آنتونیو گوترش پس از دیدار از بیت‌المقدس (اورشلیم) و رام‌الله به غزه رفت. او در غزه‌ی تحت محاصره گفت شاهد یکی از بزرگترین فجایع انسانی در این منطقه بوده است. دبیرکل سازمان ملل ضمن درخواست برچیدن محاصره غزه توسط اسرائیل و مصر، بار دیگر بر راه حل دو کشور مستقل تأکید کرد و از تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس خواست تا به اختلافات خود خاتمه دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در غزه نیز از راه حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل برای حل بحران خاورمیانه دفاع کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در غزه نیز از راه حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل برای حل بحران خاورمیانه دفاع کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، در چارچوب سفر خود به خاورمیانه چهارشنبه ۳۰ اوت / ۸ شهریور وارد غزه شد. او پس از دیدار از غزه گفت: «من از این‌که امروز در غزه هستم عمیقاً متأثر شدم و متأسفانه یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های انسانی را که در طول سال‌ها فعالیت بشردوستانه در سازمان ملل دیده‌ام، شاهد بودم.»

این نخستین بار است که گوترش پس از انتخاب شدنش به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل به این منطقه سفر می‌کند. او بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ به‌عنوان کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان فعالیت می‌کرد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۰۹ تصویب شد، گفت: «مهم است که موانع را باز کنیم.» این قطعنامه در جریان درگیری‌های نظامی اسرائیل و جنبش حماس به تصویب رسید. حماس از سال ۲۰۰۷ در غزه حکومت می‌کند.

قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت از یک سو اسرائیل و حماس را موظف می‌کند، بدون وقفه آتش‌بس را اجرا کنند و از سوی دیگر خواستار «ارسال و تقسیم بدون مانع کالاهای مورد نیاز انسان‌ها در سطح نوار غزه، از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو» است. این قطعنامه همچنین کشورهای عضو سازمان ملل را فراخوانده که تمامی تلاش خود را برای رفع نیازهای انسانی و اقتصادی مردم نوار غزه به‌کار ببندند.

همراهان دبیرکل سازمان ملل در سفر غزه تأیید کردند که او خواهان برچیدن محاصره غزه توسط دولت‌های اسرائیل و مصر است.

گوترش همچنین جامعه جهانی را فراخواند تا تلاش‌های خود برای حمایت از غزه را تقویت کنند. او همچنین خبر داد که دستور در اختیار قرار دادن چهار میلیون دلار برای فعالیت‌های سازمان ملل در غزه را صادر کرده است.

حماس نیز پیش از ورود دبیرکل سازمان ملل به غزه خواهان تلاش بیشتر او برای لغو محاصره غزه، «بزرگترین زندان جهان»، و پایان دادن به رنج بیش از دو میلیون فلسطینی شد.

سازمان ملل؛ بازیگری کلیدی

نوار غزه از سال ۲۰۰۷ یک جنگ شبه‌داخلی و سه جنگ با اسرائیل را تجربه کرده است. این منطقه از ۱۰ سال پیش تحت محاصره شدید اسرائیل است. اسرائیل از این طریق می‌خواهد مانع از حملات حماس به قلمروی خود شود. حماس به‌عنوان یک گروه «تروریستی» شناخته شده است.

این محاصره از سال ۲۰۱۳ با بسته شدنِ تقریباً دائمیِ مرز غزه و مصر، توسط دولت مصر، مضاعف شد. مصر حماس را متهم به حمایت از شورشیان جهادی می‌کند که در صحرای سینا دست به اقدامات خونباری می‌زنند. صحرای سینا در مجاورت غزه قرار دارد.

مصر همچنین صدها تونل در مرز غزه را نابود کرده. از طریق این تونل‌ها مواد مورد نیاز زندگی به مردم غزه منتقل می‌شد.

محاصره غزه اقتصاد آن را خفه کرده است. به‌گفته بانک جهانی، نرخ بیکاری در نوار غزه ۴۲ درصد است و ۸۰ درصد از مردم غزه به کمک‌های ارسالی وابسته هستند.

سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسان بازیگران اصلی در نوار غزه هستند، به‌ویژه آژانس سازمان ملل برای کمک به ۱۲هزار و ۵۰۰ پناهنده فلسطینی.

غزه همچنین به‌طور مداوم با کمبود آب و برق مواجه است. از زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین توسط حماس از غزه اخراج شد و تصمیم گرفت هزینه برق را که توسط اسرائیل به غزه ارسال می‌شود، نپردازد، اهالی غزه در طول روز سه تا چهار ساعت بیشتر برق ندارند. جامعه جهانی تشکیلات خودگردان فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسد.

سازمان ملل هشدار داده و گفته است این خطر وجود دارد که نوار غزه تا سال ۲۰۲۰ «غیرقابل سکونت» شود.

آنتونیو گوترش نیز تأکید کرده که کمک‌های انسانی به غزه بدون در نظر گرفتن ضرورت یک اقدام فوری کوتاه‌مدت دیگر مسئله‌ای را حل نخواهد کرد.

دعوت به نزدیکی نیروهای فلسطینی

دبیرکل سازمان ملل از لزوم حل اختلافات مقامات فلسطینی تشکیلات خودگردان و حماس سخن گفت. از نظر او این اختلافات در مسیر حل تنش‌های موجود با اسرائیل و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی مانع ایجاد می‌کند.

او گفت کرانه باختری اردن که در آن تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر است، و نوار غزه، «هر دو بخش‌هایی از یک فلسطین واحد هستند».

آنتونیو گوترش سفر خود به خاورمیانه را با دیدار از بیت‌المقدس (اورشلیم)، از یکشنبه شب ۲۷ اوت / ۵ شهریور آغاز کرد. او فردای آن شب با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد و در این ملاقات از «رؤیای» رسیدنِ روزی سخن گفت که یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل در صلح زندگی کند.

او همین سخنان را در غزه نیز تکرار کرد.

با این حال نتانیاهو با بی‌اعتنایی به این موضوع برخورد کرد و اولویت کنونی اسرائیل را گسترش نفوذ ایران و حزب‌الله لبنان در منطقه دانست.

گوترش هم در سفر اسرائیل و هم دیدار روز سه‌شنبه ۲۹ اوت / ۷ شهریور خود از رام‌الله همچنین از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی انتقاد کرد و آن را مانع اصلی در پیشبرد راه حل دو کشور مستقل دانست.

دبیرکل سازمان ملل پیش از ورود به غزه با مردم مناطق مرزی اسرائیل در این منطقه دیدار کرد و مقامات اسرائیلی گزارش‌هایی از وضعیت امنیتی منطقه ارائه کردند. گوترش از یک تونل حماس هم که پیش از جنگ سال ۲۰۱۴ کشف شد، بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: