را برکنار کرد

راخوی در پیام تلویزیونی خود جمعه‌شب، ۲۷ اکتبر / پنجم آبان گفت که انتخابات محلی جدید در کاتالونیا ۲۱ دسامبر برگزار خواهد شد.

نخست‌وزیر اسپانیا چند ساعت پس از اعلام استقلال در پارلمان کاتالونیا سخن می‌گفت. دیروز پارلمان کاتالونیا در غیاب احزاب مخالف استقلال، با ۷۰ رأی موافق در برابر ۱۰ رأی مخالف به جداشدن از اسپانیا آری گفت.

ساعتی پس از آن نشست مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانو راخوی برگزار شد و در آن ۲۱۴ نفر از نمایندگان سنا افزون بر برکناری دولت منطقه‌ای کاتالونیا، به برگزاری انتخابات جدید در این منطقه رأی دادند. ۴۷ نماینده مخالف این تصمیم بودند.

راخوی که در واکنش به رأی استقلال پارلمان محلی کاتالونیا وعده «بازگرداندن حاکمیت قانون» را داده بود، در پیام تلویزیونی خود گفت که «روز غمگینی برای اسپانیا است. ما فکر می‌کنیم گوش‌سپردن به شهروندان کاتالان، به همه آنها ضرورتی فوری دارد، تا اینکه بتوانند درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند و هیچ‌کس نمی‌تواند از سوی آنها خارج از قانون عمل کند.»

او اعلام کرد که کارلس پوجدمون، رئیس حکومت محلی کاتالونیا و نیز رئیس پلیس این منطقه را اخراج می‌کند. به گفته راخوی، وزارتخانه‌های دولت مرکزی مادرید از این پس اداره منطقه کاتالونیا را برعهده خواهند داشت.



مخالفان و موافقان در خیابان‌های بارسلون

همزمان با سخنرانی راخوی، هزاران‌ تن از موافقان استقلال در مرکز بارسلون گرد آمدند و به دفاع از تصمیم دولت محلی برخاستند. آنها به رقص و آوازخوانی مشغول بودند و خواستار پایین‌کشیدن پرچم اسپانیا شدند. گروه‌های موسیقی نیز در حضور پرچم‌های کاتالونیا به اجرا پرداختند.

یکی از طرفداران استقلال در انتظار شنیدن رأی پارلمان، جمعه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان

با این حال صدها معترض به تصمیم دولت محلی نیز جمعه‌شب در کاتالونیا راهپیمایی کردند. آنها که پرچم اسپانیا را در دست داشتند، در خیابان‌های مرکز بارسلون علیه استقلال شعار دادند.

در رأی‌گیری پارلمان محلی کاتالونیا که به اعلام استقلال انجامید، نمایندگان احزاب سوسیالیست‌های کاتالونیا، حزب شهروندان و حزب مردم حضور نداشتند. رهبر حزب سوسیالیست‌های کاتالونیا پس از سخنرانی تلویزیونی راخوی، از آن استقبال کرد و در توئیتی نوشت: «در غمگین‌ترین روزی که با تصمیم نادرست و غیرمسئولانه جدایی‌طلبان رقم خورد، پرتوی نوری می‌بینیم.»

پاسخ اروپا

رهبران اروپایی یکصدا به حمایت از دولت مرکزی مادرید پرداختند و گفتند که کاتالونیای مستقل را به رسمیت نخواهند شناخت. آمریکا نیز به آنها پیوست.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه جمعه با حمایت کامل از مادرید گفت که او تنها به سخنان یک فرد در اسپانیا گوش می‌دهد و «او نخست‌وزیر راخوی است.»

آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا جمعه در بیانیه‌ای گفت که کشورش اعلام یکجانبه استقلال از سوی کاتالونیا را به رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز گفته که اتحادیه اروپا اعلام یکجانبه استقلال از سوی بارسلون را به رسمیت نمی‌شناسد.

آلمان، بریتانیا، قبرس و آمریکا نیز با صدور اعلامیه‌های مشابه حمایت خود را از دولت مرکزی اسپانیا اعلام کردند و خواستار لغو تصمیم استقلال از سوی کاتالونیا شدند.


در همین زمینه