علی خامنه‌ای، رهبر ایران با اعضای هیئت دولت دوازدهم دیدار کرد. او در این دیدار خواستار «گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان» شد اما تأکید کرد که باید «روحیه انقلابی و دینی» در دیپلماسی ایران حفظ شود. او اشاره‌ خاصی به توافق هسته‌ای نکرد.

دیدار خامنه‌ای و هیئت دولت دوازدهم

رهبر ایران که شنبه، چهارم شهریورماه به مناسبت هفته دولت با کابینه جدید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیدار داشت، سخنان خود را بر دو محور متمرکز کرد: اقتصاد و سیاست خارجه.

تأکید خامنه‌ای بر خصوصی‌سازی

علی خامنه‌ای به انتقاد از عدم پیشرفت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ پرداخت و گفت که «دست‌به‌دست شدن بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی در بخش‌های مختلف دولت بی‌فایده است.»

رهبر ایران گفت که «باید با اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴، دولت از تصدی‌گری به تنظیم‌گرایی، تغییر وضعیت دهد و با مشخص کردن راه‌ها و سیاست‌ها، نظارت و نظم را اعمال کند.»

اصل ۴۴ قانون اساسی ایران اقتصاد را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌کند، اما اکنون ارجاع به اصل ۴۴ به «خصوصی‌سازی» اقتصاد ایران اشاره می‌‌کند؛ در واقع به «تفسیریه رهبری بر اصل ۴۴ قانون اساسی.»

خامنه‌ای تیرماه ۱۳۸۵ تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این اصل را تأیید کرد و از دولت خواست تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

خصوصی‌سازی در ایران با انتقادهای بسیاری مواجه بوده؛ از جمله واگذارکردن بخش‌های اقتصادی به سپاه پاسداران و بخش‌های وابسته به آن.

همچنین کارگران و فعالان کارگری و مدنی از روند خصوصی‌سازی در ایران و واگذاری کارخانه‌ها و معادن به بخش خصوصی انتقاد کرده‌اند. آنها کارفرمایان خصوصی را قادر به مدیریت بخش‌های واگذارشده نمی‌دانند و از عدم نظارت دولتی بر آنها ناراضی‌اند.


بیشتر بخوانید:

علی خامنه‌ای همچنین در بخش دیگری از سخنانش به لزوم تغییر جهت‌گیری اقتصاد ایران از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» اشاره کرد. او خواستار «خلاصی اقتصاد از نفت» شد.

در سال‌های اخیر با افزایش رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان قیمت نفت کاهش پیدا کرده‌بود. پس از اینکه کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی نفت بر سر کاهش تولید به توافق رسیدند، قیمت نفت اندکی افزایش یافت.

دولت حسن روحانی وعده داده که اتکا به نفت را به شدت کاهش دهد.

حسن روحانی در این جلسه نیز وعده داد تا سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

بحث‌های اقتصادی موضوع مهم‌ترین شعارهای رقبای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ بودند.

سکوت درباره برجام

علی خامنه‌ای در بخش دوم سخنان خود به سیاست خارجه دولت حسن روحانی پرداخت. با اینکه در روزهای اخیر بحث بر سر حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شدت گرفته، او هیچ اشاره‌ مستقیمی به این موضوع نکرد.

رهبر ایران در سخنانش بر حفظ «روحیه انقلابی و دینی» در دیپلماسی تأکید کرد و گفت: « باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم.»

او ادعا کرد که « پایبندی به مواضع و هنجارهای انقلابی باعث تشَخّص و برانگیختن احترام دیگران می شود، ضمن اینکه این کار با استفاده از نرمش‌ها و پیچش‌ها و طنازی‌های هنر دیپلماسی منافاتی ندارد.»

خامنه‌ای خواستار «گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان» شد اما تأکید کرد که نباید بر روابط با چند کشور محدود تمرکز شود. او خواستار مقاومت در برابر «دشمنان» شد.

نیکی هیلی، فرستاده ایالات متحده به سازمان ملل جمعه‌شب از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا راستی‌آزمایی پیروی ایران از برجام را شدت بخشد و از مراکز نظامی بازدید کند. علی خامنه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده بود که ایران با چنین اقدامی موافقت نخواهد کرد. او امروز به این موضوع اشاره‌ای نکرد.


در همین زمینه