به گفته یک سازمان حقوق بشری ناظر بر جنگ سوریه، تا کنون بیش از ۲۱۲ هزار غیرنظامی در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند. مسئولیت مرگ بیش از ۹۰ درصد این غیرنظامیان با نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری در دمشق و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران است. گروه «دولت اسلامی» و دیگر اسلام‌گرایان افراطی (جبهه فتح شام) تنها مسئول مرگ دو درصد قربانیان غیرنظامی هستند و پس از نیروهای روسیه در رده سوم قرار دارند. نیروهای مناطق خودمختار شمال سوریه به رهبری کردها کمترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

اینفوگرافی مسئولان مرگ غیرنظامیان در جنگ سوریه – برای بزرگ‌ترشدن تصویر روی آن کلیک کنید

طبق آخرین آمار شبکه حقوق بشر سوریه، از آغاز اعتراض‌های مردمی در مارس ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۷، ۲۱۲ هزار و ۷۸۶ غیرنظامی به دست طرف‌های درگیر در سوریه جان باخته‌اند.

این آمار شمار قربانیان هر یک از این طرفین را به صورت جداگانه مستند کرده و مدعی است که دولت بشار اسد و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران مسئول کشته‌شدن ۱۹۲ هزار و ۷۹۳ تن، یعنی ۹۰.۶ درصد کل قربانیان هستند.

ایران از آغاز درگیری‌ها در سوریه به کمک بشار اسد، متحد استراتژیک خود شتافته است. حکومت ایران دولت سوریه را بخشی از «جبهه مقاومت» در برابر اسرائیل می‌داند.

چندی پیش بشار اسد به علی خامنه‌ای، رهبر ایران نامه‌ای نوشت و در آن شکست محاصره شهر دیرالزور را تبریک گفت. اسد رهبر ایران را «حضرت امام» خطاب کرده بود.

استفان دمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه برآورد کرده است که ایران هر سال دست‌کم ۶ میلیارد دلار به بشار اسد کمک می‌کند. برخی از منابع غیر رسمی از کمک ۱۵ تا ۲۰ میلیاردی ایران به بشار اسد سخن گفته‌اند.

ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه نفت مورد نیاز این کشور را تأمین کرده. هر روز ۶۰ هزار بشکه نفت از ایران و از طریق بندر بانیاس که تحت تسلط حکومت اسد قرار دارد به سوریه صادر می‌شود.

ایران مهم‌ترین صادرکننده سلاح به سوریه هم هست: مهمات، پهپاد‌ها، و سلاح‌های سبک و سنگین.

سرداران سپاه پاسداران به عنوان مستشاران نظامی در کار آموزش نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان طرفدار بشار اسدند.

داعش، سومین «قاتل» سوریه

بر اساس این آمار، گروه «دولت اسلامی» و دیگر اسلام‌گرایان افراطی (جبهه فتح شام) تنها مسئول مرگ دو درصد قربانیان غیرنظامی هستند و پس از نیروهای روسیه در رده سوم قرار دارند.

شبکه حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرده که نیروهای مناطق خودمختار شمال سوریه کمترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

نیروهای دموکراتیک (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) است. ی‌پ‌گ شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک است. این گروه کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد و اکنون تحت پشتیبانی آمریکا با داعش در رقه، پایتخت خلافت خودخوانده این گروه و دیرالزور می‌جنگد.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نیز در این فهرست حضور دارد. این ائتلاف ۲۲۱۷ غیرنظامی را تا کنون کشته است.

شبکه حقوق بشر سوریه به گفته وب‌سایت این سازمان، منبع اصلی آمار و مستندسازی سازمان ملل در مورد درگیری‌های سوریه است. این سازمان غیردولتی حقوق بشری همزمان با آغاز اعتراضات مردمی در ۲۰۱۱ تأسیس شد.

با این حال هنوز هیچ منبع دیگری چنین آماری را منتشر نکرده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه، یک گروه حقوق بشری دیگر که بر جنگ سوریه نظارت می‌کند، میزان کشته‌شدگان حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا را در سرتاسر سوریه ۱۰۴۴۳ تن تخمین زده است که از آن میان ۲,۸۱۸ تن غیرنظامی بودند.


در همین زمینه